Citat:
Ursprungligen postat av Cherokee
postade först i sjökaptenstråden men fick så dålig respons så jag gör ett nytt försök här...
hej... jag har starka funderingar på att söka in till kalmar nu till hösten då jag är rätt säker på att jag skulle trivas.
det enda som gnager är att jag är rädd att jag inte är lämplig pga anlag för sjösjuka. behöver lite tips och nya infallsviklar på problemet.
när jag var liten undvek jag gungor och karuseller och jag har såpass rörelsesjuka att jag inte gärna åker berg och dalbana på tivoli. Jag kan åka bil, fritidsbåt i stilla sjö, jetski och finlandsfärja utan att må dåligt. finlandsfärja är förresten ett gränsfall jag känner mig alltid lite svag men jag mår inte illa. dricker jag på finlandsfärjan mår jag alltid skit.
hur tror ni att det är med sjösjuka? går det över? kan man rida ut den en gång några dagar och sen aldrig mer bli sjösjuk? eller blir man sjösjuk första dagarna på varje seglats? går det kanske avhjälpa helt med mediciner biverkningsfritt? jag vill ha era synpunkter gärna er med lite erfarenhet på området mer än 48 timmarskryssning till åbo.
mvh förhoppnningsvis blivande kaptenstudent
Jag har faktiskt lite erfarenhet av det. Jag jobbade på ett fraktfartyg en gång som gick från västerås till England och Amsterdam. Första gången jag var på nordsjön stormade det ordentligt och jag mådde riktigt dåligt och övervägde att ta sjösjuketabletter. Men medbesättningen avrådde mig och sa att den bästa medicinen var att stå ut.
Jag gjorde det och nästa gång det blev höga vågor mådde jag prima

Jag har aldrig varit sjösjuk igen.
Det kanske ska tilläggas att jag aldrig har varit så känslig som du för att bli sjösjuk. Men jag tror det är en vanesak.