2011-08-29, 21:48
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt

EUROPATIPSET Fredag 2/9 2011

1. Ungern - Sverige
2. Tyskland - Österrike
3. Irland - Slovakien
4. Nordirland - Serbien
5. Vitryssland - Bosnien-H
6. Bulgarien - England
7. Wales - Montenegro
8. Norge - Island
9. Slovenien - Estland
10. Albanien - Frankrike
11. Luxemburg - Rumänien
12. Georgien - Lettland
13. Cypern - Portugal

Brukar bli klen utdelning när det är EM-kval kupong..

Jag ska nog köra två kuponger för en gångs skull. En som siktar på 13 rätt med givna spikar som Tyskland, Rumänien, Portugal, Norge, England. Känner nästan att ett matematiskt system kan vara värt för det ändamålet. Ett reducerat med 1 chans på 8 känns svårare att sätta. Typ såhär:

M32 - Preliminär

1. Ungern - Sverige 2
2. Tyskland - Österrike 1
3. Irland - Slovakien 1X

4. Nordirland - Serbien 12
5. Vitryssland - Bosnien-H X2
6. Bulgarien - England 2

7. Wales - Montenegro 12
8. Norge - Island 1
9. Slovenien - Estland 1(X)

10. Albanien - Frankrike X2
11. Luxemburg - Rumänien 2
12. Georgien - Lettland 1
13. Cypern - Portugal 2

Att Slovenien, Georgien och Sverige vinner känns alltså mer sannolikt än att sätta reduceringen med ett R16. Däremot kanske jag kör mitt system via egna rader och lyckas trycka dit ytterligare en halvgardering med bibehållet radantal och några mycket sannolika villkor. Isåfall kör jag nog 1X på Slovenien också, då jag anser Estlands chanser större än sopnationen Lettlands. Invändningar?

Blir förstås inga pengar på detta, men kommer nog att köra 32 sådana rader enbart för 13.
Citera
2011-08-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
då jag anser Estlands chanser större än sopnationen Lettlands. Invändningar?

Tidigare möten mellan Georgien - Lettland:

Georgien - Lettland 1-3 Vänskapsmatch 2008
Georgien - Lettland 2-2 EM-kval 1999

Lettland vann som synes med 3-1 på bortaplan i en vänskapsmatch visserligen men..nja
här är en helgardering befogad.

Att slå Lättland är inte Lett om man är Geårg.
Senast redigerad av splitt 2011-08-29 kl. 23:13.
Citera
2011-08-29, 23:18
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Tidigare möten mellan Georgien - Lettland:

Georgien - Lettland 1-3 Vänskapsmatch 2008
Georgien - Lettland 2-2 EM-kval 1999

Lettland vann som synes med 3-1 på bortaplan i en vänskapsmatch visserligen men..nja
här är en helgardering befogad.

Att slå Lättland är inte Lett om man är Geårg.

Okej då. Fick för mig att Georgien spelat bra på hemmaplan i kvalet. Kollade närmare och insåg att de inte släppt in några mål alls på tre matcher (Israel, Malta, Kroatien). Vann mot Kroatien med 1-0. Känns ju ändå hyfsat stabilt. Självklart kan det väl garderas, men på ett M32 och med nödvändig chansning så kändes ettan mer sannolik än att sätta reduceringen på 1/8. Men visst har du rätt i att en gardering skulle kännas allra bäst. Får klura vidare på den!
Citera
2011-08-29, 23:26
Medlem
Storfavoriterna:

Sverige,Tyskland,England,Frankrike,Norge,Slovenien ,Portugal

Småfavoriterna:

Rumänien,Georgien

Knepigheter:

Irland-Slovakien
Vitryssland - Bosnien-H
Wales - Montenegro
Nordirland - Serbien
Senast redigerad av splitt 2011-08-29 kl. 23:38.
Citera
2011-08-29, 23:50
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Storfavoriterna:

Sverige,Tyskland,England,Frankrike,Norge,Slovenien ,Portugal

Småfavoriterna:

Rumänien,Georgien

Knepigheter:

Irland-Slovakien
Vitryssland - Bosnien-H
Wales - Montenegro
Nordirland - Serbien

Sverige större favorit än Rumänien? Där tänker du för mycket med hjärtat anser jag.

Jag har ändrat mig och kommer att köra 1X på Wales. Ända in i kaklet på att dom plockar sina första kvalpoäng. Montenegro ligger bra till men har haft flyt med inte mindre än tre 1-0-segrar, vilket visar att de är stabila bakåt, men Wales är för bra för att gå igenom kvalet utan poäng. Minst oavgjort fixas här.

Har även fått för mig att Estland kan rensa friskt. De slog trots allt Serbien borta med 3-1, innan de som bekant torskade mot Färöarna borta. Men det går inte att jämföra matcher så. Får Estland en bra start kan bevisligen allting hända. Mot Färöarna ställer många lag ut skorna. Estland slår bäst ur underläge, och är egentligen bara vana vid en defensiv spelstil. Dessutom måste de vara revanschsugna efter pinsamheterna senast. Eller så vinner Slovenien stort. Jag kör nog en dubbelchans (12) där.

