Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Tja!
Jag läser 450p på komvux just nu. Dock så har skolan strulat till det, så tre av kurserna jag läser (kemi A, fysik A, biologi A) har jag inte kunnat börja läsa förrän nu. Jag läste dem inte på gymnasiet och jag läser dem nu på distans.
Nu är det så att det gör mig jävligt stressad att jag ska läsa dem på så kort tid, och jag är osäker på om jag kommer lyckas klara av G i alla kurser jag läser. Så till min fråga, om jag får IG i ett par kurser, kan komvux kräva tillbaka pengar från mig då?
Nej, CSN kommer inte kräva pengar tillbaka om du får IG i allt, däremot om du hoppar av, alltså skiter i kursen, skriver inga prov etc etc, då kan CSN kräva pengar tilllbaka. Detta är inte vidare vanligt förekommenade oftast avbruts din utbetalning(ar) om du hoppar av.
Då du läser på distans är det därför av vikt att dyka upp på de prov/obligatoriska tillfällen som finns oavsett om du t ex vet att du kuggar provet.
Annars finns det en skillnad mellan komvux och universitet/högskola eftersom lärarna på komvux rapporterar ifall en elev inte dyker/hoppar av upp vilket man inte gör på universitetet, mao närvaro rapporteras på komvux ungefär som på gymnasiet.