Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Med moderna program för reducering så är det nog sannolikare att många spelare gör som du och "tar bort" rader som de TROR att många spelare väljer att spela. Man måste skilja på att ha många 1or i rad på ramen och många 1or i rad på de verkliga raderna.
Det skulle snarare leda till det motsatta. Jag ska köra "max antal tecken i rad" som en faktor i mitt analysprogram för att se om det finns något mönster m.a.p. utdelningarna.
Det är helt sant att matcherna "grupperas" på kupongen och därför inte är HELT slumpmässigt utplacerade. Till största delen för att de intressantaste matcherna ska komma med på Topptipset.
Min poäng är att ordningen på matcherna inte är kopplade till utfallen på matcherna, men du har rätt att man även måste ta hänsyn till det mänskliga beteendet!!!
Det jag ville få fram och som gäller till 100% är att en viss "matchordning" inte är sannolikare att infalla än någon annan och sett till sannolikheten att slå in så är reduceringen ekvivalent med slumpreducering. Alltför många tror att rader med fler tecken av något slag i rad är osannolikare än "jämnfördelade rader" vilket alltså inte stämmer överhuvudtaget.
Om man siktar på att bli "ensam vinnare" så finns det andra faktorer som har mycket starkare korrelation än "antal tecken i rad", så som hur de 5 största favoriterna utfaller och även den totala fördelningen av favoriter-mellantecken-skrällar utfaller. Streckprodukten ger även den med vissa undantag en hyfsad vägledning.
Det låter som att vi är överens!
Din poäng är riktig och bra, och detta har diskuterats flitigt här tidigare. På Stryktipset gäller ju exempelvis att det inte bör vinna fler än två av de fem största favoriterna för att man ska kunna bli ensam vinnare.
Antal tecken i rad behöver dock, för ändamålet 'ensam vinnare', inte vara helt ointressant. Det skulle kunna vara den lilla skillnaden mellan att vara ensam vinnare och att behöva dela med någon annan. När det gäller antal kryss i rad kan det säkert vara så att fler kryss i rad ger större chans till ensam vinst. När det gäller antal ettor tror jag som du inte att det spelar roll var, i ordningen uppifrån, ettorna sitter om antalet ettor blir fyra stycken. Men vi vet inte säkert.
Sen händer det förstås att jag väljer villkor av ren skrock ibland, och av samma anledning som att jag aldrig skulle kunna tänka mig att spela lottorader som redan vunnit. Dessutom är det ju faktum, att det existerar färre rader överhuvudtaget som innehåller fyra ettor i rad, även om det självklart inte påverkar utfallen i matcherna. Så visst lär det vara slumpreducering, sett till hur vinstchansen förändras med det villkoret. Men jag ser det som att jag 'lika gärna' kan välja ett extra villkor, som de facto fallit ut ett antal gånger tidigare, istället för att direkt slumpreducera. Det känns bättre att veta att jag valt 100 rader av 1500 än 100 rader av 5000, även om den sista reduceringen varit omotiverad.
I alla lägen krävs så mycket röta på stryktips när man bara spelar för hundralappar, att de flesta villkor går att ifrågasätta. Man skulle kunna göra det enkelt för sig och gå efter statistik på oddssättarnas bedömningar, eftersom deras jobb är att bedöma teckenchanserna. Därefter kan man välja ett utdelningsintervall och sedan slumpa 100 av 100 000. Då får man lika sannolika rader som hade man valt att spika vissa favoriter och välja bort andra, eller som att förhållandevis slumpmässigt gardera med 1_2 i vissa matcher och 1X i andra. De flesta valen av villkor är tvivelaktiga när man tvingas spela för små summor, sett till radernas sannolikhet. Med streckvärde, sett till oddssättarnas bedömningar, går det dock alltid att motivera bort vissa tecken.
Med ett tillräckligt kapital, förmodligen bara ett antal tusen rader, vore det utan större svårigheter möjligt att försäkra sig om långsiktig vinst. Poolspel med irrationella investerare skulle vara en lätthackad guldgruva om hela omsättningen utbetalats i vinster. Dock tror jag att det även i dagsläget går att spela rationellt och framgångsrikt för några tusenlappar.
Skrock är ett ordval, men kontinuiteten känns viktig för mig som spelar för små summor. Det känns bättre att vinsten sitter om raden
ser ut exakt såhär, med avseende på olika villkorstyper, än att oftare sätta en allt större ram men då varje gång behöva hoppas på icke vald slump. Tecken i rad må alltså vara mycket slump, men den slumpen är åtminstone ett aktivt val.
Varmt välkommen till spelhörnan förresten!