2014-01-23, 08:32
Medlem
Skarnfogdens avatar
1. Pizza Pino i Midsommarkransen. Käkade en Calzone som iofs smakade helt ok, men redan ett par timmar efter började jag må tjyvens. Slutade med tre dagars kaskadspyor och feber upp över öronen. Detta var flera år sedan, men jag kan än idag inte med just den pizzan. Det är som att bara åsynen av den får kväljningarna tillbaka.

2. Jensens Böfhus på Sveavägen. Var där en gång, aldrig mer. Åt en hamburgare, dyr, i alla fall jämfört med Sibylla eller donken, som fick de där djupfrysta billighetsburgarna man hittar på Ica att smaka som gourmetmat vid en jämförelse. Fy fan.

3. Kinesen på Birger Jarlsgatan nära Eriksbergsgatan. Minns inte vad den hette, men detta va många år sedan och idag ligger det något Vietnamesiskt där. Var där på lunch med jobbarpolare och alla beställer samma sak utom jag. De får sin mat och börjar käka. jag sitter och väntar och blir hungrigare och hungrigare. Visst kan man vara flexibel, och regeln om att alla vid samma bord ska ha maten samtidigt behöver inte hållas på minuten speciellt inte lunchtid, men när de andra började bli klara efter typ en halvtimme, och jag förgäves hade försökt påkalla uppmärksamhet från kyparen drog jag helt enkelt. Polarna berättade att ett par minuter senare kommer samma kypare ut med min mat och blir skitförbannad när jag gått. han börjar gorma och kräver att de ska betala mitt käk, vilket de givetvis vägrar. Då springer han ut på gatan i fåfängt hopp om att få tag i mig, och där stod han när de gick. Högröd i ansiktet och svärande på kinesiska. De garvade så de höll på att dö.

4. Samma sak på ett ställe i England. Snett emot Cutty Sark i Greenwich. Var där med jobbet och alla beställde något suspekt med Taco-anknytning, utom jag som tog dagens rätt. Misstag. Logisk sett borde mitt käk bara varit att sleva upp, men så verkar inte varit fallet. När de andra ätit upp fick jag (då ganska grinig) efter två påminnelser min mat. Smakade helt ok, men jag gick ändå in på toaletten och ollade sedlarna ordentligt innan jag tryckte dem hårt i handen på den något förvånade kyparen.

5. Dagobert på Roslagsgatan. Var visserligen inte jag, utan en polare, och i efterhand kan man ju undra hur smart det var att beställa en räkcocktail mitt i varmaste sommaren på typ ett decennium, en fråga han säkert ställde sig själv under dagarna som kom. Spya på spya och rännskita galore. Har varit där flera gånger sedan dess och käket är bra. Dock skyr vi allting som har räkor i sig.

6. Fridhem på Fridhemsgatan. Heter nu Lion Bar tror jag och byter ägare ungefär en gång i kvartalet. ett äkta sunkhak där lukten av urinoar stundom ger ölet en ny dimension. Har käkat där flera gånger, och det var ju inte direkt så att Guide Michelin eller vad det heter idag, stod på kö, men fullt okej för priset. Gjorde dock missen att beställa in en plankstek, vilket var det segaste trådigaste kött jag någonsin ätit. Har aldrig tidigare riktigt förstått uttrycket att någonting smakar skosula, men fick lära mig den hårda vägen. Enda gången jag inte kunde äta upp någonting överhuvudtaget trots att jag var hungrig. Fick döva svälten med billig öl istället.

