Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-15, 15:06
Medlem
Har problem med att datorn hänger sig lite då och då när jag spelar spel. Det blir en massa färgade små streck över hela skärmen. Det hela började när jag installerade GTA 4, tror jag. Uppdaterde till Windows XP SP3 (pro) och drivrutinerna för grafikkortet. Jag trodde till att börja med att något var fel med GTA, men när jag sen körde Guitarr Hero 3 (som har fungerat förut) så blev det samma sak! Fler spel än så kör jag inte just nu.

Hade nåt liknande problem förut på gamla datorn och då hade fläkten på grafikkortet pajat, men den snurrar på nu.

Bilden hänger sig men ljudet fortsätter. Går dock inte att göra något, men bakgrundljudet på gta fortsätter tex. Ibland kommer det efter en timma och ibland efter 10 min.

Följande precessor och grafikkort har jag:
E8400
4gb ram
Nvidia GeForce 8800 GTS 512

Någon som kan hjälpa till med något tips? Här kommer 2st bilder på hur det ser ut när det låst sig i GH3 och GTA4...

http://forumbilder.se/images/f65200924620P6966.jpg

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c65200924700Pc0b9
Citera
2009-03-15, 15:11
Medlem
cammos avatar
Överhettat grafikkort, gör rent fläkten.
Citera
2009-03-15, 19:57
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Överhettat grafikkort, gör rent fläkten.

+1

Se också till så att den snurra när det händer har haft en grafikkortsfläkt som slutade snurra när som och då fick man starta den manuellt
Citera
2009-03-15, 22:18
Medlem
Joakwims avatar
Lånar tråden eftersom att jag har precis samma problem med mitt nVidia GeForce 7900GS (precis samma mönster tom!), dröjjde också allt ifrån 1timma till 10min.

Jag röjde igenom datorn riktigt noggrant för någon månadsen när jag fick krupp och spader på problemet, men utan framgång. Renade fläkten så gott som jag kunde, såg till att den snurrade på bra osv. Allt såg perfekt ut, men problemet återstod.

Dock händer det bara när datorn varit avstängd under en längre stund, ca 24h. Problemet uppstår bara en gång om dagen, och efter reboot funkar det utmärkt resten av dagen..

Däremot har jag märkt att moderkortsfläkten inte sitter riktigt som den ska, den slår väldigt löst i chassit runt fläkten. Kan det vara moderkortet som spökar till det? Får dock inte ihop det med att den behöver startas om en gång och sedan är problemet löst.
Citera
2009-03-16, 22:24
Medlem
Jag använde speedfan och loggade nu när jag spelade. Som det ser ut så var temperaturen på GPU uppe på 83 grader när datorn hängde sig. Är det så mycket?
Citera
2009-03-16, 22:49
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisses
Jag använde speedfan och loggade nu när jag spelade. Som det ser ut så var temperaturen på GPU uppe på 83 grader när datorn hängde sig. Är det så mycket?

Beror på vilket grafikkort du har, 4850 som jag har idlar normalt runt 70 (>100 i spel). Jag har dock flashat mitt bios så den är mycket lägre men fläkten får gå lite mer.
Citera
2009-03-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Beror på vilket grafikkort du har, 4850 som jag har idlar normalt runt 70 (>100 i spel). Jag har dock flashat mitt bios så den är mycket lägre men fläkten får gå lite mer.
Okej, men din är alltså över hundra och jag har bara 80. Jag ligger på runt 80 hela tiden verkar det som nu när jag spelar. Sist den hängde låg den på samma temp ett tag, sedan flimrar det till och sedan hänger sig.
Citera
2009-03-16, 23:43
Medlem
Anteuss avatar
Nja det var så förr dock inte längre runt 70 max i load men hur gammalt kort har du, nya kort är gjorda för att tåla högre temperatur även om svalare är bra då det värmer resten av lådan (i alla fall 4850 då den inte blåser ut ordentligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in