2009-03-17, 23:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ireen von Wachenfeldt, en av Sveriges värsta tokfeminister och tidigare ordförande i ROKS skrev om den finska skolskjutningen i höstas:
Han dödade för att han är man
http://newsmill.se/artikel/2008/09/25/han-dodade-att-han-ar-man

Artikeln har uppmärksammats efter skolskjutningen i tyskland, t ex
http://newsmill.se/artikel/2009/03/14/wachenfeldt-demoniserar-mannen-som-galen-valdspsykopat

Nu är det dags att skrota feminismen skriver Johanne Hildebrandt, i en motreaktion mot Ireens tokerier:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johannehildebrandt/article4651329.ab

Allt fler kvinnor tycks hålla med, t ex
http://monicaantonsson.blogspot.com/2009/03/skrota-feminismen.html

Inte ska vi män stå i vägen? Ned med femismen NU!
Citera
2009-03-18, 00:03
Medlem
moderatswings avatar
För att kommentera vad Ireen von Wachenfeldt skrivit angående finska skolskjutningen så har hon fel i att detta skulle vara någon av samhället definierad mansroll som begår sådant här.

Tvärtom är det oftast lite udda killar som är lite utanför. Knappast de som lever upp till omgivningens alla förväntningar och är skolans populäraste kille.
Så killarna som är allt vad samhället vill att en kille ska vara kommer antagligen inte att begå några sådana här vansinnesdåd.

Vad menar hon dessutom med att "Vi måste låta de unga tjejerna ta plats, och de måste få göra det på de unga killarnas bekostnad"??
Vad har det med någonting att göra? Menar hon att några tjejer också ska begå skolmassakrar så det blir lite jämställt?

Feminismen skrotas?? Hm...
Den typ av feminism som vi Ireen ger uttryck för vågar jag nog påstå redan är skrotad. Det är nog få som delar hennes tankar kring detta och hon möter nog på motstånd i sina åsikter.

Åsikter som att "män är djur" har nog aldrig varit någon norm utan hela tiden varit förpassad till dessa tokstollar.

Men att feminismen som helhet ska skrotas då de dras ner av dessa mer radikala feminister??
Ja, det är nog mycket möjligt. Den politiska aktiva rörelsen har ju i mångt och mycket bedrivits av dessa grupper feminister så visst vilar en stor del av feminismen på axlarna hos kvinnor som Ireen von Wachenfeldt.

Jag är inte emot en skrotning av feminismen.
Andra rörelser är nog mer förenande och kan mer aktivt kämpa mot målet jämställdhet. Lär dessutom passa mittfåran av icke-radikala feminister.
Citera
2009-03-18, 06:27
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad menar hon dessutom med att "Vi måste låta de unga tjejerna ta plats, och de måste få göra det på de unga killarnas bekostnad"??
Vad har det med någonting att göra? Menar hon att några tjejer också ska begå skolmassakrar så det blir lite jämställt?

Hade du läst längre i texten hade du sett att hon skrev: "Vi måste låta de unga tjejerna ta plats, och de måste få göra det på de unga killarnas bekostnad. I till exempel skolan. Det är de vuxnas ansvar att sätta ner foten och visa att det här inte är okej."

D.v.s när någon överaktiv kille på dagis springer omkring och drar tjejer i håret måste tjejens "Aj" få ta större plats, och dagispersonal (de vuxna hon syftar på i detta exemplet) måste förklara för killen att det inte är Ok att dra tjejer (eller killar) i håret som någon slags kärleksförklaring.

Det är att låta tjejerna ta mer plats och det sker inte på killarnas bekostnad, mer för deras egen vinnings skull så de tidigt lär sig vad som är Ok och inte Ok när det handlar om fysisk kontakt.

Naturligtvis har de allra flesta småknattar fått med sig dessa koder hemifrån men de få som inte har fått det, måste i tid få veta var gränserna för fysiska övertramp går, av naturliga orsaker.

Dom män som är trygga, sunda med en Ok självbild tar ju naturligtvis inte åt sig av artikeln, utan läser den som något självklart. De trasiga männen, med kass självbild, eller t.o.m de osäkra blir säkert upprörda över att hon skriver som hon gör, men att hon generaliserar betyder ju ingenting i förlängningen, för våldsspiralen eskalerar och var i denna våldscirkus finns kvinnans rätt att kunna få känna sig trygg i det offentliga rummet? Och var finns din rätt?

Det är din och min rättighet att få leva i samhälle där vi känner oss trygga.

Kidsen som utmärker sig på dagis utan att få en knuff i rätt riktning och en Ok/inte-Ok-kompass i handen är samma kille som kommer våldta din dotter.

Håller med henne till 100% att det är de vuxnas ansvar att "sätta ner foten".
Citera
2009-03-18, 08:39
Medlem
dawatts avatar
monti garbi: Tror du på allvar att dagispersonal inte säger till killarna som drar tjejer i håret att det inte är okej?

Personligen så är jag övertygad om att man säger till killarna att det inte är okej, och att man säger till flickorna att killarna bara göra det för att dom inte vågar ta kontakt på något annat sätt, samtidigt som dom säger till dom att det givetvis inte är okej att dom gör så. Och det är ju sant i båda fallen.

Vad skulle dom annars säga till flickorna?
"Killarna gör bara så för att dom inte vågar ta kontakt på något annat sätt, du får allt ta det. Ta det som en komplimang."

Du är uppenbarligen en lika stor dåre som författaren till artikeln.
Citera
2009-03-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Hade du läst längre i texten hade du sett att hon skrev: "Vi måste låta de unga tjejerna ta plats, och de måste få göra det på de unga killarnas bekostnad. I till exempel skolan. Det är de vuxnas ansvar att sätta ner foten och visa att det här inte är okej."

D.v.s när någon överaktiv kille på dagis springer omkring och drar tjejer i håret måste tjejens "Aj" få ta större plats, och dagispersonal (de vuxna hon syftar på i detta exemplet) måste förklara för killen att det inte är Ok att dra tjejer (eller killar) i håret som någon slags kärleksförklaring.

Det är att låta tjejerna ta mer plats och det sker inte på killarnas bekostnad, mer för deras egen vinnings skull så de tidigt lär sig vad som är Ok och inte Ok när det handlar om fysisk kontakt.

Naturligtvis har de allra flesta småknattar fått med sig dessa koder hemifrån men de få som inte har fått det, måste i tid få veta var gränserna för fysiska övertramp går, av naturliga orsaker.

Dom män som är trygga, sunda med en Ok självbild tar ju naturligtvis inte åt sig av artikeln, utan läser den som något självklart. De trasiga männen, med kass självbild, eller t.o.m de osäkra blir säkert upprörda över att hon skriver som hon gör, men att hon generaliserar betyder ju ingenting i förlängningen, för våldsspiralen eskalerar och var i denna våldscirkus finns kvinnans rätt att kunna få känna sig trygg i det offentliga rummet? Och var finns din rätt?

Det är din och min rättighet att få leva i samhälle där vi känner oss trygga.

Kidsen som utmärker sig på dagis utan att få en knuff i rätt riktning och en Ok/inte-Ok-kompass i handen är samma kille som kommer våldta din dotter.

Håller med henne till 100% att det är de vuxnas ansvar att "sätta ner foten".
Vilka floder av skit. Vad har du för belägg för att pojkar inte blir tillsagda på dagis. Jag har själv arbetat med yngre barn och min tydliga bild är att man gullar mycket mer med en flicka som är ledsen, gråter, är upprörd över något än en pojke, pojkar tål och ska härdas.

Hur kommer du förresten fram till slutsatsen att det är pojken som drar flickan i håret som kommer våldta någons dotter? Har du någon forskning(här godtas inte någon religiös feministisk analys) som stödjer dig i det påståendet? Annars är det ett MYCKET allvarligt påstående, vill du skapa moralpanik runt något väldigt banalt och oskyldigt? Visste du inte att flickor drar varandra i håret nuförtiden? Att flickor är långt mer aggressiva? Om en flicka drar en pojke i håret, kommer hon då också våldta någons son eller dotter?

Det är din och MIN rättighet att känna oss trygga, likväl som både flickor och POJKAR behöver känna sig trygga. Du vill enbart verka för en kvinnlig trygghet.
Citera
2009-03-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Vad skulle dom annars säga till flickorna?
"Killarna gör bara så för att dom inte vågar ta kontakt på något annat sätt, du får allt ta det. Ta det som en komplimang."

Det händer. Jag vet visserligen inte hur personalen på dagis agerar nuförtiden, kan hända att de är mer medvetna i dag. Men på 80/90-talet när jag gick på dagis/i skolan var det lite så.
Citera
2009-03-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Det händer. Jag vet visserligen inte hur personalen på dagis agerar nuförtiden, kan hända att de är mer medvetna i dag. Men på 80/90-talet när jag gick på dagis/i skolan var det lite så.