7. Govindas (ligger bredvid Fridhem liksom av gudomlig ingivelse). Nu är jag inte någon vegetarian, men hade hört så mycket om detta ställe och hur bra det skulle vara så jag tog blivande frugan med mig dit för en av de vidrigaste soppor jag någonsin ätit. Minns inte vad de kallade den, men det smakade ungefär som om du kokt upp bottenslasket i en större offentlig askkopp. Det fick oss bägge att närapå spy, men alla de gamla hippiesarna och harekrishnagubbarna som var där förutom oss smaskade och sörplade med välbehag tills deras vidriga skägg var fulla av slaggprodukter. Urk. Tilläggas skall att det var någon form av buffé och att en av bönerabblarna ur personalen kom och tipsade oss om att det var fritt fram att hämta mer.
Citera
2014-02-05, 23:20
Medlem
MrEchozs avatar
Va och åt vid döden i grytan ( Stockholm) för ca 2 månad sedan. Jag hade hört att denna restaurang skall va bra, men nej, väldigt dålig mat samt att jag fick problem med magen efteråt, även en till i mitt sällskap fick det. Några veckor efter det besöket så stötte jag på en vän till mig som känner typ alla inom restaurangbranschen, han berättade då att de hade en kock på döden i grytan som inte hade någon utbildning överhuvudtaget ( han hade antagligen ljugit om det vid arbetsintervjun). Min vän kände till denna kille som va/ är kock där, och min vän kommer inte besöka denna restaurang så länge han jobbar där, pga att han vill inte riskera att bli matförgiftad eller få någon annan smitta. Då kocken inte är utbildad så han har antagligen inte gått någon hygienkunskap och vet inte det där med HACCP och allt annat som har med hantering av maten. Tråkigt med tanke på att jag har hört bra om denna restaurang innan( innan denne kock började) vet dock inte om han är kvar där, men om det är en seriös restaurang så borde han inte va kvar iom att man vill ju inte riskera att förlora kunder osv.
Citera
2014-02-06, 20:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Va och åt vid döden i grytan ( Stockholm) för ca 2 månad sedan. Jag hade hört att denna restaurang skall va bra, men nej, väldigt dålig mat samt att jag fick problem med magen efteråt, även en till i mitt sällskap fick det. Några veckor efter det besöket så stötte jag på en vän till mig som känner typ alla inom restaurangbranschen, han berättade då att de hade en kock på döden i grytan som inte hade någon utbildning överhuvudtaget ( han hade antagligen ljugit om det vid arbetsintervjun). Min vän kände till denna kille som va/ är kock där, och min vän kommer inte besöka denna restaurang så länge han jobbar där, pga att han vill inte riskera att bli matförgiftad eller få någon annan smitta. Då kocken inte är utbildad så han har antagligen inte gått någon hygienkunskap och vet inte det där med HACCP och allt annat som har med hantering av maten. Tråkigt med tanke på att jag har hört bra om denna restaurang innan( innan denne kock började) vet dock inte om han är kvar där, men om det är en seriös restaurang så borde han inte va kvar iom att man vill ju inte riskera att förlora kunder osv.

Det var länge sen jag var där så stället kan ju förändrats, men då var det riktigt bra i alla fall. På vilket sätt var maten dålig? Det där med magproblem tar jag alltid med en nypa salt. Det finns ju andra tänkbara förklaringar än just maten.
Citera
2014-03-26, 12:52
Medlem
Dr0sters avatar
På vänster sida ned för Ånäsvägen vid hållpaltsen Ejdergatan (i Göteborg) ligger en pizza som är helt otroligt usel. Ätit där 2ggr då jag bodda där och inte hade hittat till pizzerian som nämns längre ned, och båda gångerna fick man en pizza som mest såg ut som en grå sörja ovanpå. Vidrigt! Men ibland äter man vad som helst. Tänkte la att första gången var undantag på just den pizzan med.

Går man in till höger istället direkt efter hållplatsen, in på Storkgatan, finns det en krog som har helt otroligt goda pizzor (tycker jag). Lite roligt är att dom ligger bara ett par dörrar samt ett övergångställe ifrån varandra. En av stans sämsta pizzerior...och en av stans bästa.
Senast redigerad av Dr0ster 2014-03-26 kl. 12:58.
Citera
2014-03-26, 13:11
Medlem
Lordshins avatar
Ingen mening att nämna namnen osv på ställena då det varit i småstäder i Kina alt småhak i Peking.
Men saker jag upplevt inkluderar bland annat följande.

