Citat:
Ursprungligen postat av Quadratic
Såg nu på Svenska Spels forum (kanske är du som ställt frågan?) att frågan är vidarebefordrad till ansvarig. Ska bli MYCKET intressant att läsa svaret. Vaket av dig tycker jag. Jag har missat detta totalt. Det var som sagt mycket rörigt där i juni med mängder av tipsomgångar vilket gjorde att det var svårt att hålla reda på allt. Sen kom plötsligt ett långt uppehåll, och VIPS så är jacken bortglömd.
Vi får anta att dem "upptäcker" sitt misstag nu och delar ut pengarna imorgon eller eventuellt vid senare tillfälle. Men om de inte hade blivit uppmärksammade så hade troligtvis pengarna aldrig kommit tillbaka. Det ska bli MYCKET intressant när, var och hur de ska återbära de 30-80miljonerna som ligger i den s.k. "garantifonden" för Stryktipset. Det är alltså 5% av omsättningen varje omgång i snitt 800.000kr 42.000.000kr PER ÅR som garantifonden slukar upp från spelarkollektivet. Av dessa brukar ca 5-15miljoner delas ut till de som får 10-mijonersgarantin utdelad. Så det borde vara MINST 20miljoner per år som "fonden" lägger på sig. Den har väl funnits i snart tre år om jag inte misstar mig, förra året utick en 20-miljonersvinst, men den föregicks av mer en ett år utan någon som var ensam på 13 rätt, alltså den föregicks av drygt 50miljoner till fonden, så det blev fortfarande ett överskott under den perioden på över 35miljoner EFTER att de 20 miljonerna delades ut.
SvS har haft ett fåtal "kampanjer" under den här perioden, bl a en för ett år sen där de "garanterade" 9,5miljoner i 13-rättspotten, men dessa pengar delades aldrig ut eftersom ingen fick 13rätt första veckan, och andra veckan täckte jackpotpengarna upp så att 13-rättspotten översteg 9,5miljoner. Så NOLL kronor extra delades ut under den s.k. kampanjen. Dem har haft någon till liknande, där man kanske delade ut 5miljoner eller liknande, sen hade man 10veckor i våras där man tillförde 1,3miljoner extra, men eftersom "fonden" slukar 800k ändå, så blev det i praktiken 500k extra under dessa veckor, dvs 5miljoner totalt.
Skulle inte förvåna mig om "fonden" har käkat upp en bra bit över 50 miljoner. SvS skulle antagligen ha råd att ha 2miljoner extra VARJE stryktipsomgång i ett helt år utan att spelarkollektivet skulle ha fått tillbaka sina pengar...