Har även bestämt mig för att spela emot Sverige. Det har gått som på räls men man brukar göra minst en plattmatch mot medelmåttigt motstånd. Det är Ungerns tur helt enkelt. Jag vill förstås att Sverige vinner men köper alltså svensk seger genom att spela 1X. Tipset åt helvete = vinst för oss = winwin.
Citera
2011-08-30, 01:26
Medlem
__Alez__s avatar
Blir en liten slant på kommande Europatips, lär spika en del.
Citera
2011-08-30, 06:49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
8. Norge - Island 1
Invändningar?
Aldrig i helvete att jag skulle spika lusekoftorna till 82%, oavsett motstånd. Norge är och förblir ett u-land inom fotboll. Det är visserligen Island också men jag ser helt klart skrällpotential här med tanke på hur procenten ser ut. Kan ju iofs ändra sig till fredag men tendensen blir nog ungefär densamma.
Citera
2011-08-30, 09:39
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Aldrig i helvete att jag skulle spika lusekoftorna till 82%, oavsett motstånd. Norge är och förblir ett u-land inom fotboll. Det är visserligen Island också men jag ser helt klart skrällpotential här med tanke på hur procenten ser ut. Kan ju iofs ändra sig till fredag men tendensen blir nog ungefär densamma.

Jag tycker att Norge känns som en rimlig spik. Island har en alldeles för svag trupp och står inte emot tiden ut. Vi snackar om en dödsviktig match för norrmännen som måste se itll att fixa tre poäng mot tabelljumbon för att haka på tåget med Portugal och Danmark (alla tre står på 10 poäng). Norge är stabila bakåt och kommer att fixa detta.

Någonstans måste man ju spika liksom. Norge är definitivt ett av de 5 säkraste lagen på kupongen. Tänker man som du (eller bara har råd med ett ännu större system) borde man gardera upp Portugal också som tappade 4-4 mot Cypern på hemmaplan. Varför skulle inte det kunna hända igen? Lika självklart finns det alltid möjlighet att Luxemburg strular till det för Rumänien som varit svaga på sistone. Lik förbannat är Rumänien kupongens säkraste spik, måhända tillsammans med Tyskland och Portugal. Därefter bedömer jag Norge och England till likvärdig sannolikhet.

Enkelt vore förstås att sätta en kryssgardering i alla dessa 5 matcher och köra en "Max 5, minst 4 segrare", d.v.s. att max en av dessa 5 säkraste får sluta oavgjort...
Senast redigerad av spleendid 2011-08-30 kl. 09:50.
Citera
2011-08-30, 09:51
Medlem
Som hobbypsykolog tänker jag: Norge känner revanch efter allt hemskt de varit med om (Utöja) och vägrar att få spö som nation igen. Spiketta.Garanti.End of discussion.
Citera
2011-08-30, 15:54
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Jag tycker att Norge känns som en rimlig spik. Island har en alldeles för svag trupp och står inte emot tiden ut. Vi snackar om en dödsviktig match för norrmännen som måste se itll att fixa tre poäng mot tabelljumbon för att haka på tåget med Portugal och Danmark (alla tre står på 10 poäng). Norge är stabila bakåt och kommer att fixa detta.

Någonstans måste man ju spika liksom. Norge är definitivt ett av de 5 säkraste lagen på kupongen. Tänker man som du (eller bara har råd med ett ännu större system) borde man gardera upp Portugal också som tappade 4-4 mot Cypern på hemmaplan. Varför skulle inte det kunna hända igen? Lika självklart finns det alltid möjlighet att Luxemburg strular till det för Rumänien som varit svaga på sistone. Lik förbannat är Rumänien kupongens säkraste spik, måhända tillsammans med Tyskland och Portugal. Därefter bedömer jag Norge och England till likvärdig sannolikhet.

Enkelt vore förstås att sätta en kryssgardering i alla dessa 5 matcher och köra en "Max 5, minst 4 segrare", d.v.s. att max en av dessa 5 säkraste får sluta oavgjort...
Du har rätt i att även Portugal och England är tänkbara kandidater att gardera upp för skrällar. Man måste ju hitta skrällarna någonstans om det ska bli någon utdelning att tala om. Återkommer med exakt vilka matcher jag garderar upp när vi närmar oss fredag.

Tyskland och Rumänien kommer jag dock att spika i vilket fall. De känns bergsäkra.

Ett system som du föreslår med 4-5 vinnare är också något värt att fundera på. Jag kanske till och med skulle sträcka mig till att sätta minst 3 och max 4 vinnare för att garantera en något högre utdelning...

EDIT: Eller rättare sagt 2-3 vinnare eftersom jag tänker spika de två ovan nämnda. Ev. kan Serbien läggas till till listan med "nästan säkra vinnare".
Citera
2011-08-31, 12:43
Medlem
charkovs avatar
Europatipset 02/09 2011.

Provar ett litet skräll M8
Citera
2011-08-31, 19:37
Medlem
SovandeNINJAs avatar
Lycka till här är min rad

1. Ungern - Sverige 1 2