1. Polare fick en kackerlacka i sin jiaozi (ångkokt degknyte med köttmos i).
2. Kom åt en post-it lapp på väggen (dekoration..) och 4-5 kackerlackor rusar ut.
3. Råtta som sprungit genom rummet vi satt och åt i.
4. Maträtt bestående av tarmar, som uppenbarligen INTE var rengjorda ordentligt då det luktade skit från tallriken.
5. Matförgiftning (inte enbart "turistmage", utan riktig matförgiftning, går inte att beskriva hur dåligt man mår då).
6. Smutsig tiggare som kommer in när man sitter och äter och tigger pengar utan att personalen reagerar.
7. Folk som harklar upp stora fina slem-loskor och spottar ut dem på golvet mitt inne på restauranggolvet, ingen reagerar (typ standard i Peking på de inte så super dyra ställena).
Citera
2014-05-14, 22:23
Medlem
Crazy Cow i Nyköping, fyfan vilket äckligt jävla fittställe. Blir fan lack när jag skriver det här.

Var i Nyköping över dagen på jobb, ser "bbq, husman" osv osv på skyltarna. Går in, läser menyn och ser att en av dagens rätter är "BBQ-ribs med Idaho-potatis och BBQ-sås". Då det var mycket folk där och många såg ut att ha tagit ribs så valde jag det då jag var extremt hungrig.

Efter 20 minuters väntan kommer detta in: 4 små potatisklyftor med lite krydda på, vet ej varför det kallades "Idaho-potatis" när det var 4 vanliga jävla potatisklyftor. Mina ribs då? Jo! Det som kommer bredvid potatisen och såsen (som smakade så jävla vidrigt) var en stor muskel trodde jag först. En 10 cm hög och 8-10 cm bred bumerang-formad fläskbit. Inte ribs nånstans.

Tog två tuggor och fick kväljningar direkt, orkade inte ens klaga utan svepte vatten för att inte spy och drog direkt därifrån och mådde illa resten av dagen. Hade jag inte varit så jävla trött, hungrig och lack hade jag bett om cashen tillbaka men spyan var så när att jag sprang därifrån.
Citera
2014-05-22, 22:01
Medlem
sowahs avatar
En restaurang på Gran Canaria. Åt en Caesarsallad, vet inte riktigt var jag ska börja... Hela sardellfiléer, minst 1 deciliter vatten kvar från salladssköljningen - Vilket såklart resulterade i krutonger som återgått till degform igen. Som grädden på moset hade man även friterat chicken nuggets och skivat dessa, antar att det skulle representera kycklingen.

Hela anrättningen var bisarr och ett hån mot klassikerrätten.
Citera
2014-05-22, 23:00
Medlem
Finns några ställen.
Bland annat ett lunchställe på Mallorca.
Jag och sambon tänkte oss varsin hamburgare.
De kostade i och för sig bara runt 2 €, så man kanske inte ska vänta sig för mycket.

Hur som helst så var köttet nästan helt rått, lite stekyta, i övrigt helt rosa. Brödet var bränt och stenhårt. Inga grönsaker, ingen dressing. En ledsen ostskiva och ett par råa lökringar. Vi åt inget av maten och betalade bara för drycken.

En annan minnesvärd restaurang låg på Rudbecksgatan i Örebro. Den har bytt namn och heter Maxim nu, inte ätit där sedan dess, så vad vet jag, de kanske har skärpt sig lite.
Nåväl, köttet smakade absolut ingenting, svindyrt och efterrätten för 60-70 kr var bränd beyond recognition.

När jag och sambon var i Göteborg 2009 åt vi på en restaurang någonstans i Frölunda. Fläsknoisetter med klyftpotatis och kall öl, jättegott i värmen.
2011 var vi tillbaka i Göteborg och bodde även då i närheten av Frölunda. Första kvällen, efter många mil i en varm bil, skulle vi gå till samma restaurang för något liknande, kött med någon potatis och kall öl lockade även då.
Dock upptäckte vi att stället hade bytt ägare.
Minst hälften av maten på menyn fanns inte, de hade höjt priserna rejält och de hade lyckats bli av med serveringstillståndet.

