2009-03-11, 19:08
Medlem
Läste att tig elekroderna innehåller en lite del tharium som är radioaktift. Är det farligt att slipa dom på en bänkslip? funderar lite om jag skall använda munskydd eller ej. Finns även speciella slipmaskiner för det va?
Citera
2009-03-11, 19:14
Medlem
Beeenjamins avatar
Man ska alltid använda munskydd vid slip eller något annat skadligt.
Citera
2009-03-11, 19:21
Medlem
Pr3sts avatar
det är väl bara att ta på ett munskydd och sen kanske inte slipa i 5 timmar
Citera
2009-03-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
det är väl bara att ta på ett munskydd och sen kanske inte slipa i 5 timmar

Haha nä jag slipar kanske 2 gånger i veckan 2 min åt gången. hur farligt är slipdamm från vanligt stål då? Står jag myccket i sliprummet använder jag alltid munskydd men jag är det enda som gör det på mitt jobb iaf.
Citera
2009-03-11, 21:20
Medlem
Pimpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Haha nä jag slipar kanske 2 gånger i veckan 2 min åt gången. hur farligt är slipdamm från vanligt stål då? Står jag myccket i sliprummet använder jag alltid munskydd men jag är det enda som gör det på mitt jobb iaf.

Beror ju på vad du slipar. Slipar du på plast och lack bland annat så frigörs isocyanater, inget bra att andas in för mycket av.
Citera
2009-03-11, 21:24
Medlem
rückblendes avatar
För det första beror det helt på vad för elektrod det är. Blå-märkta är inte radioaktiva. Röda innehåller 2% thorium som är radioaktivt. Men det urskiljer sig knappt från naturlig bakgrundsstrålning.
Förmodligen är det destu mer partiklar man ska vara mer orolig för vid slipning. Eller varför inte vid svetsning i allmänhet, röken är mer farlig än allt det andra tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in