2009-03-17, 13:56
Medlem
AccLs avatar
Hej, jag har lyckats få problem med datorn.. igen

Nu hittar inte datorn min dvd-läsare och min dvd-brännare

Jag märkte problemet häromdagen då jag skulle installera drivrutiner med en cd-skiva, jag har inte använt någon av läsarna på ca 1-2 månader då jag sist installerade ett program och några andra drivrutiner, då fungerade båda läsarna.

Jag har inte en aning om vart jag ska börja felsöka, jag har enbart provat att starta om datorn.

Kan ju tillägga att ingen har pillat i datorn under tiden, det går att öppna och stänga läsarna normalt och när man skjuter in en skiva så blinkar läsaren och man hör att den börjar jobba.
Citera
2009-03-17, 18:50
Medlem
dobbelinas avatar
Använder du XP?
I sådana fall, prova den här fixen no.399 i högra kolumnen:
Restore CD/DVD in Explorer
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
Citera
2009-03-17, 21:53
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Alternativt testa och ominstallera drivrutinerna för läsarna.
Annars finns det en del du kan göra i Enhetshanteraren, bla "Rollback drivers", avinstallera enheterna för att sen installera drivrutinerna igen.

Kontrollpanelen - System - Enhetshanteraren
Citera
2009-03-18, 11:23
Medlem
hasenfrasens avatar
Förmodligen är läsarna antingen väldigt dammiga innuti eller de är torsk. CD/DVD-läsare är förbrukningsvara.
Citera
2009-03-18, 12:09
Medlem
TheHeretiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Förmodligen är läsarna antingen väldigt dammiga innuti eller de är torsk. CD/DVD-läsare är förbrukningsvara.

En dator i Sig är en förbrukningsvara!
Hör till ovanligheten att 2 läsare går sönder på samma gång, speciellt utav damm... ifall han inte rakar får på datorn på fritiden!
Vanligaste är att det blivit problem med drivrutinerna, vilket så nu är fallet ifall du pusslar ihop det han skrev i sitt första inlägg.
Citera
2009-03-19, 00:10
Medlem
AccLs avatar
Allting löste sig, jag provade dobbelina´s förslag + att jag drog ur sladdarna till läsarna.

kan ju tillägga att jag fick lite strul iochmed att jag råkade dra ut sladden till ena av mina 2 raidade hårddiskar, kanske inte är några problem för er men för mig ställde det till det ordentligt.. men på något hur verkar ja ha löst problemet
Citera
2009-06-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Använder du XP?
I sådana fall, prova den här fixen no.399 i högra kolumnen:
Restore CD/DVD in Explorer
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm

Jag tror jag har nästan exakt samma problem som trådskaparen! Men jag har Vista 64, finns det någon sån här fix till det?
Citera
2009-06-05, 22:58
Medlem
-ELF-s avatar
Detta kanske är ett onödigt inlägg. Men jag hade nästan samma fel för någon vecka sen.
Jag satte i en DVD i ena brännaren, gick in i Den Här Datorn och skulle öppna skivan. Men den brännaren fanns inte i Den Här Datorn. jag kollade i enhetshanteraren och kollade upp enheten. Det stod (något) att den inte fungerade.
Jag startade om datorn och efter det så hittade Windows brännaren igen.
Ingen aning om vad som orsakade felet.
Någon mer insatt kanske har någon aning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in