2009-03-16, 23:01
Medlem
Cherokees avatar
postade först i sjökaptenstråden men fick så dålig respons så jag gör ett nytt försök här...

hej... jag har starka funderingar på att söka in till kalmar nu till hösten då jag är rätt säker på att jag skulle trivas.

det enda som gnager är att jag är rädd att jag inte är lämplig pga anlag för sjösjuka. behöver lite tips och nya infallsviklar på problemet.

när jag var liten undvek jag gungor och karuseller och jag har såpass rörelsesjuka att jag inte gärna åker berg och dalbana på tivoli. Jag kan åka bil, fritidsbåt i stilla sjö, jetski och finlandsfärja utan att må dåligt. finlandsfärja är förresten ett gränsfall jag känner mig alltid lite svag men jag mår inte illa. dricker jag på finlandsfärjan mår jag alltid skit.

hur tror ni att det är med sjösjuka? går det över? kan man rida ut den en gång några dagar och sen aldrig mer bli sjösjuk? eller blir man sjösjuk första dagarna på varje seglats? går det kanske avhjälpa helt med mediciner biverkningsfritt? jag vill ha era synpunkter gärna er med lite erfarenhet på området mer än 48 timmarskryssning till åbo.

mvh förhoppnningsvis blivande kaptenstudent
Citera
2009-03-16, 23:46
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Känner du även av det på såpass stora färjor kan det nog tyvärr bli problematiskt.

Finns tabletter att ta,finns även speciella armband för åksjuka.

Det är olika hur pass känslig man är.

Jag har inte hört talas om någon som kunnat "träna bort det"

Kan du inte köpa tabletter och sedan utsätta dig för lite vågor?
enda sättet för att få redan på hur dom påverkar dig.

Edit:Tänk på att det är skillnad på att åka för nöjes skull,du kan lägga dig ner om du börjar må illa.
Sedan ska du kunna arbeta och kan inte alltid ursäkta dig när det behövs.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2009-03-16 kl. 23:48.
Citera
2009-03-17, 04:53
Medlem
Ring så ordinerar vi

Ring sjukvårdsupplysningen, det är en perfekt fråga för dem. Du kan få antihistaminer, samma som allergitabletter. De kan göra en lite slö, men är ganska effektiva. Du kan också få plåster som innehåller ett svagt växtgift, skopolamin, som minskar signalen från balansorganet till hjärnan. Av den kan man bli lite muntorr och få lite suddig syn, men det är inte alla som får. Du kan ta medicinerna även utan vågor för att se om du får niverkningar.

Det är ju när signalen från ögonen och signalen från innerörat inte helt stämmer ihop som vi blir illamående. Det finns mediciner som kan minska själva illamåendet också, så det finns flera olika preparat du kan ta, och därför flera olika sätt att undvika bieffekter. Eftersom alla preparaten påverkar nervsystemet är det rätt stor risk att man drabbas av biverkningar, men har du tur kanske du slipper det med ett av dem. Lycka till och trevlig resa :-)
Citera
2009-03-17, 07:41
Medlem
><((((°>s avatar
du kan även missbruka skopolaminet, det ska tydligen vara en av de mest potenta hallucinogener som finns (en av dom absolut potentaste droger per mg räknat också), plåstra in hela dig, och skriv sen här i tråden vad som händer.
Citera
2009-03-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherokee
postade först i sjökaptenstråden men fick så dålig respons så jag gör ett nytt försök här...

hej... jag har starka funderingar på att söka in till kalmar nu till hösten då jag är rätt säker på att jag skulle trivas.

det enda som gnager är att jag är rädd att jag inte är lämplig pga anlag för sjösjuka. behöver lite tips och nya infallsviklar på problemet.

när jag var liten undvek jag gungor och karuseller och jag har såpass rörelsesjuka att jag inte gärna åker berg och dalbana på tivoli. Jag kan åka bil, fritidsbåt i stilla sjö, jetski och finlandsfärja utan att må dåligt. finlandsfärja är förresten ett gränsfall jag känner mig alltid lite svag men jag mår inte illa. dricker jag på finlandsfärjan mår jag alltid skit.

hur tror ni att det är med sjösjuka? går det över? kan man rida ut den en gång några dagar och sen aldrig mer bli sjösjuk? eller blir man sjösjuk första dagarna på varje seglats? går det kanske avhjälpa helt med mediciner biverkningsfritt? jag vill ha era synpunkter gärna er med lite erfarenhet på området mer än 48 timmarskryssning till åbo.

mvh förhoppnningsvis blivande kaptenstudent

Jag har faktiskt lite erfarenhet av det. Jag jobbade på ett fraktfartyg en gång som gick från västerås till England och Amsterdam. Första gången jag var på nordsjön stormade det ordentligt och jag mådde riktigt dåligt och övervägde att ta sjösjuketabletter. Men medbesättningen avrådde mig och sa att den bästa medicinen var att stå ut.

Jag gjorde det och nästa gång det blev höga vågor mådde jag prima Jag har aldrig varit sjösjuk igen.

Det kanske ska tilläggas att jag aldrig har varit så känslig som du för att bli sjösjuk. Men jag tror det är en vanesak.
Citera
2009-03-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixe
Ring sjukvårdsupplysningen, det är en perfekt fråga för dem. Du kan få antihistaminer, samma som allergitabletter. De kan göra en lite slö, men är ganska effektiva. Du kan också få plåster som innehåller ett svagt växtgift, skopolamin, som minskar signalen från balansorganet till hjärnan. Av den kan man bli lite muntorr och få lite suddig syn, men det är inte alla som får. Du kan ta medicinerna även utan vågor för att se om du får niverkningar.

Det är ju när signalen från ögonen och signalen från innerörat inte helt stämmer ihop som vi blir illamående. Det finns mediciner som kan minska själva illamåendet också, så det finns flera olika preparat du kan ta, och därför flera olika sätt att undvika bieffekter. Eftersom alla preparaten påverkar nervsystemet är det rätt stor risk att man drabbas av biverkningar, men har du tur kanske du slipper det med ett av dem. Lycka till och trevlig resa :-)

Jo det är säkert extremt smart att börja på en karriär som kräver att man eventuellt käkar antihistaminer ett helt liv, alltså det går ju inte att jobba på dessa tabletter, du blir ju hur snurrig som helst! Har man stora problem på en finlandsfärja även i "gott" väder kanske det kan vara ide att fundera på något annat? vissa "vänjer" sig medans vissa aldrig vänjer sig.. inte kul att läsa fyra år och sedan inse att man var en av dom som aldrig vänjer sig.
Citera
2014-05-07, 08:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Denna hemska åkomma är ett jävla gissel, själv brukar jag va dålig första dygnet men vissa blir ju aldrig bra.

Fann en jätte bra länk i ämnet:

http://www.mbsk.folkbildning.net/FOV1-00282B0A/Sjosjuka.pdf

Bra fakta o man reder ut begreppen o varför man drabbas på ett enkelt sätt.
Citera
2014-11-03, 20:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Fråga till kunniga, kanske idiotisk men kör!:

Skulle man om man hängde upp en hängmatta i gyroskå ombord på en båt slippa sjösjuka totalt. Jag menar, man borde väl alltid oavsett vägernas rörelser befinna sig i lugn o ro i centrum utan risk för sjösjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in