Jag kollade över hur många kalorier olika köttsorter innehåller. Det jag tycker är märkligt är att kassler innehåller så få kalorier.
Kassler och fläskfilé är det kött som man bör äta om man ska slippa alltför många kalorier.
Efter dem följer en del nötköttssorter till exempel ryggbiff.
Längst ned på listan kom frysta hamburgare, bacon och falukorv som innehåller upp till tre gånger så många kalorier på grund av att det nästan bara är fett som de innehåller.
Men kassler tycker jag ser så fett ut så jag tycker det är konstigt att det är ett av de mest kaloriesnåla köttsorterna.
Är det så att kasslern är rimmad är rimmad och innehåller därmed mer vatten? Det kan ju isf vara det som gör att det är mindre kalorier i kassler än i färskt kött?
Själva köttet i kasslern (kotletten) är mycket magert. Det som egentligen innehåller fett är själva fettkappan som skärs bort eller renderas ned genom köttet stekes. Dvs, fettet hamnar i pannan. Det lena grisköttet är magrare än nötkött. Det senare har fler fettceller insprängda i själva muskulaturen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!