Citat:
Ursprungligen postat av Ahlgrensbilar
25-40 fönster? :O
Finder: 3-4 fönster
Mail: huvudfönster och oftast ett par andra fönster t.ex. RSS-flöde eller nytt brev.
Safari: 3-4 fönster med en handfull tabbar i varje.
Photoshop: ett par bilder.
Transmit: 1-2 fönster
Terminal: 1-2 fönster
TextMate: 3-10 fönster
iTunes, Calculator, uTorrent, FontExplorer osv. osv.
Därför gillar jag indelningen som Apple har gjort.
Programmen representeras genom Dock (eller Exposé) och sedan har man Exposé för fönstren i varje program (eller cmd+< som jag ställt in för att bläddra mellan fönstren).
Citat:
Jag har då inte uppe ens över 5-10 fönster om det inte är msnkonversationer. Men vadå, är exposé användbart om man har 40 fönster uppe? Känns ju som om det skulle vara lite jobbigt att leta igenom miniatyrer av 40 fönster för att hitta rätt...?
Du kan ju få fram fönstren för det aktiva programmet eller alla fönstren som är öppna. Jag använder oftast cmd+tab för att byta program, och sedan exposé eller cmd+< för att växla mellan fönstren i det programmet.
Citat:
Men det är inte min ensak. Däremot tycker jag att windows har löst det enklare för dem som är som mig och inte har särskilt många fönster på samma gång, man slipper liksom ett moment när man ska öppna något av dem.
Hurdå?
Exposé = musen ner i något hörn och sedan klicka på det fönster du vill ha fram. (går ju att ställa in tangentbordskommando eller en musknapp för Exposé också iofs.)
Aktivitetsfältet = musen ner i kanten och sedan klick på rätt "fönsterknapp".
Samma lika, förutom att Windows aktivitetsfält lämnar sämre möjligheter att "kategorisera" fönstren per applikation.
Men det här börjar likna Mac vs PC för mycket nu så jag lägger ner. Använd det som passar er gott folk!