2009-03-18, 14:24
Medlem
iBOTs avatar
Hejsan!

Min dator krashade förra veckan och det går inte att komma in i windows, det startar bara om sig. Så nu har jag tagit saken i egna händer och laddat ner ett windows xp som jag ska testa.

Om jag förståt det här rätt så bränner jag bara ner iso filen till en cd/dvd skiva och sen väljer att boota som första enhet? Eller måste jag mounta filerna från iso'n och sen bränna ner dem på en cd/dvd skiva? Och jag har ju redan ett operativsystem installerat med massa filer och datorn är ju alltså sönder, så ska jag ta bort hela "/C" och skapa ett nytt?

Jag har lagt in ett antal installationsfiler på ett usb minne för att det ska gå smidigare att installera när allting är klart även antivirus, men hur går det till med drivrutinerna? Jag köpte datorn färdig för många år sedan och då var alla program redan installerade. Kommer ljudet att fungera eller måste man ladda ner drivrutiner? tror att jag hade realtek eller något dylikt.

Och hur blir det med grafik kortet? Om jag tar bort hela "/C" för att "rädda" datorn, då försvinner ju även alla filer för det?

Till internet har jag en skiva och då ska ju drivrutinerna följa med så det skall väll inte vara några som helst problem. Men vilka drivrutiner är nödvändiga som inte följer med på ett nerladdat xp? Detta är ju självklart varierande men ändå

Första gången jag gör detta, hoppas att jag kan få lite vägledning.
Ska utföra denna ominstallation ikväll.

Tack på förhand
iBOT
Senast redigerad av iBOT 2009-03-18 kl. 14:27.
Citera
2009-03-18, 14:38
Medlem
använd ashampoo till att bränna ut isofilen.. bränn på lägsta hastighet för att vara säker på att alla filer hamnar korrekt.

sedan så är det som du skrev att bara välja bootordning i bios.. är det ett standard xp så kommer det att finnas instruktioner under installationen som är lätta att följa.

och så är det bara att slänga i skivan med drivisarna och installera dom med.

du kan ju såklart välja att formatera men då försvinner allting som du har på installations partitionen... det är iofs ändå att rekomendera för att slippa en massa problem och det är bäst att formatera.

jag fattar inte vad du menar med grafikkortet men det är ju bara att tanka ner dom senaste drivisarna... pissenkelt och det är bara att googla på det märket du har.
Citera
2009-03-18, 14:48
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
använd ashampoo till att bränna ut isofilen.. bränn på lägsta hastighet för att vara säker på att alla filer hamnar korrekt.

sedan så är det som du skrev att bara välja bootordning i bios.. är det ett standard xp så kommer det att finnas instruktioner under installationen som är lätta att följa.

och så är det bara att slänga i skivan med drivisarna och installera dom med.

du kan ju såklart välja att formatera men då försvinner allting som du har på installations partitionen... det är iofs ändå att rekomendera för att slippa en massa problem och det är bäst att formatera.

jag fattar inte vad du menar med grafikkortet men det är ju bara att tanka ner dom senaste drivisarna... pissenkelt och det är bara att googla på det märket du har.

Har ashampoo programmet nu, men hur menar du med att bränna ut iso filen?
Vilket verktyg/alternativ ska man använda då?

Tack
Citera
2009-03-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Har ashampoo programmet nu, men hur menar du med att bränna ut iso filen?
Vilket verktyg/alternativ ska man använda då?

Tack

create/burn disc image > burn a cd/dvd/blue-ray disc from a disc image > disc image path > browse > open > next

det är bara att lägga till isofilen från mappen där du har den och bränna...
Citera
2009-03-18, 14:55
Medlem
Du behöver nog inte installera om hela operativsystemet. Det låter som att filsystemet har fått sig en kyss...

1. Bränn ut en cd med XP
2. Starta om datorn med cd-skivan i så att installationsprogrammet startar.
3. Gå sedan vidare i installationsprogrammet till ett alternativ som heter "Återställningskonsollen" kommer fram.
4. Starta återställningskonsollen.
5. Skriv "chkdsk /F" (fast utan citattecken) ochvänta till datorn har jobbat färdigt.
KLART! Datorn borde nu gå att starta som vanligt.
Citera
2009-03-18, 14:59
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stellan83
Du behöver nog inte installera om hela operativsystemet. Det låter som att filsystemet har fått sig en kyss...

1. Bränn ut en cd med XP
2. Starta om datorn med cd-skivan i så att installationsprogrammet startar.
3. Gå sedan vidare i installationsprogrammet till ett alternativ som heter "Återställningskonsollen" kommer fram.
4. Starta återställningskonsollen.
5. Skriv "chkdsk /F" (fast utan citattecken) ochvänta till datorn har jobbat färdigt.
KLART! Datorn borde nu gå att starta som vanligt.

https://www.flashback.org/showpost....08&postcount=1

Titta på det inlägget som jag skrev för ett tag sen och om du kan försök avgör om jag behöver installera om allt eller om det du sa kan fungera.

Tack så hemskt mycket för din tid!
Citera
2009-03-18, 15:04
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
create/burn disc image > burn a cd/dvd/blue-ray disc from a disc image > disc image path > browse > open > next

det är bara att lägga till isofilen från mappen där du har den och bränna...

Bra då gjorde jag rätt, det blev dock samma resultat som jag fick med nero, men nu vet jag att man inte kunde köra med enbart iso filen

Tack
Citera
2009-03-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
https://www.flashback.org/showpost....08&postcount=1

Titta på det inlägget som jag skrev för ett tag sen och om du kan försök avgör om jag behöver installera om allt eller om det du sa kan fungera.

Tack så hemskt mycket för din tid!

Det kommer med största sannolikhet att hjälpa. Chkdsk kontrollerar filsystemet efter fel och /r reparerar det.

Om jag inte minns fel är det i början av installtionsprogrammet som du ska trycka på knappen R för att komma till återställningskonsollen, men det står på skärmen...

Kom på lite fel:
Fast skriv "chkdsk c: /r" istället.
När den har jobbat upp till 100% så skriver du "Exit" och trycker på enter.
Ta ut skivan och starta om datorn.
Citera
2009-03-18, 15:18
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stellan83
Det kommer med största sannolikhet att hjälpa. Chkdsk kontrollerar filsystemet efter fel och /r reparerar det.

Om jag inte minns fel är det i början av installtionsprogrammet som du ska trycka på knappen R för att komma till återställningskonsollen, men det står på skärmen...

Kom på lite fel:
Fast skriv "chkdsk c: /r" istället.
När den har jobbat upp till 100% så skriver du "Exit" och trycker på enter.
Ta ut skivan och starta om datorn.

Tack, jag försöker att återkomma ikväll angående hur det går
Citera
2009-03-21, 10:28
Medlem
iBOTs avatar
Problemet är löst, formaterade om och ominstallerade allting och nu fungerar det bra. Dock kom WGA upp imorse men jag tror jag lyckades få bort det med hjälp av att byta produktnyckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in