Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-13, 11:51
  #1
Medlem
chibarikus avatar
Nu tycker jag att det börjar bli lite otäckt nästan. Var inte så orolig när FRA kom sen när civilpolislagen IPRED kom vart jag bara sur. Men nu börjar jag bli orolig.

http://www.metro.se/2009/03/13/31334...ttel/index.xml

http://www.idg.se/2.1085/1.217677/up...-hela-internet
Citera
2009-03-13, 12:00
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Enligt http://www.arbornetworks.com/en/customer-list.html rör det sig om dessa leverantörer:

Citat:
* Abilene
* British Telecom
* Cable & Wireless
* CableLabs
* Chaska.net
* China Telecom
* Cisco
* COLT
* Covad
* Cox Communications
* Croatia Telecom
* Dacom
* EarthLink
* Hiway Broadband
* Hostopia
* IP Converge
* ITC^Deltacom
* Level 3 Communications
* Liberty Lake Internet Exchange
* Merit Networks
* NextGenTel
* NTT Communications
* PlusNet
* Qwest
* Rackspace Managed Hosting
* Seokyung Cable
* Shaw Communications
* Sunrise
* Swisscom
* Switch Communications Group
* Tata Communications
* Telecom Italia Sparkle
* TELUS Corporation
* The Planet
* TMNet
* Verizon Business
* VTR
* XS4ALL

Självklart är det inte orimligt att tro att någon svensk isp skall ansluta sig, men jag ställer mig ändå tveksam till att syftet med ATLAS är att bevaka annat än mängden data och genom vilka protokoll/applikationer den går. Självklart kan man dock resonera såsom att all övervakning är obehaglig, oavsett syftet. Slutligen,

Citat:
Den uppgraderade versionen bygger på att internetleverantörerna delar med sig av trafikdata till systemet varje timma. Den mängd data som rapporteras in till ATLAS på detta sätt utgör mer än tre terabit varje sekund, uppger Arbor.

Är inte 3 Tbit rätt lite i sammanhanget?
Citera
2009-03-13, 15:04
  #3
Medlem
BesserWissers avatar
NÄR FAN SKA DET SLUTA?????????? JÄVLA ÖVERVAKNIINGSBÖGAR!!!!!!! JAG HATAR DESSA JÄVLA CEPE POLITIKER.


Rena jävla Skynet ju. När ska vi sluta knyta näven i fickan och ge igen en gång för alla???
Det kommer att bli som detta:
http://www.youtube.com/watch?v=BxShzoUjiAQ

Fast minus Apple datorerna.

Jävla CEPE-planet! Kan inget jävla USS Enterprise komma och beama upp mig och min familj och allt jag äger så jag kan lämna denna cp planeten?? "George orwells 1984"? BAH!!! Vi har passerat det så fort nån liten bög nämnde FRA.

Citera
2009-03-13, 19:34
  #4
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Självklart är det inte orimligt att tro att någon svensk isp skall ansluta sig, men jag ställer mig ändå tveksam till att syftet med ATLAS är att bevaka annat än mängden data och genom vilka protokoll/applikationer den går. Självklart kan man dock resonera såsom att all övervakning är obehaglig, oavsett syftet. Slutligen,
Nej precis, det handlar inte om insamling av personlig data utan mer nätverksdata.

"Baserat på det existerande systemet ATLAS, fast nu med smeknamnet ATLAS 2.0, övervakar systemet stora delar av internet och samlar in trafikdata för att analysera hur den dirigeras och hur applikationer kommunicerar."

Men artikeln i sig ger ju en föraning om att man inte kommer nöja sig med detta. Det här är ju en vidareutveckling av tidigare system, men nu med ett än större omfång kring vilken data som är intressant.
Denna nya utgåva kommer så klart att utvecklas vidare för analys av ännu mer detaljerad och precis data.

Atlas 6.0 kan ju bli spännande... kanske den samlar in våra åsikter i syfte att göra världsomspännande studier.
Citera
2009-03-14, 10:26
  #5
Medlem
sebnies avatar
det är ju inte övervakning egentligen för det är ju ingen som identifieras.

ATLAS är mer som en teknisk kontroll/statistikinsamling av trafiken.


Jämför med att antivirusscanna trafiken med HAVP ( www.server-side.de ). Om din ISP antivirusscannade din trafik, skulle du kalla det för "övervakning" då?
Citera
2009-03-14, 11:49
  #6
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
det är ju inte övervakning egentligen för det är ju ingen som identifieras.

ATLAS är mer som en teknisk kontroll/statistikinsamling av trafiken.


Jämför med att antivirusscanna trafiken med HAVP ( www.server-side.de ). Om din ISP antivirusscannade din trafik, skulle du kalla det för "övervakning" då?

Tycker ändå att det är ett steg i helt fel riktning. Skulle du kalla det övervakning om någon kontrollerade hur många brev du skickar och till vem?
Citera
2009-03-15, 00:04
  #7
Medlem
sebnies avatar
nej, för det handlar kanske om statistik, man vill se hur många i den kommunen skickar osv.. eller vilka avsändare/mottagare som är "populärast".. Inget konstigt i det...
Citera
2009-03-15, 15:12
  #8
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
nej, för det handlar kanske om statistik, man vill se hur många i den kommunen skickar osv.. eller vilka avsändare/mottagare som är "populärast".. Inget konstigt i det...

Jo är väl kanske bara jag som är paranoid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback