2009-03-17, 19:53
Medlem
Jag har ett litet problem som jag tänkte ventilera lite.

Min spis står ganska nära väggen, kanske ca 15 cm. Det är kaklat runt om på väggarna i köksdelen, lika brett som bänkskivan, sedan är det tapetserat.
Problemet är att eftersom spisen står så nära väggen så stänker det så det blir fettfläckar på väggen. Jag har heller ingen spisfläkt som suger upp det mesta.

Någon som har samma erfarenhet och kanske har lite tips på vad man kan göra för att utesluta dessa fläckar... man vill juh inte tapetsera om en gång i halvåret direkt :P
Jag har funderat på sånt här barnskydd i plåt som man kan sätta runt spisen, men det är juh inte världens snyggaste direkt.

Vad kan man annars hitta på med rekativt enkla medel?

Alla förslag mottages varmt

Mvh
Brunettflikkisen
Citera
2009-03-17, 20:01
Medlem
Provokatörs avatar
  • Laga maten på lägre värme.
  • Använd lock.
Citera
2009-03-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
  • Laga maten på lägre värme.
  • Använd lock.

Nu var det väl kanske inte riktigt sånna förslag jag var ute efter...
Dumt att steka tex kött på låg värme lixom...
Citera
2009-03-17, 20:11
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettflikkis
Nu var det väl kanske inte riktigt sånna förslag jag var ute efter...
Dumt att steka tex kött på låg värme lixom...
Oxfilé stekes med fördel på hög värme i början men innan det börjar stänka så drar du ned värmen och ställer te.x en stor kopp över köttbiten.
Citera
2009-03-17, 20:57
Medlem
2MissMes avatar
Sätta upp en genomskinlig glasskiva över tapeten? Eller, om det är en liten vägg, ta bort tapeten helt och ha målad vägg istället?
Citera
2009-03-17, 22:58
Medlem
Ett stankskydd ar vad du behover, finns pa IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530 och Clas Ohlson vet jag (och sakert pa fler stallen). Jag ar ett fran Clas Ohlson, gillar det battre an IKEAs variant eftersom det har handtag ut pa sidan (som en stekpanna). Billigt ar det ocksa, o betydligt enklare an att tapetsera om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in