2009-03-19, 11:20
Medlem
MrHills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco
Programmet började med förklaringen att det skulle handla om något kontroversiellt och känsligt. Jag förstod faktiskt inte de första minuterna in i programmet vad det var som var så kontroversiellt och känsligt men så gick det upp för mig. Rasism naturligtvis. Själv kopplade jag inte ingifte till rasism utan såg det neutralt som det var. Men man borde egentligen inte bli förvånad över detta. Vi lever faktiskt i Sverige där man knappast behöver anstränga sig nämnvärt för att se rasism i saker till höger och vänster. Att skaffa barn genom ingifte inte är något bra tycker jag är något alla borde känna till redan från dagis. Ett sådant här program borde överhuvudtaget inte ens behöva sändas. Att kalla detta rasism borde precis som mycket annat som har den benämningen inte vara väsentligt utan det viktiga borde vara ett bedömande av hur den faktiska situationen faktiskt ser ut. Visst kalla det rasistiskt då, vad spelar det för roll? Situationen är densamma. Man undviker känsliga och viktiga ämnen (det handlar inte bara om detta ämne utan allt som är politiskt känsligt) och t.o.m fokuserar på att leta fel och vinkla i helt vridna vinklar och för att i rädsla bli betraktad som rasist och allt vad det kan vara istället för att se sanningen och ta itu med den hur hemskt den ändå verkar vara för vissa. Jag tyckte dock inte att detta var ett speciellt vinklat program vilket det lätt annars kan vara på svt utan ett ganska bra gjort program faktiskt.

Det är faktiskt så illa att de på en viss skola inte får ha t-shirt med VOLVO SWEDEN på sig för att det klassas som rasistiskt.
http://farm3.static.flickr.com/2389/2450635530_4dd25a4b1d.jpg

Det som jag i övrigt funderade över är:
Kanske den mentala slöheten/elakheten hos de flesta araber ha orsakats av denna extrema endogami.
Senast redigerad av MrHill 2009-03-19 kl. 11:43.
Citera
2009-03-19, 11:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag håller i och för sig med dig där. Låt dem knulla inom familjen om de tycker det är spännande, för all del. Problemet är att de kommer hit och gör detta HÄR, vilket belastar sjukvården och skattebetalarna!

En annan intressant fråga är att vi här endast diskuterar synliga rubbningar i form av missbildningar och sjukdomar med neurologiska effekter. Vad säger att inte en hel del av de beteenderubbningar MENA-folken lider av har sina rötter i denna inavel? Blattar förefaller ju både ha empatistörningar, läs och skrivsvårigheter och har problem med språkinlärningen totalt. De beter sig som om de har DAMP...

edit: stavning

Det kan nog stämma. Första gången jag hörde om det här var för en handfull år sedan, när en lärare i grundskolan berättade för mig hur vanligt det var med klent begåvade kurder. Det betyder inte att det skulle gälla alla kurder, det finns de som är mycket duktiga och tillhör de mest begåvade eleverna. Men tack vare inavel, påstod min vän, så var just kurderna den grupp där man fann stora grupper av underbegåvade.

Jag trodde själv att allt detta var fullständigt struntprat, men med åren har jag sett allt fler tecken på samma sak. Detsamma torde gälla pakistanier, men de har man inte så många av just här.

Det skolan borde göra är en grundlig undersökning av eleverna, där man tittar på
- prestation
- etnicitet
- ursprung
- kusingifte

Man kunde därefter lätt identifiera vissa riskgrupper av inavlade. Kanske man kunde döpa dessa till något som låter mer neutralt, t ex 'kusinbarn'.

Det viktigaste är dock att förhindra att vi får fler kusinbarn. Det är grymt att sätta så ofullgångna människor till världen, och det är helt oacceptabelt att vi ska lägga ned så stora resurser med personliga assistenter, speciallärare m.m under deras miserabla liv. En återgång till gamla tiders lagar mot incest vore på sin plats.
Citera
2009-03-19, 11:54
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Man kunde därefter lätt identifiera vissa riskgrupper av inavlade. Kanske man kunde döpa dessa till något som låter mer neutralt, t ex 'kusinbarn'.

Jag håller med dig. Men jag måste få tillägga att "lottovinst-barn" är en bättre benämning.

Det ÄR ju trots allt dessa som ska rädda år välfärd.
Citera
2009-03-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHill
Det är faktiskt så illa att de på en viss skola inte får ha t-shirt med VOLVO SWEDEN på sig för att det klassas som rasistiskt.
http://farm3.static.flickr.com/2389/2450635530_4dd25a4b1d.jpg
Det finns inga ord.

