2009-03-19, 02:51
Medlem
Det jag undrar mest över är den ekonomiska biten, lär ju kosta massa pengar med särskola, personliga assistenter, hjälpmedel osv osv. Dessa individer kan ju nästan aldrig jobba sen i vuxen ålder, utan då blir det eget boende med andra mongon och assistenter. Herrejävlar vad det lär kosta pengar. Och fan vilket liv, lär ju inte vara speciellt kul... sitta i rullstol och kunna röra en arm och huvudet. Kommunicera med omvärlden genom underliga läten. Skita på sig stup i kvarten.
Det bästa är ju om de aldrig föds eller avlivas.

Har bara läst något lösryckt om att antalet särskolebarn i Malmö hade ökat med 100% eller mer på tio år, någon som har länk till artiklar?
Citera
2009-03-19, 03:03
Medlem
Danska Läkaratidningen

UfL behandlede ämnet för en del år sedan. (ko-sangvin - samma blod)

Se världskartan på länk:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2003/UFL_2003_18/UFL__2003_18_40063

Ugeskr Læger 2003;165(18):1851
Konsangvinitet og medfødte misdannelser
OVERSIGTSARTIKEL

Marie Søgaard & Agnete Vedsted-Jakobsen
pdf-udgave
Viden om konsangvinitet er relevant for ansatte i den danske sundhedssektor, da ca. 7,5% af den danske befolkning har en anden etnisk baggrund end dansk. En stor del af disse personer stammer fra kulturer med tradition for konsangvine ægteskaber. Af litteraturen fremgår det, at konsangvine par har en forøget risiko for at få børn med medfødte misdannelser. Risikoen for føtale misdannelser er forhøjet 2-2 1/2 gange i forhold til baggrundsrisikoen, som i Danmark er på ca. 3%. Det er primært autosomale recessive sygdomme, der kommer til udtryk hos børn af konsangvine forældre. Med henblik på rådgivning og diagnosticering er anamnese og afklaring af konsangvinitetsstatus væsentlig. Ved graviditet med konsangvine forældre anbefales: 1) rådgivning om risiko for sygdom hos fosteret og information om evt. undersøgelsesmuligheder, 2) UL-skanning i gestationsuge 11-14 for at undersøge for forstørret nakkefold og tidligt synlige misdannelser, 3) UL-skanning i gestationsuge 18-20 for at undersøge for misdannelser og 4) UL-scanning i gestationsuge 20-24 for at undersøge specielt for føtale hjertemisdannelser.
Citera
2009-03-19, 03:12
Bannlyst
Avskaffa staten och låt dessa samhällsparasiter bo i skogen som de missbildade orcher dom är. Folk som förökar sig inom släkten på detta vis förtjänar inget stöd vare sig dom är svenskar eller annat.
Citera
2009-03-19, 04:08
Medlem
Stockholmsnatts avatar
En annan komisk sak, som nämndes var att man förr i tiden var tvungen att be Kungen om lov, för att gifta sig med sin kusin, men att detta sen hävdes.
Sen säger de Kungens föräldrar var sysslingar

"Studier av mitokondriellt DNA har visat att inavel mellan människor är tämligen ovanligt i Sverige även ur ett historiskt perspektiv."

Kungainaveln
https://www.flashback.org/showthread.php?t=678436

Förresten
Hur länge har man inte använt kraftutrycket din inavlade idiot eller liknande här i Sverige?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
"Det är endast vid i flera led upprepad fortplantning mellan syskon, halvsyskon, kusiner och/eller mellan förälder och avkomma som man brukar tala om inavel."

"Vissa grupper av djur tycks ha ett bättre skydd mot de negativa effekterna av inavel än andra."
"vilka naturligt lever i små geografiskt väl åtskilda grupper, med starkt begränsade möjligheter för grupperna att förena sig med varandra."

Snart räcker det inte med anhöriginvandring när denna "nya" information spritt sig, snart så kommer avelshingstar inflygna för att para sig och därmed säkra släkten.
och vem skall betala dessa flygresor
Citera
2009-03-19, 08:11
Medlem
UD ger ut skrifter som beskriver de mänskliga rättigheterna i olika länder. För Saudiarabiens del kan man nu, för år 2007, läsa följande:

"19. Funktionshindrades rättigheter
De funktionshindrades situation och stödet till dem behandlas ofta i saudiska
media. Funktionshindrade barn kan i allmänhet få tillgång till god fysisk och
psykisk vård. Starka familjeband och religiösa traditioner gör att det oftast är de
anhöriga som står för omvårdnaden. I den nya arbetsmarknadslagen åläggs
företag med mer än 25 anställda att reservera fyra procent av platserna för
funktionshindrade.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080326/5912a8fc67e2196243f5b6322344d8b9/Saudiarabien.pdf

...........

Några år tillbaka i tiden, vill minnas 2002-2004, kunde man läsa samma rader men med tillägget, fritt från mitt minne:

"Den saudiarabiska myndigheterna gör ingen hemlighet av att de många kusiningiftena gör att landet har ett stort antal handikappade. Myndigheterna försöker påverka och informera om detta problem."
..........

Detta har givetvis tagits bort i de utgåvor som nu ges ut av UD. Någon som har kvar en länk till dessa rapporter?
Citera
2009-03-19, 09:12
Medlem
king hippos avatar
Jag startade en tråd om det här i genetikforumet i gåt kväll men precis som i verkliga livet i sverige i dag var ämnet för kontroversielt och trasan till moderator gav mig en varning. min fråga går till forumets mesta rasist och stoltaste mö kaukasoid nämligen eliasalucud. elias? hur har din genetiska uppsätning blivit påverkad av kusingifte som är så vanligt förekomande i din ursprungliga kulturgeografiska miljö? ser du trots ditt intresse i gentik och rasforsking kusinäktenskap som något positivt? hur många generationer har det praktiserats inavel bland er och praktiseras det än i dag i sverige? var ärlig är du snäll.

mvh king hippo
Citera
2009-03-19, 09:33
Avslutad
Var ett program om äktenskap mellan halvsyskon, för en tid sedan (outsiders, kanske?).

