• 1
  • 2
2009-03-15, 03:16
Medlem
user_21s avatar
det Strawlies pekar ut här är så att säga konventionellt men samtidigt väl grundat. För att gå in på själar behövs lite mer stärkning dessutom.
Jaget är en biprodukt av kroppen och därmed utesluten.
vad är argumentet för att det inte skulle vara så?
Citera
2009-03-15, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
vad är argumentet för att det inte skulle vara så?

spöken, religioner, NDU/UKU, astral projektioner och minnen från tidigare liv och sunt förnuft.

om jag är bara en kropp, vad skulle hända om jag skulle göra en exakt klon av mig själv? skulle jag existera i två kroppar samtidigt då eller?
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-15 kl. 14:02.
Citera
2009-03-15, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Jaså Ikosaedri har tappat sin rymdmansavatar?

när jag dör så tappar jag min nuvarande avatar och jag föds i en ny kropp/avatar. jag byter skepnad väldigt ofta. även medans jag lever. min person dör varje år och jag blir en ny person.

att dö är inte mycket annorlunda än att byta avatar här på flashback.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-15 kl. 19:14.
Citera
2009-03-16, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
spöken, religioner, NDU/UKU, astral projektioner och minnen från tidigare liv och sunt förnuft.

om jag är bara en kropp, vad skulle hända om jag skulle göra en exakt klon av mig själv? skulle jag existera i två kroppar samtidigt då eller?

Ja, religioner är ju så extremt trovärdiga också. Religioner är normer eller regler man hade för att samhällen inte skulle bete sig som en flock apor med lite sagor inbäddat mellan raderna så att de ska verka spännande.

Så du tror fortfarande på sagor?
Citera
2009-03-16, 08:09
Medlem
daaajvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Varje dag när jag ser duvorna leva sitt eländiga liv runt centralastatioens peronger undrar jag om det bara är ren tur att man inte hamnade där. För visst har väl även dom en plats i tillvaron. Men är det bara en tilfällighet att man föds som människa eler kanske vi drar nitlotten vid en ev återfödelse nästa gång och tvingas att picka i spyor i nästa liv?

Eftersom man är en del av allt så borde man ta en annans plats i "livet" och därmed kunna ploppas ut som en katt eller liknande fast med kattens kropp och "livets syn" som då alltså är.. du. Menar att den som sitter i kroppen uppfattar världen, hjärnan skapar och ger och ögonen tar och ger som visar världen, men den som uppfattar allt är den som "lever".
Citera
2009-03-18, 10:36
Medlem
WennströMs avatar
Jag tror din utgångspunkt bör överses. Kom du som medvetande först, och därefter din kropp? Eller är ditt medvetande blott en bieffekt av de kemiska blandningar, reaktioner och utvecklingar som skett i kroppar före din egen?

Så vänd på det istället: Det blev en människa. Varför upplever du att det blev du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in