Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-16, 17:45
Medlem
när jag ska boota så stannar den efter har visat all bios skit, så står det:NTDLR-fil saknas. Tryck ctrl-del för att starta om.

vet inte vad som är felet. Tror ni det fungerar att trycka in windows xp skivan å köra en Repair ?
Citera
2009-03-16, 17:51
Medlem
SafleBouges avatar
Hårddisken med OS på har inte tillräckligt hög bootprioritering. Det är bara att gå in i bios och ändra.

Och denna fråga hade kunnat googlas ja.

Edit: Är du 94:a?
Citera
2009-03-16, 17:53
Medlem
mattias_rs avatar
Google is your friend

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter, which in this case is "e." This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.
Citera
2009-03-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Hårddisken med OS på har inte tillräckligt hög bootprioritering. Det är bara att gå in i bios och ändra.

Och denna fråga hade kunnat googlas ja.

Edit: Är du 94:a?

Är du själv en 94? Vad menar du med "tillräcklig hög bootprioritering"? och vad är det exakt du tänkte ändra i bios så den återställer en borttagen windows bootladdare NTLDR?

Det går hur bra som helst att vara tyst också ifall man inte vet vad man pratar om !!!
Citera
2009-03-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marree94
när jag ska boota så stannar den efter har visat all bios skit, så står det:NTDLR-fil saknas. Tryck ctrl-del för att starta om.

vet inte vad som är felet. Tror ni det fungerar att trycka in windows xp skivan å köra en Repair ?

Windows bootladdare heter NTLDR och bor direkt under C:/ (om det är där du har installerat windows). Den fil behövs vid uppstart annars så kan inte windows köras igång. Hitta den och kopiera tillbaks där du har installerat windows ( t ex c, starta om och problem solved. Det är nån annan som också svarat i punktform (och inte i bullshit form) som du kan följa ...
Citera
2009-03-16, 18:24
Medlem
SafleBouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjusifer
Är du själv en 94? Vad menar du med "tillräcklig hög bootprioritering"? och vad är det exakt du tänkte ändra i bios så den återställer en borttagen windows bootladdare NTLDR?

Det går hur bra som helst att vara tyst också ifall man inte vet vad man pratar om !!!
I bios kan man ändra i vilken av HDD, CD och floppy som har högst prioritet när datorn startas. Ibland händer det även att hårddiskarna av någon mystisk anledning byter plats på den listan. Då hittar inte datorn NTLDR filen och du får upp meddelandet.

Om du då går in i bios och ändrar ordningen så löser du problemet.

Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag glömde ett t i mitt förra inlägg.
Citera
2009-03-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
I bios kan man ändra i vilken av HDD, CD och floppy som har högst prioritet när datorn startas. Ibland händer det även att hårddiskarna av någon mystisk anledning byter plats på den listan. Då hittar inte datorn NTLDR filen och du får upp meddelandet.

Om du då går in i bios och ändrar ordningen så löser du problemet.

Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag glömde ett t i mitt förra inlägg.
Hur ofta händer det att dem byter plats? Enda gångerna jag har fått det är som föregående talare sa, när filen NTLDR är borta. Tar du bort hårddisken ur bootlistan, så får du ett annat felmeddelande.
Citera
2009-03-16, 21:58
Medlem
SLOBs avatar
Klassiskt Windows problem. Hårdvara--->OS MS windows

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem