2010-08-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
P vilket stt r Eniros karttjnst bttre n hitta.se:s? Och p vilket stt r det en garanti att karttjnsten kommer bli lnsam i framtiden, bara fr att man faktiskt har utvecklat den?

Min personliga sikt r att den r mer anvndarvnlig, mer lttnavigerad, mer verskdlig, mer estetisk etc etc. Det finns inget p hitta.se:s karttjnst som jag tycker r bttre n hos Eniro. Jag sa dock aldrig att det var en garanti fr att den skulle bli lnsam - men bara en idiot skulle utveckla en tjnst fr X miljoner om det inte fanns en plan fr hur man skulle kunna gra den vinstdrivande (sen om den planen kommer att fungera r en helt annan femma)...men vad vet jag, de kanske r idioter hela buten. terstr vl att se...
Citera
2010-08-14, 00:20
Medlem
>>Gtan<<s avatar
Laszlo jag har svrt att kvantificera en bra kartfunktion p internet centrerad till Sverige i pengar om jag skall vara rlig. D det finns alternativ som r gratis, och om inte lika bra, s antagligen nstan lika bra. Angende miljoner p utvecklingskostnader utan framtida vinster behver du inte ska srskilt efter lnge innan du hittar; Ta t.ex. Google wave, Betamax, HD-DVD, och tusen andra fretag under it-bubblan.

Utan tvekan br man hlla sig borta ifrn denna aktien om det inte gller kortsiktiga vinster med mycket risk. Oavsett vad, talar vi ju knappast om nsta google.com hr, utan om ett fretag som i bsta fall verlever.
Citera
2010-08-15, 00:33
Medlem
Seanbanan2s avatar
Eniros aktie har sjunkit till en fjortondel av sitt vrde och speglas ur mnga perspektiv som ett sjunkande skepp vilket under ett lngtidsperspektiv inte kan rddas. Denna syn har ven jag p aktien.

Det klipskaste draget man kan gra enligt mig och vid skrivande tillflle r att vnta och se vad som hnder, ifall Eniros aktie skulle skjuta i hjden s lt den stiga lt sg 2 - 3 dagar innan du hoppar p tget. Annars kan du f ngra "backdrafts" som kommer smlla p ditt kapital ganska rejlt. Jag tror till och med att det skedde nyss i frra veckan; att aktien steg fr att sedan sjunka med det dubbla.

Jag personligen hade nog inte rynkat gonbrynen fr mycket angende Eniros aktie. Med ren och skr bondtur kan den vl gunga upp och ner men jag som "trader" r fr oerfaren fr att se d kurvan vnder uppt utan i s fall fr jag gissa med ngon sorts bisarr magknsla. Spekulation r ngonting som jag inte gnar mig t och jag tycker inte TS ska skoja bort sina pengar heller, men har TS ngot bttre argument n de jag la fram s bertta fr att jag r ngorlunda grn d det kommer till handel med vrdepapper och dyl.
Citera
2010-08-27, 17:42
Medlem
Taxmans avatar
Okej,
Eniro har bde sett motgngar och r grovt skuldsatta. Men ven om man rknar in alla dessa faktorer, rknar med omsttningen och den totala efterfrgan s r Eniros aktie ckligt undervrderad.
Aktiekursen speglar mer hur storbankerna blankar ned kursen och lurar de mindre spararna.

Fretaget kommer verkligen inte att g i konkurs, tvrt om tror jag p en ljus och stark framtid fr Eniro, med en aktie kurs uppemot 20kr. (Jmfr med dagens ljliga 10,55:-)

Huruvida vi fr se en Nyemission eller inte lter jag vara osagt.

Men som det innebr en hg risk att investera pengar i detta bolag. Men det r inte samma sak som att slnga dem i sjn.
Citera
2010-08-27, 17:54
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxman
Okej,
Eniro har bde sett motgngar och r grovt skuldsatta. Men ven om man rknar in alla dessa faktorer, rknar med omsttningen och den totala efterfrgan s r Eniros aktie ckligt undervrderad.
Aktiekursen speglar mer hur storbankerna blankar ned kursen och lurar de mindre spararna.

Fretaget kommer verkligen inte att g i konkurs, tvrt om tror jag p en ljus och stark framtid fr Eniro, med en aktie kurs uppemot 20kr. (Jmfr med dagens ljliga 10,55:-)

Huruvida vi fr se en Nyemission eller inte lter jag vara osagt.

Men som det innebr en hg risk att investera pengar i detta bolag. Men det r inte samma sak som att slnga dem i sjn.

ven skrpbolag kan g upp, det har du s rtt i. Bertta grna varfr du anser att bolaget r undervrderat p brsen. Har du rknat p diskonterade kassaflden eller ngot annat? ven om vrderingen r lg, betyder det inte att det r riskfritt att trycka in hela keramiken i bolaget. Den usla balansrkningen och de brckliga framtidsutsikterna tycker jag personligen r tillrckliga skl fr att avst, hur lg vrderingen n r.

