2009-03-14, 11:59
Medlem
Brandnewgames avatar
Hej alla glada bilfantaster!

Jag har en Volvo 960 (1991, 24v, 3.0, 204hk) som gått 30 000 mil. Den har automatlåda och är i fint skick i övrigt.
Däremot är det lite strul med automatlådan. Den växlar fint och så, kan varva ur alla växlar, men "omvandlaren" med Sport, Winter & Economy fungerar inte utan bara blinkar - det händer ingenting när jag trycker ner någon knapp, den ändrar alltså inte läge.

Problem: När jag startar bilen och kör en stund är jag 100% på att den är inställd på Sport (mest hästkrafter). Men efter ett tag så går den över till Economy och jag har inte alls lika många hästkrafter att ta utav. Detta är mycket irriterande!

Är det ett elfel? Vad kan det vara? Hur mycket kan en reparation gå på?

Med vänlig hälsning
Brandnewgame
Citera
2009-03-14, 13:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandnewgame
Hej alla glada bilfantaster!

Jag har en Volvo 960 (1991, 24v, 3.0, 204hk) som gått 30 000 mil. Den har automatlåda och är i fint skick i övrigt.
Däremot är det lite strul med automatlådan. Den växlar fint och så, kan varva ur alla växlar, men "omvandlaren" med Sport, Winter & Economy fungerar inte utan bara blinkar - det händer ingenting när jag trycker ner någon knapp, den ändrar alltså inte läge.

Problem: När jag startar bilen och kör en stund är jag 100% på att den är inställd på Sport (mest hästkrafter). Men efter ett tag så går den över till Economy och jag har inte alls lika många hästkrafter att ta utav. Detta är mycket irriterande!

Är det ett elfel? Vad kan det vara? Hur mycket kan en reparation gå på?

Med vänlig hälsning
Brandnewgame
Det är nåt elektronikfel. Tror det är växellägesgivaren som lagt av. Det ska gå och få felkoder ur den.

Edit: Sport/Economy innebär inte att bilen har mer/mindre hästar. Sport innebär att den drar längre i växlarna medan Economy innebär att den växlar upp tidigare för att spara bränsle. Du har fortfarande 204hk i alla lägena.
Senast redigerad av BesserWisser 2009-03-14 kl. 13:33.
Citera
2009-03-14, 14:06
Medlem
Brandnewgames avatar
Okej. Tack för svaret! Växellägesgivaren, okej. Vad går en sådan felsökning och reparation på? (Jag kan inte särskilt mycket om bilar).

/Brandnewgame
Citera
2009-03-14, 15:55
Medlem
en -91 ska nog ha diodavläsning. sitter antagligen under huven bredvid ena fjäderbenet. förmodligen vänstra. Gå in på jagrullar.se där kan du kanske få hjälp med vad koderna betyder. Men jag skulle inte brytt mig, kör på economy istället sliter mindre på grejerna. Du har lika mycket att köra med...

Knappen du refererar till styr bara hur växellådan växlar inte motorn.
Citera
2009-03-16, 00:43
Medlem
oskar_ericsons avatar
blinkar även pilen på instrumentbrädan? "vinterlägeslampan"

indikerar felkod i växellådan.

pröva att hänga av batteripolen på bilen i en timme eller något och se om det kommer tillbaks sen. man kan släcka på enklare vis för någon som är kunnig men oröva hänga av batteriet..

annars finns utförliga guider för felkoder på www.turboperformanceclub.com
Citera
2009-03-16, 09:17
Medlem
Ogres avatar
Jag hade en sådan där grej en gång i tiden.
Växellägesgivaren är precis som Besserwisser skriver det troliga felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in