• 7
  • 8
2010-04-06, 23:54
Bannlyst
felpost
Citera
2010-04-28, 21:34
Medlem
Hej!

På mitt skattekort fick jag skatta 36% tror jag. Ska inte svenskar skatta typ 22%?
Jag har hittat standardfördraget 3.7.7 och skriver bara in 10% av min bruttoinkomst. Men hur gör jag med den för höga skatten? Jag måste väl kunna få igen dom pengarna?

På mina papper står det

Formue/Gjeld

22 564

Wtf, betyder det att jag har skuld tillbaka?!
Det där är typ hela den oskattade summan jag tjänat?!

Jag fattar inte det här.
Senast redigerad av Randy2k 2010-04-28 kl. 21:41.
Citera
2010-05-05, 20:10
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randy2k
Hej!

På mitt skattekort fick jag skatta 36% tror jag. Ska inte svenskar skatta typ 22%?
Jag har hittat standardfördraget 3.7.7 och skriver bara in 10% av min bruttoinkomst. Men hur gör jag med den för höga skatten? Jag måste väl kunna få igen dom pengarna?

På mina papper står det

Formue/Gjeld

22 564

Wtf, betyder det att jag har skuld tillbaka?!
Det där är typ hela den oskattade summan jag tjänat?!

Jag fattar inte det här.
Tror Formue/gjeld är det belopp du hade på ditt norska bankkonto, den dagen då detta skrevs.

Jag fattade ingenting av deklarationen. jag skrev bara på övrigt, att jag varit i Norge mindre än 6 månader (då får man skatta 10% mindre). Så nu är alltså papperna inskickade, så när får jag veta hur mycket jag får tillbaka/måste betala? Och när får pengarna?
Citera
2010-05-17, 14:56
Medlem
Det står väl 36% på de flesta skattekort, man kan ju räkna ut skatten själv med den lön man får, sen finns det väl uträkningar som följer med skattekortet, det är där arbetsgivaren drar ifrån. Har då stämt för mig, trots att det står 36% på skattekortet, jag har aldrig betalat 36%. Skatten kommer väl i augusti för oss har jag för mig. norrbaggarna som deklarerar enkelt får ju nu i juni, många får rediga pengar tillbaka då, dels feriepengarna som är skattefria denna månad sen skattepengarna på det, bra månad för norrbaggarna
Citera
2010-12-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Tror Formue/gjeld är det belopp du hade på ditt norska bankkonto, den dagen då detta skrevs.

Jag fattade ingenting av deklarationen. jag skrev bara på övrigt, att jag varit i Norge mindre än 6 månader (då får man skatta 10% mindre). Så nu är alltså papperna inskickade, så när får jag veta hur mycket jag får tillbaka/måste betala? Och när får pengarna?

Det e helt riktigt att formue/gjeld betyder hur mycket du har på ditt konto. Har du sparat i fonder eller liknande är det också upptäknat.

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbe...atteberegning/ kan man beräkna vilken skatt man ska betala.

Skatteoppgjöret kommer vanligtvis i juni runt semestern. Har man gjort endel avdrag som dubbel bostad, kost og losji mm kommer oppgjöret någon gång i oktober.

Annars har vi skrivit tips om deklaration och avdrag på http://www.cribsnorge.se/deklaration-avdrag

Cribs Norge
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in