Eniro kanske inte konkar, men utspdningen kan bli stor vid nyemission och det r alltid roligare att ga undervrderade kvalitetsbolag, snarare n "undervrderade" skrpbolag.
Citera
2010-08-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo
Varfr r det aldrig ngon som nmner Eniros karttjnst? Jag tycker den r verlgsen hitta.se:s, och den har blivit nnu bttre p senare tid. Jag anvnder deras vgbeskrivningsfunktion ofta och finner den ovrderlig. Google maps anvnder jag bara om jag ska ska p platser utomlands. Visserligen s r eniros karttjnst fr nrvarande ingen tjnst som, svitt jag vet, genererar pengar t fretaget...snarare tvrtom. Men med en tjnst som nd r spass vlutvecklad och anvndarvnlig borde det vl nd finnas pengar att p sikt tjna? Varfr annars lgga s mycket resurser p att utveckla en gratistjnst som p sikt inte ger avkastning?
Fr att f folk att beska sidan?

Men nu har den ju annonser i samarbete med hemnet iaf.
Citera
2010-09-02, 15:37
Medlem
Taxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
ven skrpbolag kan g upp, det har du s rtt i. Bertta grna varfr du anser att bolaget r undervrderat p brsen. Har du rknat p diskonterade kassaflden eller ngot annat? ven om vrderingen r lg, betyder det inte att det r riskfritt att trycka in hela keramiken i bolaget. Den usla balansrkningen och de brckliga framtidsutsikterna tycker jag personligen r tillrckliga skl fr att avst, hur lg vrderingen n r.

Eniro kanske inte konkar, men utspdningen kan bli stor vid nyemission och det r alltid roligare att ga undervrderade kvalitetsbolag, snarare n "undervrderade" skrpbolag.

Glmt kolla forumet p ett tag, sry fr de.
r inte hightech angende brsen.

Men vad jag kan utlsa s handlas Eniro fr EV/EBITDA p strax ver 5
Yell (som kan anses som en av de strre konkurrenterna till Eniro) handlas fr EV/EBITDA p c:a 7 (strax ver 6.5 innan dagens rusning).

Ifall Eniro hade handlats p samma niv skulle aktien st i 25.

Eniro ligger 2 r fre i transformationen och r lgre skuldsatt.

Dessutom verkar ett uppkp bli allt mer aktuellt.
Jag anser att kursen ska upp i runt 30 innan jag sljer.
Citera
2010-09-02, 16:33
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxman
Glmt kolla forumet p ett tag, sry fr de.
r inte hightech angende brsen.

Men vad jag kan utlsa s handlas Eniro fr EV/EBITDA p strax ver 5
Yell (som kan anses som en av de strre konkurrenterna till Eniro) handlas fr EV/EBITDA p c:a 7 (strax ver 6.5 innan dagens rusning).

Ifall Eniro hade handlats p samma niv skulle aktien st i 25.

Eniro ligger 2 r fre i transformationen och r lgre skuldsatt.

Dessutom verkar ett uppkp bli allt mer aktuellt.
Jag anser att kursen ska upp i runt 30 innan jag sljer.

Du tror inte att den bedrvliga finansiella situationen kan speglas i vrderingen? Att en konkurrent handlas till hgre multiplar betyder inte per se att Eniro r undervrderat. Bgge kan lika grna vara vervrderade. Om Guld och Grna Skogar AB handlas vid P/E 10, samtidigt som den strsta konkurrenten Silver och Teaktrd AB handlas vid P/E 12, innebr det att det frsta bolaget r kpvrt?

Vem skulle vilja kpa upp Eniro? Det kan hnda, men det r inget du ska lgga in i din kalkyl. Lgre skuldsatt n det andra bolaget? Det sger ungefr lika mycket som att jag sger att den svenska skolan r bttre n den somaliska. Balansrkningen ser fortfarande frjvlig ut.
Citera
2010-09-22, 05:05
Medlem
bernankes avatar
DI rapporterar att bankkonsortiet med 6,4mdr kr i utestende krediter krver att Eniro nyemitterar aktier fr 2,5mdr kr, annars lser de in sina panter och tar ver kontrollen i bolaget. Jag har en stark misstanke att Eniro aldrig kommer kunna ta in de pengarna (motsvarande nstan dubbla brsvrdet!). Jag fattar heller inte varfr inte de stora fondgarna gr ur bolaget ngon gng.. Har de inte hrt talas om 'sunk cost'?
Citera
2010-09-22, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag fattar heller inte varfr inte de stora fondgarna gr ur bolaget ngon gng.. Har de inte hrt talas om 'sunk cost'?

Fondgarna satsar vl vanligtvis inga egna pengar i fonderna de frvaltar?
Citera
2010-09-22, 13:49
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Fondgarna satsar vl vanligtvis inga egna pengar i fonderna de frvaltar?
Vad spelar det fr roll? Det r ju fortfarande i deras intresse att maximera fondens avkastning. Att ga Eniro kan bara leda till det motsatta. Undrar hur Simon Blecher tnkte nr han gick in i Eniro och hvdade att det var ett "missfrsttt" bolag..
Senast redigerad av bernanke 2010-09-22 kl. 15:02.
Citera
2010-09-22, 15:07
Medlem
Kan nog bli ett ordentligt ras i sluthandeln idag. Tror inte s mnga vgar sitta ver natten i det hr papperet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in