2011-08-07, 02:38
Medlem
Fangelsets avatar
1. Man.C -Man.U 1
2. Djurgård.-GAIS x
3. Elfsborg -Kalmar FF 1

4. Halmstad -Norrköp 1
5. Syrianska-Helsingb 2
6. Örebro -Häcken 1

7. Falkenb. -Brommap 2
8. Öster -Assyriska 2
9. Jönköping-Qviding 1

10. Värnamo -Brage 2
11. Ängelholm-V-ås SK 2
12. B.München-M-gladb 1
13. Bordeaux -St.Etien 1

Ger inget för era tips, ska köra denna rad.
Citera
2011-08-07, 09:06
Medlem
[PHP]
System: R 8-0-81
Total insats: 81 kr

1. Manch.C - Manch.U 1X2
2. Djurgård. - GAIS 1X2
3. Elfsborg - Kalmar FF 1X2
4. Halmstad - Norrköp 1X2
5. Syrianska - Helsingb. 1X2
6. Örebro - Häcken X
7. Falkenb. - Brommap. X
8. Öster - Assyriska X
9. Jönköping - Qviding 1X2
10. Värnamo - Brage X
11. Ängelholm - V-ås SK 1X2
12. B.München - M-gladb. 1
13. Bordeaux - St.Etien. 1X2

Tippar jag rätt på mina ogarderade matcher är jag garanterad 11 Rätt[/PHP]
Senast redigerad av Krystal 2011-08-07 kl. 09:25. Anledning: Rättstavning av ordet "ogarderade"
Citera
2011-08-07, 09:19
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystal
[PHP]
Tippar jag rätt på mina ograderade matcher är jag garanterad 11 Rätt[/PHP]

Tjena!

Inte för att märka ord, utan för att underlätta din förståelse för tippandet, och för att inte polarna ska kolla snett på dig, så vill jag bara antyda skillnaden mellan en gardering och en gradering. Och jag brukar inte märka ord, men detta känns helt enkelt viktigt.

Man säger att man "garderar upp sig". Tänk på när man fäktar, man står "en garde" mot sin motståndare, eller när man boxas och det gäller att "hålla garden uppe" för att inte motståndaren ska träffa dig. På samma sätt fungerar en hel- eller halvgardering när du tippar. Som en extra blockering för att matchens slutgiltiga tecken inte ska hamna på fel ställe; på ett ställe du inte täcker upp.

En gradering däremot, är vad du får när du "ökar i grad" inom militären, eller när du kanske "stiger i graderna" inom en viss kampsport. En förbättring helt enkelt - en uppgradering av mjukvara, t.ex.

Om det var så att du bara stavade fel kan du givetvis skita i upplysningen.

Edit: Å andra sidan borde man egentligen kunna säga gradering också. Det handlar ju trots allt om att man faktiskt förbättrar sina chanser att vinna och så att säga gör en uppgradering av möjligheten att pricka rätt tecken...
Senast redigerad av spleendid 2011-08-07 kl. 09:30.
Citera
2011-08-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Tjena!

Inte för att märka ord, utan för att underlätta din förståelse för tippandet, och för att inte polarna ska kolla snett på dig, så vill jag bara antyda skillnaden mellan en gardering och en gradering. Och jag brukar inte märka ord, men detta känns helt enkelt viktigt.

Man säger att man "garderar upp sig". Tänk på när man fäktar, man står "en garde" mot sin motståndare, eller när man boxas och det gäller att "hålla garden uppe" för att inte motståndaren ska träffa dig. På samma sätt fungerar en hel- eller halvgardering när du tippar. Som en extra blockering för att matchens slutgiltiga tecken inte ska hamna på fel ställe; på ett ställe du inte täcker upp.

En gradering däremot, är vad du får när du "ökar i grad" inom militären, eller när du kanske "stiger i graderna" inom en viss kampsport. En förbättring helt enkelt - en uppgradering av mjukvara, t.ex.

Om det var så att du bara stavade fel kan du givetvis skita i upplysningen.
Nu när jag tänker efter så vet jag inte riktigt vad jag tänkte på, eller hur jag brukar uttala just de ordet. Jag sa det för mig själv ett par gånger, och visst säger jag garderade/ogarderade. En miss av mig helt enkelt, pinsamt? nja.. lite kanske. Tack för upplysningen Spleendid.
Citera
2011-08-07, 09:44
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Nu när jag tänker efter så vet jag inte riktigt vad jag tänkte på, eller hur jag brukar uttala just de ordet. Jag sa det för mig själv ett par gånger, och visst säger jag garderade/ogarderade. En miss av mig helt enkelt, pinsamt? nja.. lite kanske. Tack för upplysningen Spleendid.

Haha, tack själv, för att inte ha blivit irriterad över upplysningen.

Men det är ju väldigt ofta man har hört förortsgrabbarna stå vid tipshyllan och tjata om sina graderingar. De är inte direkt knäpptysta när de står i grupp och tippar, vilket de givetvis inte ska vara heller; tjötandet är förstås vad tippandet innebär som social aktivitet. Och nä, självklart vågar jag inte upplysa dessa gentlemän om skillnaden.
Citera
2011-08-07, 10:06
Medlem
Citat:
Haha, tack själv, för att inte ha blivit irriterad över upplysningen.