Här bekräftar du ju bara den vida spridda teorin om att feminister vill hämnas gamla oförrätter under sin egen uppväxt genom att straffa dagens pojkar som växt upp. Samhällen förändras, man kan inte föra en politisk diskussion om nutid genom att referera till dåtid, det är korrupt.
Citera
2009-03-18, 12:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
De trasiga männen, med kass självbild, eller t.o.m de osäkra blir säkert upprörda över att hon skriver som hon gör, men att hon generaliserar betyder ju ingenting i förlängningen, för våldsspiralen eskalerar och var i denna våldscirkus finns kvinnans rätt att kunna få känna sig trygg i det offentliga rummet?
Vilken våldsspiral? Eskalerar den?
Du tillhör väl inte dem som tror att vårt samhälle blir allt våldsammare. Det är tvärtom.
Citera
2009-03-18, 12:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leoni

Jag har också sett detta i verkligheten, men har tolkat det som beroende på flathet av andra orsaker.

För att berätta konkret, så får vi se om någon tycker att det eg. har med kön att göra:

När ena dottern börjar nollan så är en av pojkarna, med det passande namnet Malek, en glad och helt ostyrig pojk som springer omkring och skriker 'karatespark' varvid han sparkar någon. Han fortsätter i samma stil år efter år, och mamman vägrar att få honom stämplad som bokstavsbarn och pumpad full med knark.

Episod 1: Jag kommer för att hämta dottern i fritids, årskurs 2, och Malek springer framför mig iväg med några flickleksaker, gömmer dem i snödrivor, och springer in för att hämtar fler. En flicka protesterar till fröken.
Fröken: - Men pojkar kan väl också få använda sådana leksaker. Allt här är inte ditt.

Episod 2: Ett par flickor har klättrat upp i en björk och sitter på en gren i huvudhöjd. Malek springer fram och skriker 'karatespark' och sparkar ena flickan i ansiktet så att hon blöder rejält.
Fröken - Men det var nog bara för att ni inte låter honom vara med och leka. Och flickor kan också brottas. Ska vi ha brottning nu, Malek
Malek - Jaaaaaaa.

Så där pågick den totala flatheten, med halva klassen vanligen mörbultad av sparkarna. Kön, någon?
Citera
2009-03-18, 13:06
Medlem
Empresss avatar
När man gick på dagis så var jag tjejen som som rymde från "prinsesshörnan" och lekte med killarna och tyckte det var skoj med att ligga i sandlådan och skapa vägar, leka med bilar etc .. (Till omgivningens [mest kvinnor] stora förtvivlan). Visst hände det att jag och killarna kastade sten på varandra och prinsessorna i "prinsesshörnan"..
Killarna fick rejäla utställningar för sitt tilltag medan det var "sött och gulligt" när jag, som tjej, gjorde det. "Sött och gulligt" vad är det för "sött och gulligt" med att en tjej kastar sten eller ryckte "prinsessan" eller "buskillen" i håret???...
Ja "prinsessorna" i "prinsesshörnan" var det ju synd om och det gullades och tröstades.. Sedan var det ingen som upptäckte att många "prinsessor" utnyttjade situationen och vid minsta petande från "busskillarna" så sprang det till fröken och han fick utskällning för "ett pet", eller en knuff från "buskillen" när "prinsessan" vill tilltvinga en "puss" av honom. Ingen noterade att tjejerna lärde sig själva att bli "manipultiva". Stundoms genom indirekt uppmuntran.
Ingen av killarna som kastade sten och var lite "halvvåldsamma" växte upp till några mördare, våldtäktsmän eller kvinnomisshandlar för den saken skull.. Tvärt om många av de killar är i dag schyssta snälla killar som behandlar andra kvinnor/män med respekt och har personlig auktoritet.
Jag undrar i praktiken hur många killar som blir våldtäktsmän, mördare eller kvinnomisshandlare för att de kastat sten och rykt "prinsessorna" i "prinsesshörnan" i håret när de var små "buskillar"? Jag är inte heller våldsam tvärt om jag är på gränsen till pacifist idag.

Något jag märker genomsyrar samhället även på oss vuxna idag med, fast det tar sig uttryck på annat sätt än barns direkthet.
Radikalfeminismens kollektiva (svartvita) analyser är väl de mest kända för hur män kollektivt pekas ut som rötägg och kvinnor blir kollektivt utpekade som offer för "mäns strukturella våld emot kvinna för att han är man och har makten". Nej manen har inte detta p.g.a sitt kön och genus är man.
Sant är att mannen är en smula aggressivare i naturen men det är en kvinna med som har ovanligt hög testronhalt oxå. Fast aggressiviteten isig skapar inte "makt" och "att en man har makt".
Strukturena (OM de finns) är kvinnan lika stor medhjälp till i grunden för hon inget gjorde.. Kvinnor är är lika stort offer för sig själva då de rider på sitt "tycka synd om mig för jag är kvinna" och "det är så synd om mig för jag är så söt och snäll".
Kvinnan borde se över sin roll i samhället och se över vad hon gör för att förbättra för kvinnorna i samhället och inte bara lägga "kollektiv skuld" på mannen och att hon är ett "offer" för mannen..

