Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag förstår din infallsvinkel här, och din kritik av "subkulturtrångsyntheten" har förvisso en sanningskärna. Samtidigt har jag ju väldigt svårt för "medelklassnormalitet", som ofrånkomligen i våra dagar tycks innebära en obotlig mediokritet - dessutom en totalt icke-kultiverad medelmåttighet.
I vår tid existerar inte som för hundra eller sjuttiofem år sedan någon egentlig "bildningsborgerlighet", och de som verkligen uppskattar Wagners musikdramer och Wagners gestalt och tankar i ett land som Sverige är förmodligen inte många. Jag upptäckte sådant som Wagner i unga år just på grund av "utanförskap" eller i alla fall ett väldigt missnöje med "det bestående" i samhället och det förhärskande i "kulturlivet", det fanns alltså inga klassrelaterade eller familjegrundade skäl till att jag kom att älska (och ibland närmast hata) Wagner och klassisk musik. Eller rättare sagt: jag hatar inte musiken, utan ibland de sociala (alltför borgerliga och ytligt sett välartade) sammanhang i vilka musiken reproduceras.
Tidigare fanns ett mer subtilt, låt säga probabalistiskt, filter bestående av omdömen, bildade borgare, adelsmän, präster osv. som hade en realistisk uppfattning om mottagaren och kunde se till att vissa verk med låg sannolikhet sipprade ned till olämpliga personer. Funnes det ändå någon som verkligen ville läsa något perverst eller på annat sätt stört, så kunde denne med lite ansträngning hitta det.
Dessutom hade man den geografiska biten klar för sig, vilka verk som passade var och varför.
Det fanns alltså en slags mjuk kontinuerlig censur.
Idag har vi en pervers dikotomi som säger antingen censur! eller anything goes! Och allra helst skall staten antingen sköta censuren eller driva på den djupt störda "konsten" och se till att så många som möjligt får se så mycket äckligt som möjligt.
Från ett kontinuerligt filter med ett stort omfång, har vi således reducerats till ett binärt filter.
Detta visar ju hur pass proletariserade vi är idag.