Men det är ju väldigt ofta man har hört förortsgrabbarna stå vid tipshyllan och tjata om sina graderingar. De är inte direkt knäpptysta när de står i grupp och tippar, vilket de givetvis inte ska vara heller; tjötandet är förstås vad tippandet innebär som social aktivitet. Och nä, självklart vågar jag inte upplysa dessa gentlemän om skillnaden.
Hehe, ja märka ord kan man göra hos de man känner, eller på forum.
Citera
2011-08-07, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fangelset
1. Man.C -Man.U 1
2. Djurgård.-GAIS x
3. Elfsborg -Kalmar FF 1

4. Halmstad -Norrköp 1
5. Syrianska-Helsingb 2
6. Örebro -Häcken 1

7. Falkenb. -Brommap 2
8. Öster -Assyriska 2
9. Jönköping-Qviding 1

10. Värnamo -Brage 2
11. Ängelholm-V-ås SK 2
12. B.München-M-gladb 1
13. Bordeaux -St.Etien 1

Ger inget för era tips, ska köra denna rad.

Ser bra ut men Värnamomatchen bör garderas då Brage har skadebekymmer
Citera
2011-08-07, 10:28
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Jag utmanar era enkelrader med mina fyra. Kan verka fegt, men jag kände mig tvungen att kompensera min trista avslutning med ett par extra tecken.
Blir också 4 rader här för ombudet tog inte emot Maestro-kort bara om man spelade på hästar. Märkligt?.
Så det fick bli ett M4 för dom 4 enkronorna som endast fanns i cash för tillfället.
1. Manch.C -Manch.U 1
2. Djurgård.-GAIS 1
3. Elfsborg -Kalmar FF X

4. Halmstad -Norrköp X
5. Syrianska-Helsingb 2
6. Örebro -Häcken 2

7. Falkenb. -Brommap 1
8. Öster -Assyriska X
9. Jönköping-Qviding 1

10. Värnamo -Brage X2
11. Ängelholm-V-ås SK X2
12. B.München-M-gladb 1
13. Bordeaux -St.Etien 1
Citera
2011-08-07, 10:35
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
[PHP]
System: R 8-0-81
Total insats: 81 kr

1. Manch.C - Manch.U 1X2
2. Djurgård. - GAIS 1X2
3. Elfsborg - Kalmar FF 1X2
4. Halmstad - Norrköp 1X2
5. Syrianska - Helsingb. 1X2
6. Örebro - Häcken X
7. Falkenb. - Brommap. X
8. Öster - Assyriska X
9. Jönköping - Qviding 1X2
10. Värnamo - Brage X
11. Ängelholm - V-ås SK 1X2
12. B.München - M-gladb. 1
13. Bordeaux - St.Etien. 1X2

Tippar jag rätt på mina ogarderade matcher är jag garanterad 11 Rätt[/PHP]
4 singelkryss i detta system. Läckert men förmodligen idiotiskt. Respekt till dig om den sitter!
Citera
2011-08-07, 10:51
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Blir också 4 rader här för ombudet tog inte emot Maestro-kort bara om man spelade på hästar. Märkligt?.

Det låter som en bortglömd kiosk. Du vet, en sådan där liten butik på hörnet där man måste stå med vädjande blick i en halvminut för att närma sig ett kvitto...

Då kör vi fyramanna ikväll du och jag, då. Västerås tror jag inte en sekund på förresten. Inte en chans att Ängelholm förlorar poäng där.
Citera
2011-08-07, 11:06
Avslutad
1. Man.C -Man.U 1x
2. Djurgård.-GAIS 1x
3. Elfsborg -Kalmar FF 1

4. Halmstad -Norrköp x2
5. Syrianska-Helsingb 2
6. Örebro -Häcken 1x

7. Falkenb. -Brommap 1
8. Öster -Assyriska x2
9. Jönköping-Qviding 1

10. Värnamo -Brage 1x
11. Ängelholm-V-ås SK 1x
12. B.München-M-gladb 1
13. Bordeaux -St.Etien 1

0 - 7 -16 12 rätts garanti.

Assyriska har ny tränare och kan få en nytändning. Värnamo bör vinna men garderar för att Brage kan slå vilka som helst. :/ City tror jag på likaså Elfsborg och HIF som " skall " vinna.
Citera
2011-08-07, 11:32
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Assyriska har ny tränare och kan få en nytändning. Värnamo bör vinna men garderar för att Brage kan slå vilka som helst. :/ City tror jag på likaså Elfsborg och HIF som " skall " vinna.

Elfsborg tror jag absolut på. Man fick positiv energi av vinsten mot gnaget, och man känner vittring av att Gerndt försvinner från HIF. Man kan också lägga europaspelet bakom sig och satsa fullt ut på ligan. Hemmafavör och konstgräs. Allting talar för Elfsborg, såvida jag inte har missat någon skada eller avstängning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in