Citat:
Ursprungligen postat av m68
L– Jag har royalties på boken så att jag klarar mig ekonomiskt till augusti. Sedan måste jag komma underfund vad jag ska jobba med.
Tänkte tråka ut er med en liten bakfyllefundering. Minimiroyalty för en författare är 27,5% av bokpris, enligt Författarförbundet. Detta får författaren F-skatta för. Hälften utbetalas vanligtvis vid inlämnande av tryckfärdigt manus och resterande löpande per sålt ex.
Storlek på upplaga varierar, men tydligen är 1 500-3 000 ex en hit för en debutant.
Vi räknar högt. Säg att Linda fick 40% i royalty. Av detta skall förmodligen medförfattaren ha hälften. Enl bokus.com så kostar pocketupplagan 34 riksdaler. Finns visserligen en inbunden för 126 kr, men vem förutom Fadde är sjuk nog att köpa den? Så vi tar pocketen och drar av momsen (6%) vilket ger ca 32 kr.
Om pocketupplagan sålt i 3 000 ex så bör Linda ha fått: 3 000 x 32 x 20% = 19 200 kr. Sedan skall skattmasen ha F-skatt vilket i runda slängar ger ett avdrag om 20%. Kvar blir då 15 360 till anknäbben, varav hälften redan har betalats ut. Kvar att leva på tills augusti är då 7 680 kr. Hon behöver nog ha sålt runt 30 000 ex för att få ihop logiken.
Nån som vet om förlagen ger ut såna siffror?