Citat:
Ursprungligen postat av MrHill
Det som jag i övrigt funderade över är:
Kanske den mentala slöheten/elakheten hos de flesta araber ha orsakats av denna extrema endogami.
Det tänkte jag med på, särskilt när jag såg att Golonka hade dragit upp det också. Intressant
Citera
2009-03-19, 15:27
Medlem
singularitets avatar
Det man inte får glömma bort i sammanhanget är att invandrare från relativt stora geografiska områden där klanstyre råder är ALLA släktingar med varandra på nära håll. Problemet gäller faktiskt inte kusingifte enbart. Att stoppa kusingifte förbättrar oddsen för friska barn, men gifter du med en människa från samma geografiska område så dras han förmodligen likt förbannat med anlag för sjukdom som du bär på.

Om jag som svensk får ett barn med en genetisk sjukdom så behöver jag inte vara nära släkt med min fru. Vissa anlag cirkulerar i befolkningen tyvärr. Risken är inte stor, men den finns. Men i Irak däremot, där de religösa grupperna är byggda av klaner... Jag inser utan att vara genetiker hur vanligt det måste vara med ärftliga sjukdomar.
Citera
2009-03-19, 15:42
Medlem
KarlPs avatar
Genetiskt vore väl det bästa att vi svenska män gifter oss och skaffar barn med invandrartjejer men det går ju inte deras släktingar med på.
Dom hatar ju svenskar dom där jävla rasisterna.
Citera
2009-03-19, 15:47
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Genetiskt vore väl det bästa att vi svenska män gifter oss och skaffar barn med invandrartjejer men det går ju inte deras släktingar med på.
Dom hatar ju svenskar dom där jävla rasisterna.
Nämen! Nuuuu gick du för långt KarlP. Utlänningar kan inte vara rasister jue. <insert sarkasm here>
Citera
2009-03-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Var ett program om äktenskap mellan halvsyskon, för en tid sedan (outsiders, kanske?).

De hade samma pappa och olika mammor.
De (han, tror jag) kom från Danmark, där det var olagligt för dem att gifta sig.
Så de flyttade till Sverige, gifte sig och fick 3 friska ungar.

Någon mer som såg det?

Tror jag sett det, men vet inte var du vill komma med detta? Att kusingife inte är så farligt ändå eller?

Som halvsyskon är man till 50% lika då man har olika anlag från ena föräldern medan helsyskon så är man till 100% lika genetiskt (tror detta är fallet). Kusiner har således 25% lika gen uppsättning vilken betyder det finns en 25% chans att ungarna blir "dumbfuck inbred rednecks" aka blattar. Jag ska poängtera att jag inte är genetiker utan endast någorlunda påläst.

rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-03-19, 16:32
Medlem
singularitets avatar
Jag såg en ensam invandrartjej i slöja som smet ut från en bakgård igår. Hon såg väldigt kuvad och stel ut. Hon sökte nästan desperat och frågande ögonkontakt på ett tragiskt sätt. Jag tänkte att det inte kan vara lätt att vara kuvad samtidigt som jag insåg att hon begått ett brott mot islam genom att ta ögonkontakt. Det var en av två flickor jag sett i veckan med slöja. Den andra satt i rullstol och hade en assistent.

Citera
2009-03-19, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
Tror jag sett det, men vet inte var du vill komma med detta? Att kusingife inte är så farligt ändå eller?

Som halvsyskon är man till 50% lika då man har olika anlag från ena föräldern medan helsyskon så är man till 100% lika genetiskt (tror detta är fallet). Kusiner har således 25% lika gen uppsättning vilken betyder det finns en 25% chans att ungarna blir "dumbfuck inbred rednecks" aka blattar. Jag ska poängtera att jag inte är genetiker utan endast någorlunda påläst.

Nä, mer att det är olagligt i Danmark men inte här. Vilket jag kan tycka är lite märkligt. Då Danmark ofta brukar ha en liberalare syn på saker och ting än Sverige.

Dessutom var det halvsyskon, och inte kusiner i det här fallet.
Nu gick det ju bra för just det paret. Men om man ser till fler aspekter än endast generna, så måste släktskap osv. bli märkligt. Då farfar är samma person som morfar.

Sedan vet man ju aldrig vad som händer i nästa led?
Kan dessa barn ha defekta gener som visar sig först hos deras barn?
Citera
2009-03-19, 16:34
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack

Du har rätt, men ponera att du gifter dig med din kusin samtidigt som din farbrors hustru också är din syssling!
Citera
2009-03-19, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag såg en ensam invandrartjej i slöja som smet ut från en bakgård igår. Hon såg väldigt kuvad och stel ut. Hon sökte nästan desperat och frågande ögonkontakt på ett tragiskt sätt. Jag tänkte att det inte kan vara lätt att vara kuvad samtidigt som jag insåg att hon begått ett brott mot islam genom att ta ögonkontakt. Det var en av två flickor jag sett i veckan med slöja. Den andra satt i rullstol och hade en assistent.

Ja härregud, TVÅ personer i slöja, förskräckligt! Och hon tittade på dig, ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in