Hejsan!
Min dator krashade förra veckan och det går inte att komma in i windows, det startar bara om sig. Så nu har jag tagit saken i egna händer och laddat ner ett windows xp som jag ska testa.
Om jag förståt det här rätt så bränner jag bara ner iso filen till en cd/dvd skiva och sen väljer att boota som första enhet? Eller måste jag mounta filerna från iso'n och sen bränna ner dem på en cd/dvd skiva? Och jag har ju redan ett operativsystem installerat med massa filer och datorn är ju alltså sönder, så ska jag ta bort hela "/C" och skapa ett nytt?
Jag har lagt in ett antal installationsfiler på ett usb minne för att det ska gå smidigare att installera när allting är klart även antivirus, men hur går det till med drivrutinerna? Jag köpte datorn färdig för många år sedan och då var alla program redan installerade. Kommer ljudet att fungera eller måste man ladda ner drivrutiner? tror att jag hade realtek eller något dylikt.
Och hur blir det med grafik kortet? Om jag tar bort hela "/C" för att "rädda" datorn, då försvinner ju även alla filer för det?
Till internet har jag en skiva och då ska ju drivrutinerna följa med så det skall väll inte vara några som helst problem. Men vilka drivrutiner är nödvändiga som inte följer med på ett nerladdat xp? Detta är ju självklart varierande men ändå
Första gången jag gör detta, hoppas att jag kan få lite vägledning.
Ska utföra denna ominstallation ikväll.
Tack på förhand
iBOT