Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-19, 14:30
Medlem
bananfodrals avatar
Tack så mycket alla som svarat. Jag skall pröva igen så snart som möjligt, postar resultatet här.
Citera
2009-03-19, 18:28
Medlem
zepofans avatar
Jag har aldrig gjort falafel med burkärtor, de är ganska mosiga tycker jag, så jag blötlägger ärtor själv. Mitt recept innehåller ägg, jag tror att det är svårt att få bullarna att hålla ihop annars, men jag ska testa utan nästa gång. Kryddningen brukar vara vitlök, spiskummin och koriander. Av någon anledning har jag inte haft färsk koriander i och det verkar ju enligt många vara tur att jag missat det. Vad är det som gör att det blir skitäckligt? Färska kryddor brukar ju alltid vara bättre och jag tycker det är gott med färsk koriander.
Citera
2009-03-19, 19:09
Medlem
mongrels avatar
Som jag har förstått det, efter tips från en assyrier, ska kikärtorna inte vara kokta utan bara blötlagda. Av den anledningen är burkkikärtor helt fel, de är helt enkelt för jävla mosiga. Köp okokta kikärtor (mycket billigare dessutom) och blötlägg i 10-12 timmar, det lär bli mycket bättre. Sen är det givet att de inte ska stekas utan friteras.
Citera
2009-03-19, 22:58
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Som jag har förstått det, efter tips från en assyrier, ska kikärtorna inte vara kokta utan bara blötlagda. Av den anledningen är burkkikärtor helt fel, de är helt enkelt för jävla mosiga. Köp okokta kikärtor (mycket billigare dessutom) och blötlägg i 10-12 timmar, det lär bli mycket bättre. Sen är det givet att de inte ska stekas utan friteras.
Känns som att det kan bli ganska jobbigt för magen om man inte kokar dem först? Men kikärter kanske inte är så svårsmälta som andra bönor.

Jag orkar för övrigt inte fritera mina falaflar då det osar och skvätter och jag saknar köksfläckt. Steker dem bara i olja, och jag tycker det går bra även om det inte alls är samma sak som att fritera. Man får kompensera med att göra dem riktigt välsmakande istället.
Citera
2009-05-10, 19:17
Medlem
Californias avatar
Kan man kasta i en liten burk med cannelini bönor tror ni? Eller blir det fail då?
Citera
2009-05-11, 11:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
men om man inte vill fritera dem är det då bäst att ha dem i ugnen på grilleffekten eller steka dem kraftigt?
Citera
2009-05-11, 11:50
Medlem
LadyTieras avatar
Jag gjorde såhär när jag hittade på falafel inspirerade vegonuggets på restaurangen för en 30-års fest:

3 burkar kikärter
massa vitlök
Persilja
salt
peppar
chili

mixa slätt, späd med kikärtsbukrspadet om så behövs, ska bli en lös deg/paste

Rullade i smulor (någon form av kinasmulor gjorda för att fritera)

Ner i fritösen, fritera tills gyllenbruna, ta upp, låt rinna av, salta lite.

Jag brukar inte gilla falafel men dessa blev skitgoda och alla åt upp dom så jag fick ta undan och spara så veganerna fick lite också.

min poäng är, kör på det du gillar med kikärtor som bas, bli lite inspirerad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in