2009-03-15, 20:33
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Varför inte flyttad till rätt underforum?

Är det en bra tråd tycker jag den ska flyttas rätt men är det en felplacerad tråd med tunnt underlag ska den till papperskorgen.

Citat:
Samma sak med vissa trådar som spårar ur, de låses istället för att rensas. En moderator skall moderera, inte låsa trådar pga lathet.

Det är inte lathet som göra att urspårade trådar låses. Det görs ofta flera försök att rensa och städa men när det helt enkelt inte går att hålla efter så låses tråden.
Citera
2009-03-15, 21:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det är inte lathet som göra att urspårade trådar låses. Det görs ofta flera försök att rensa och städa men när det helt enkelt inte går att hålla efter så låses tråden.
Hur gör man om man vill fortsätta diskutera ämnet då? Jag kan vara hur seriös som helst, men menar du att oseriösa tramsare kan få en tråd låst? Eller det kanske till och med rör sig om personer som inte vill att ämnet ska diskuteras? Det måste vara bättre, om man nu tror på tanken om Freedom of speech, att hålla de som förstör trådarna borta därifrån än att hindra de seriösa som vill diskutera ämnet från att göra det?
Citera
2009-03-15, 22:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur gör man om man vill fortsätta diskutera ämnet då? Jag kan vara hur seriös som helst, men menar du att oseriösa tramsare kan få en tråd låst? Eller det kanske till och med rör sig om personer som inte vill att ämnet ska diskuteras? Det måste vara bättre, om man nu tror på tanken om Freedom of speech, att hålla de som förstör trådarna borta därifrån än att hindra de seriösa som vill diskutera ämnet från att göra det?

Man börjar om. Ibland har en tråd gått så mycket ot att merparten av tråden ändå ska raderas då är det bättre att börja om och inse att det är ett kontroversiellt ämne och att tråden behöver extrabevakas.
Citera
2009-03-15, 22:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Man börjar om. Ibland har en tråd gått så mycket ot att merparten av tråden ändå ska raderas då är det bättre att börja om och inse att det är ett kontroversiellt ämne och att tråden behöver extrabevakas.
Är det alltså okej att starta en ny tråd om den förra tråden blivit låst på grund av trams som inte upphört trots flera påpekanden av moderatorn i tråden?
Citera
2009-03-15, 22:59
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är det alltså okej att starta en ny tråd om den förra tråden blivit låst på grund av trams som inte upphört trots flera påpekanden av moderatorn i tråden?

Jag brukar skriva i tråden om jag låser en tråd att den dessvärre har spårat ut och att om man vill fortsätta diskutera det ämnet så får man starta en ny tråd. Detta gäller seriösa trådar med diskussionsunderlag. Man kan ju också tillfälligt låsa för upprensning.

Inga ämnen ska ju vara förbjudna att diskutera så jag ser det nog som att man får starta upp en ny tråd om en tråd låses. Alla kanske inte håller med mig men det är min åsikt. Kanske inte identisk tråd men ämnet måste ju få diskuteras och som sagt detta gäller bra om det är en seriös tråd.
Senast redigerad av Snövit 2009-03-15 kl. 23:02.
Citera
2009-03-16, 07:19
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Varför inte flyttad till rätt underforum? Samma sak med vissa trådar som spårar ur, de låses istället för att rensas. En moderator skall moderera, inte låsa trådar pga lathet.

Finns det redan en tråd i rätt forumsdel så behöver tråden inte flyttas heller.
Citera
2010-07-25, 14:36
Medlem
hatlogikers avatar
Låsning eller papperskorgen, vad avgör?

Jag har lagt märke till att vissa trådar låses och får ligga kvar medans andra kastas direkt i papperskorgen. Nu pratar jag inte om de trådar som låses för städning och dylikt, utan trådar som låses med argumentet att tex tråd finns eller svar finns i faq och liknande. Vad avgör om en tråd får ligga kvar låst eller kastas direkt?

Kanske en oviktig fråga, men jag blev ändå nyfiken.

Om svar på detta finns redan så ber jag om ursäkt för denna trådstart och mod får kasta bort detta inägg
Citera
2010-07-25, 14:38
Medlem
MrFingals avatar
Anses tråden ha något värde i sig men låses av någon anledning får den ligga kvar som låst så den kommer upp när man söker.

Är tråden en skittråd papperskorgas den för att inte komma upp på sökningar.
Citera
2010-07-25, 14:39
Medlem
R.Rs avatar
Ingen moderator gör väl precis som den andre. Men själv har jag för vana att papperskorga ämnen som diskuterats tusentals gånger tidigare (eller rena tramstrådar) medan jag låser trådar där viss vettig information har kommit fram, även om det finns andra trådar om ämnet. Har som sagt med sökningar att göra som ovanstående skribent nämnde.
Citera
2010-07-25, 14:42
Medlem
hatlogikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Anses tråden ha något värde i sig men låses av någon anledning får den ligga kvar som låst så den kommer upp när man söker.

Är tråden en skittråd papperskorgas den för att inte komma upp på sökningar.

Är det helt godtyckligt upp till moderatorn eller finns det några generella tumregler för det?
Citera
2010-07-25, 14:43
Medlem
hatlogikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Ingen moderator gör väl precis som den andre. Men själv har jag för vana att papperskorga ämnen som diskuterats tusentals gånger tidigare (eller rena tramstrådar) medan jag låser trådar där viss vettig information har kommit fram, även om det finns andra trådar om ämnet. Har som sagt med sökningar att göra som ovanstående skribent nämnde.

Ok. Tack för svaret.
Citera
2010-07-25, 14:45
Medlem
epost72s avatar
Skulle gissa att trådar där det är uppenbart att TS ej sökt ligger i farozonen för att kastas.
https://www.flashback.org/t871200
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in