Radikalfeminismen undrar jag om det någonsin har funnits befog för? Den feminismen ROKS-kvinnorna som hade Ireen von Wachtmeister i spetsen hänger sig åt och även F! med Gudrun Shyman i spetsen.
Feminismen i sig kan finnas kvar det har jag inget emot fast jag är icke feminist själv.. Det är radikalfeminsmen som bör försvinna och dess svarvitt uppbygda analsyser och modeller av verkligheten som tyvärr fått fäste i samhället genomgående som förstärker detta med "prinnsessan som utnyttjar situationen är ändå offer" för "buskillen som alltid är elak även när han vill hindra att gör något han inte vill som exempelvis att pussa prinsessan när hon vill det".
Citera
2009-03-18, 14:08
Medlem
Det är bara att inse att feminismen är en lika extrem ideologi som nazismen, kommunismen och anarkismen. De tillhör den autonoma miljön och organisationen är en militant sådan, vilket innebär att man försvarar sig och sina ideal och att man för en kompromisslös kamp där man själv bestämmer vad som är rätt och fel.
Citera
2009-03-18, 15:55
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
När ena dottern börjar nollan så är en av pojkarna, med det passande namnet Malek, en glad och helt ostyrig pojk som springer omkring och skriker 'karatespark' varvid han sparkar någon. Han fortsätter i samma stil år efter år, och mamman vägrar att få honom stämplad som bokstavsbarn och pumpad full med knark.

Episod 1: Jag kommer för att hämta dottern i fritids, årskurs 2, och Malek springer framför mig iväg med några flickleksaker, gömmer dem i snödrivor, och springer in för att hämtar fler. En flicka protesterar till fröken.
Fröken: - Men pojkar kan väl också få använda sådana leksaker. Allt här är inte ditt.

Episod 2: Ett par flickor har klättrat upp i en björk och sitter på en gren i huvudhöjd. Malek springer fram och skriker 'karatespark' och sparkar ena flickan i ansiktet så att hon blöder rejält.
Fröken - Men det var nog bara för att ni inte låter honom vara med och leka. Och flickor kan också brottas. Ska vi ha brottning nu, Malek
Malek - Jaaaaaaa.

Så där pågick den totala flatheten, med halva klassen vanligen mörbultad av sparkarna. Kön, någon?

Ja! Kön! Personligen har jag aldrig hört talas om en tjej som springer omkring och skriker "karatespark" och demonstrerar på sin klass vad det innebär.

Poängen här är, att ingen från början satte ner foten och förklarade för Malek att våld inte är Ok. Och att det inte heller finns någon konsekvens och ett klockrent förfaringssätt hos personalen när sådant inträffar, d.v.s att all personal reagerar på samma sätt så Malek förstod att det tydligen inte är Ok att springa omkring och sparka folk. Då hade episod 1 resp.2 aldrig behövt uppstå.

Det är ju när det är försent, när episod 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv osv redan inträffat som mönstret är lagt hos Malek och så oändligt mycket svårare att bryta som diagnosen bokstavsbarn blir satt, och radikala åtgärder som knark osv kommer in i bilden. Det hade kunnnat undvikas om man tagit tag i honom från början som sagt.

Flathet? Ja, definitivt, och en avsaknad av ansvar från alla inblandade. Hade mitt barn börjat dagis/förskola och det du berättade hänt hade jag direkt åkt hem till Maleks föräldrar och sagt: "ditt barn springer omkring och sparkar på sina kamrater, vad gör vi åt problemet?" Och jag hade aldrig givit upp förrän jag hade sett ett positivt resultat. Negativa mönster är mycket lättare att handskas med när dom är nya/färska än när dom fått sätta sig, självkklart.

Sen måste jag ge dig cred för att du startar en tråd som av många kan anses provocerande och väcka uppmärksamhet och inte sedan är tyst en vecka, utan faktiskt deltar i den, sånt gillar jag.

Fröknarna där din tjej går har helt uppenbart och förvirrat tappat greppet om vad som är pk, och vad tydlig gränsdragning går, och din tjej i detta fallet var den som det gick ut över, och även Malek naturligtvis, i ett större perspektiv.
Senast redigerad av monti garbi 2009-03-18 kl. 16:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in