Så det blev svåridentifierat kött i någon otäck röra. Och Sprite. De hade nämligen inte Coca Cola.
Citera
2014-06-13, 09:21
Medlem
Emzans avatar
Mandarine i Norrköping. Sjukt dålig thai/sushi.
Dåligt kött, såser som skurit sig, dåligt utbud. Sushi som är jääätte äcklig. Vinägerdränkt ris övepicklad ingefära, köpt wasabi. Riktigt äckligt.
Citera
2014-06-13, 09:38
Medlem
TintinoDbambinos avatar
Norrhult Husmankost - Småland.
Tydligen anser de Pizza och Kebab vara Svensk Husmankost och Pasta Carbonara värmas direkt från Familjen Dafgårds färdigrätter.
Citera
2014-06-13, 10:01
Medlem
FittJannes avatar
Den enda kinarestaurangen i Forssa, Finland.
Minns inte namnet men fan vad sunkigt käket, lokalen och personalen var.
Fick konserverade ärtor i någon sorts brunaktig saltlösning med en skål standard kinaris till.
Kostade 90:-
Rekommenderas för masochister.

Vägkrog i Estland 1992. Surkål, bruna bönor och leverkorv. En sup ingick. Åt mig mätt på Japp istället.
Citera
2014-07-07, 13:12
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag har massor av riktigt jävla vidriga restauranghistorier, både i Sverige och utomlands.

Nykomling:
Min senaste nykomling från i helgen är Vapiano. Vapiano är egentligen en mycket bra restaurangkedja, men det gäller dessvärre inte Vapianorestaurangen vid Caroli i Malmö. De verkar ha anställt ett gäng dysfunktionella sockertoppar där. Istället för att varje person bakom kassan tar beställningar och tillagar maten så hade de istället ett blondie stolpskott som tog order och anvisade de andra vad de skulle göra.
Hon var trevlig och flirtig mot mig, men bitchig mot min tjej vilket ledde till att jag hade en sur vampyrhäxa till middagssällskap.
Pasta beställningen var dessutom så jävla osynkrad. Min pasta hade hunnit bli kall och ihopklibbad. För att råda bot på det så hällde de på en massa olja så att den blev flottig och äcklig.
Övriga Vapianorestauranger har annars en fantastisk mat och service.

Baguette med hår i:
Inne på köpcentret Entré i Malmö fanns tidigare en Sunset Boulevard restaurang med riktigt jävla olämplig personal. Det var ett blattepack som lät sina gangster wannabe polare komma in bakom disken med ytterkläder och nalla av påläggen med smutsiga fingrar.
Jag och ett ex hade beställt varsin baguette där hon hittade en hårtuss i sin och vi båda blev riktigt matförgiftade. Jag spenderade en hel dag med huvet i toastolen.
En annan blond storbystad tjejkompis till mig är möjlkallergiker, dvs hon kan få åka ambulans om hon får mjölk i sig. Det fördomsfulla, rasistiska blattepacket som jobbar där tycker inte om blonda människor med svenskt utseende. Delar av hennes sällskap hörde hur de diskuterade om att smyga in mjölk i hennes baguette bara för att jävlas. Beställningen stoppades, sällskapet vägrade att betala vilket ledde till fina komplimanger som "vi skall komma o knulla dig, din svennehora".

Rå kyckling:
Det har säkert förändrats rätt mycket på Tivoli i Köpenhamn genom åren. Jag glömmer dock inte när jag var där på 80-talet med en gruppresa.
Vi skulle äta kyckling och pommes. Jag trodde att det inte gick att misslyckas med sådan maträtt tills danskarna på den restaurangen bevisade motsatsen.
Osynkrad beställning ledde till att tallrikar började delas ut med kyckling som var rå innuti. Alla var hungriga så en hel del tvingade sig till att äta eländet. Kycklingen var rosa och kall innuti.
Sedan skulle det komma pommes. Även om pommes var misslyckade och smaklösa så kändes de som en lyxig gourmet jämfört med den vidriga kycklingen. Tyvärr räckte inte pommes till alla, så en hel del i sällskapet blev utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in