Citat:
Ursprungligen postat av Fuskat
Men det finns inget objektivt värde för en tjänst eller vara.
"Arbetets fulla resultat" är inte nödvändigtvis objektivt menat. Det finns inga "objektiva värden" på det sättet, även om det onekligen låter som om vissa tror så ibland.
Frågan är hur mycket arbetet
egentligen är värt. Hur mycket förvrider inte staten samhället från hur det egentligen borde se ut (tvångsbaserat istället för fria samarbeten)? Om inte staten hade funnits, hade otroligt mycket varit annorlunda. Förmodligen hade vi sett ett mer decentraliserat och kooperativt samhälle, där inga privilegier för den utsugande klassen kan finnas.
Om det nu är så att mitt arbete i detta fria samhälle hade varit värt dubbelt så mycket som jag får idag och om det nu är så att det mitt arbete egentligen är värt istället går till kapitalister och staten
endast på grund av tvånget från staten, hur kan man då förneka mig min rätt till det jag egentligen är värd - till mitt arbetes fulla resultat? Hur kan man kritisera mig när jag anser att min lön är alldeles för låg och att min chef är ett svin som plockar ut extremt mycket profit?
Häri ligger ju också hela problemet med det liberala tänket - man ignorerar helt det faktum att nuvarande egendomstitlar och samhällsstrukturer oftast är som de är på grund av den påtvingade staten, och tar titlarna och strukturerna som självklara och legitima när de egentligen inte alls är så. Liberaler försvarar multinationella företag, trots att de oftast existerar endast på grund av att stora populationer blir exploaterade av sina stater. Liberaler tar hierarkier som något självklart, när ett fritt samhälle förmodligen skulle ha en helt annan struktur. Etc, etc.