2009-03-19, 03:27
Medlem
snatchaps avatar
Det är nämligen såhär att där jag bor så har jag ingen frys, jag har även ett ganska litet kylskåp. Detta är lite problematiskt då man inte kan förvara kött, pommes, fisk etc som man sedan kan ta ur frysen och tillaga. Det enda jag kan handla är det som klarar sig i skafferiet och i kylskåpet.
Jag har levt ett bra tag på pasta nu, och börja tröttna!
Ja jag har även dålig fantasi när det gäller matlagning.

Det jag efterfrågar här är alltså tips och råd när det gäller inköp av varor och matlagning för en som inte har frys, och nej jag tänker inte köpa någon frys så det behöver ni inte skriva
Citera
2009-03-19, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snatchap
Det är nämligen såhär att där jag bor så har jag ingen frys, jag har även ett ganska litet kylskåp. Detta är lite problematiskt då man inte kan förvara kött, pommes, fisk etc som man sedan kan ta ur frysen och tillaga. Det enda jag kan handla är det som klarar sig i skafferiet och i kylskåpet.
Jag har levt ett bra tag på pasta nu, och börja tröttna!
Ja jag har även dålig fantasi när det gäller matlagning.

Det jag efterfrågar här är alltså tips och råd när det gäller inköp av varor och matlagning för en som inte har frys, och nej jag tänker inte köpa någon frys så det behöver ni inte skriva

Tja.. Potatis låter sig väl förvaras i kylen så där har vi på ett vipps ordnat med basen. Det kan du koka, steka, mosa osv.

Och till det kan du ju ha vad som helst. Tillagat kött, och mat överhuvudtaget, kan man förvara i kylen några dagar utan problem. Även fördigprocessad mat, såsom korv likaså.

Korv + Potatis == enkel pyttipanna | korv stroganoff | potatissallad | stekt falukorv | ungstekt falukorv ... etc etc.

Det är bara fantasin som sätter gränserna.

DONE!
Citera
2009-03-19, 04:08
Medlem
Potatis låter sig väl förvaras i skafferiet dessutom, behövs inte ens en kyl för det. Det är inte förrän vi tar hem potatisen som den förvaras i kyl, varken hos grossisten eller i butiken förvaras potatisen kallt.

Ris är ett bra alternativ till pasta. Alla former av rotfrukter kan förvaras i skafferiet. Konserver likaså, vare sig de innehåller grönsaker eller korv eller något liknande.

Annars är det ju inte värre än att du köper hem det du ska tillaga idag eller imorgon, gör inte några storköp med andra ord. Har man dåligt med plats i frysen så köper man inte frysta grejer om man inte ska tillaga det samma dag. Det går utmärkt att köpa ett paket pollock och tillaga utan att för den sakens skull mellanlanda i den egna frysen. Laga inte mer mat än vad som får plats i kylen i en matlåda eller två, om du inte vill laga mat varje dag.

Exempel: Köp hem ett paket pollock, en liten förpackning frysta ärtor, några potatisar och ett paket mjölk. Mjöl förutsätter jag att du har i skafferiet, annars införskaffar du det också. Koka eller stek fisken, koka potatisen och värm ärtorna, gör en vit sås på mjölk och margarin (du köper en liten förpackning alternativt använder samma margarin som på smörgåsen under förutsättning att du inte använder lättmargarin till smörgås, går inte att steka i lättmargarin, men bregott exempelvis går finfint att steka med) och mjöl med salt och vitpeppar. Köp en gul lök också och hacka upp och fräs i stekpannan. Ingenting behöver mellanlanda i din frys, du har matlåda till imorgon i kylen.

Exempel: Köp en mindre förpackning kycklingfilé, tagliatelle (som inte behöver förvaras kallt även om paketet är öppnat), creme fraiche, broccoli (finns att köpa färsk i knippen, så behöver du inte bekymra dig om var du ska göra av den stora påsen efteråt) och kanske en purjolök. Stek kycklingfilén (i olivolja, ska inte förvaras kallt så den har du i skafferiet) med lite curry, fräs purjolöken i lite olja med curry, rör ner creme fraiche i purjon och låt puttra lite, släng i broccolin och kycklingen och låt det hela puttra ihop i ca 5 minuter. Smaksätt med lite citron, salt och svartpeppar. Inget som behöver in i frysen, blir en matlåda eller två över som du kan ha i kylen.

Du kan göra i praktiken precis vad som helst, det enda du behöver tänka på är att inte köpa mer än vad du gör av med varje gång som sagt.
Citera
2009-03-19, 05:25
Medlem
Shoffens avatar
Gör plats för en gryta i kylskåpet så ska du göra köttgryta
500 g fläsk kött som du skär ner i små bitar och bryner i smör/margarin vad du nu brukar använda.
1 gul lök som du hackar och fräser tillsammans med köttet.
1 Paprika. valfri färg. skär i små bitar den med och släng i grytan.
häll i ett glas med vatten när köttet fått färg och grönsakerna blivit lite mjukare.
Så att det nästan täcker det du har i med vatten.
låt stå en stund.
Häll i lite kryddor, grovmalen svartpeppar och paprikapulver.
Häll i ett par matskedar med Heinz chilisås.
Öppna ett paket med bacon och klipp ner det i blandningen i lagom stora bitar. Det gör inget att de är fastklibbade i varandra för de kommer lossna efterhand. Bacon kan vara ganska salt så vänta med att salta i grytan innan du har smakat av.
Häll i 3-5 DL matlagningsgrädde.
Smaka av, häll eventuellt i mer kryddor, salt, chilisås och grädde om det behövs.

Koka ris. 6 portioner jasmin ris brukar bli lagom. Står på förpackningen hur det tillagas.

Häll i mer vatten eller grädde i grytan när riset är färdigt så det bli lite mer rinnande.
Häll i allt riset i grytan och rör om. Sen är det bara att äta.
Eventuellt kan du ta dig en portion ris och köttgryta innan du blandar ihop det.
Ställ sen in grytan i kylen, därav du skulle göra plats innan du började.
Sen har du mat i ca 3 dagar, beroende på hur mycket du äter.

Riset kommer svälla lite till när det står i kylen, det är därför du ska ha i mer vätska i grytan när du blandar ihop den med riset. Annars kan det bli litetorrt när du micrar det.
Senast redigerad av Shoffen 2009-03-19 kl. 05:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in