De hade samma pappa och olika mammor.
De (han, tror jag) kom från Danmark, där det var olagligt för dem att gifta sig.
Så de flyttade till Sverige, gifte sig och fick 3 friska ungar.

Någon mer som såg det?
Citera
2009-03-19, 09:51
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Tyvärr medger inte samhällsklimatet i Sverige sådana åtgärder... Detta var UTTALAT i programmet!

Ja, och detta var faktiskt det mest intressanta i hela programmet. När den där generaldirektören körde sin ortodoxa PK-osande litania om vad etnicitet hade med saken att göra, så såg programledaren direkt generad ut, och ingen kommenterade hans idiotiska uttalande heller. På 90-talet skulle övriga gäster samt programledaren hållit med honom. För formens skull.

Men inte heller påpekade något det uppenbara för honom - att det ÄR kopplat till etnicitet. Uppenbarligen är detta ett långt större problem för araberna än skandinaverna, så nog kan man tala om att det är kopplat till etnicitet.

Så man kan säga att programmet egentligen satte fingret på ett mycket viktigare problem: nämligen tabut att peka på problem som förekommer i större utsträckning hos vissa grupper i jämförelse med andra grupper.

Om jag ska vara lite taskig så bryr jag mig faktiskt inte om hur araberna förstör sig själv genom denna inavel. Men däremot finns det andra problem inom dessa grupper som jag skulle vilja se ordentligt behandlade av vår "sanningssökande" media, såsom religiös aggressiv fundamentalism, brottslighet etc.
Citera
2009-03-19, 09:56
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Om jag ska vara lite taskig så bryr jag mig faktiskt inte om hur araberna förstör sig själv genom denna inavel. Men däremot finns det andra problem inom dessa grupper som jag skulle vilja se ordentligt behandlade av vår "sanningssökande" media, såsom religiös aggressiv fundamentalism, brottslighet etc.

Jag håller i och för sig med dig där. Låt dem knulla inom familjen om de tycker det är spännande, för all del. Problemet är att de kommer hit och gör detta HÄR, vilket belastar sjukvården och skattebetalarna!

En annan intressant fråga är att vi här endast diskuterar synliga rubbningar i form av missbildningar och sjukdomar med neurologiska effekter. Vad säger att inte en hel del av de beteenderubbningar MENA-folken lider av har sina rötter i denna inavel? Blattar förefaller ju både ha empatistörningar, läs och skrivsvårigheter och har problem med språkinlärningen totalt. De beter sig som om de har DAMP...

edit: stavning
Senast redigerad av Golonka 2009-03-19 kl. 10:11.
Citera
2009-03-19, 10:00
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

1) Jag håller i och för sig med dig där. Låt dem knulla inom familjen om de tycker det är spännande, för all del. Problemet är att de kommer hit och gör detta HÄR, vilket belastar sjukvården och skattebetalarna!

2) En annan intressant fråga är att vi här endast diskuterar synliga rubbningar i form av missbildningar och sjukdomar med neurologiska effekter. Vad säger att inte en hel del av de beteenderubbningar MENA-folken lider av har sina rötter i denna inavel? Blattar förefaller ju både ha empatiostörningar, läs och skrivsvårigheter och har problem med språkinlärningen totalt. De beter sig som om de har DAMP...

1) Det är sant.

2) Jag satt faktiskt och grubblade på detsamma under hela programmet. Jag tror att det ligger mer än en smula sanning i detta. Men tyvärr får vi nog vänta tills vi är vacklande gubbar innan vi får se ett program som tar itu med detta.

Den generella bilden av små byar i södra USA visar ju alltid BÅDA sidor av inavels-problemet: fysiska OCH psykiska åkommor. Om man antar att detta stämmer, så borde psykiska åkommor vara otroligt vanliga bland detta folk, vilket faktiskt kan förklara väldigt mycket angående de drag som vi finner... eh... mindre tilltalande hos dem.
Citera
2009-03-19, 10:35
Medlem
Citat:
En annan intressant fråga är att vi här endast diskuterar synliga rubbningar i form av missbildningar och sjukdomar med neurologiska effekter. Vad säger att inte en hel del av de beteenderubbningar MENA-folken lider av har sina rötter i denna inavel? Blattar förefaller ju både ha empatistörningar, läs och skrivsvårigheter och har problem med språkinlärningen totalt. De beter sig som om de har DAMP...

edit: stavning

Jag satt också och funderade på detta under programmet...
Citera
2009-03-19, 11:06
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Det är sant.

2) Jag satt faktiskt och grubblade på detsamma under hela programmet. Jag tror att det ligger mer än en smula sanning i detta. Men tyvärr får vi nog vänta tills vi är vacklande gubbar innan vi får se ett program som tar itu med detta.

Den generella bilden av små byar i södra USA visar ju alltid BÅDA sidor av inavels-problemet: fysiska OCH psykiska åkommor. Om man antar att detta stämmer, så borde psykiska åkommor vara otroligt vanliga bland detta folk, vilket faktiskt kan förklara väldigt mycket angående de drag som vi finner... eh... mindre tilltalande hos dem.

Det är bara att gå in på PubMed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ och söka på "consanguinity" och "psychiatry". Här följer bara ett av många abstract man kan hitta på temat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in