• 3
  • 4
2009-03-15, 20:06
Medlem
123621s avatar
Kortsiktig (och trevlig) lösning:
Xanor är grymt effektivt. 0,5 mg om du inte är van borde kyla ner dig.

Långsiktig (och tråkig) lösning:
Kognitiv beteendeterapi med fokus på social fobi.
Finns en hel del bra böcker och självhjälpsprogram på nätet.
Citera
2009-03-15, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123621
Kortsiktig (och trevlig) lösning:
Xanor är grymt effektivt. 0,5 mg om du inte är van borde kyla ner dig.

Långsiktig (och tråkig) lösning:
Kognitiv beteendeterapi med fokus på social fobi.
Finns en hel del bra böcker och självhjälpsprogram på nätet.
Jag hade bara blivit trögtänkt på kryssen, glömt vad jag skulle säga och kommer man bort sig har man ju effektivt eliminerat chansen för improvisations-flyt ganska effektivt.
Senast redigerad av Truce- 2009-03-15 kl. 20:20.
Citera
2009-03-15, 20:39
Bannlyst
Jag har kiniesiska och upjohn. Testade att ta en kinesk (2mg?), och kände ingenting.

Vet inte ens om man skall känna något öht.

MvH
Citera
2009-03-15, 21:06
Medlem
123621s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan-jolle
J

Vet inte ens om man skall känna något öht.

MvH

Jo det ska du. Man får den där känslan av att vara jävligt "laidback" och att man inte bryr sig om vad andra tycker.
Citera
2009-03-15, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123621
Jo det ska du. Man får den där känslan av att vara jävligt "laidback" och att man inte bryr sig om vad andra tycker.

Okej, tack så mycket för ditt svar, 123621.

Tänkte även på detta med toleransen. Jag har ju ner experimenterat lite med valium och xanor under två dagar nu, för att hitta den "rätta" dosen. Är toleransnivån något som är en permanent påföljd? Eller, minskar den om man låter bli substanserna ett tag?

Dum fråga, jag vet. Men jag är totalt oinsatt kring detta.

Tack som mycket än en gång för att ni ställer upp på mina frågor.
Citera
2009-03-16, 00:07
Medlem
headnods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narki
visst är benzo starkt beroendeframkallande, men beror väl lite på personen i sig med.

ville bara påpeka det

Självklart gör det det. Det fattar väl dom flesta i denna delen av forumet hoppas jag.
Citera
2009-03-16, 12:29
Bannlyst
Hur känns det att inte jämt känna att man är bäst?
Citera
2009-03-16, 15:44
Medlem
123621s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Hur känns det att inte jämt känna att man är bäst?

Handlar mer om att inte jämt känna sig sämst. Xanor får inte en att känna sig som kungen av universum. Det får en att känna sig lika bra som alla andra.
Citera
2009-03-17, 00:15
Medlem
barnets avatar
Ni som säger att Xanor endast är en kortsiktig lösning - Om killen bara tar 1mg xanor någon timme innan föredrag så kan man väl säga att det fungerar även på lång sikt. Har man 5-6 föredrag/året så blir man knappast tolerant?
Citera
2009-03-17, 05:13
Bannlyst
Tack för era svar. Tyckte inte xanor hade så stor påverkan direkt. Gillar valium bättre för just det ändamålet. Man kände sig mer avslappnad.

Ang, lustigkurren: det är inget fel på mitt självförtroende öht. Alla lider vi utav fobier. Vissa är rädda för ormar, andra höjder. Jag råkar lida för just talarskräck inför grupp. Har inget med mitt självförtroende att göra.
Citera
2009-03-17, 08:40
Medlem
Tycker att det är lugnt att ta nån valium eller xanor innan,tycker också att det är oförskämt att kalla det att knarka om en människa är i behov av att använda ett läkemedel . Men man får givetvis prova ut lämplig dos,det är inte meningen att man ska gå runt och vara snurrig i huvet och verka påverkad. Det kan göra underverk ibland och räcka med en låg dos benso för att kunna slappna av och konsenrera sej bättre.
Citera
2010-09-19, 12:54
Medlem
MKMKs avatar
Betablockerare är vanligt att ta i sådana här sammanhang men i förlängningen kan det bli ett s.k. säkerhetsbeteende som vidmakthåller problemet (du blir påmind om hur "farlig" situationen är när du tar tabletten). Viktigt att tänka på är att du inte blir av med ångesten genom betablockerare (eftersom det är en blodtryckssänkande medicin), men däremot slår hjärtat långsammare och andhämtningen blir lugnare - och då blir även ångestpåslaget lägre. Dessvärre har du förväntansångesten kvar (som ju kan pågå från den stund du får reda på att du har en redovisning framför dig). Dessutom ska du tänka på är att betablockerare inte verkar omedelbart så om du får någon oväntad/plötslig redovisning behöver du minst en timme på dig innan tabletten börjar verka - ännu längre om du precis har ätit...

Lugnande medel som också nämnts i inläggen är bensodiazepiner, tex Xanor, Valium och Sobril. Dessa mediciner gör dig trött, seg och frånvarande - dessutom är de beroendeframkallande. Inte att rekommendera eftersom de heller inte hjälper dig på sikt. Lugnande medel påverkar hjärnan men inte kroppen så du har kvar hjärtklappningen (men struntar i det eftersom du är påverkad).

Det kan naturligtvis vara en temporär lösning att medicinera, men eftersom det blir allt vanligare att tala inför grupp inom olika yrken/skolor är det bättre att bli av med problemet långsiktigt! Låt inte det här problemet fortsätta begränsa dig för det går verkligen att komma över! Kan man lära nytt så kan man lära om!

Jag rekommenderar att du gör något med bestående resultat istället - som att gå en riktig kurs/program i "våga tala". Påvisat god effekt har program med KBT-inriktning (kognitiv beteendeterapi) i kombination med enskild terapi - så att du har rätt verktyg när du exponerar dig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in