Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-11, 18:53
  #1
Medlem
Har precis köpt en bostadsrätt där badrummet har en plastmatta som jag skulle vilja byta mot klinker. I övrigt är badrummet helkaklat. Min mäklare sa dock att jag inte kan lägga dit nytt klinkergolv enbart, utan måste byta ut allting (dvs kaklet) eftersom det annars kan finnas risk för att det inte blir tillräckligt tätt... tänkte bara kolla om detta stämmer?
Citera
2009-03-11, 19:04
  #2
Medlem
Kingen_kings avatar
Din mäklare har rätt. Tätskiktet måste vara enhetligt. Du får heller inte lägga klinker på plastmattan då fixet fräter bort den efter några år.
Citera
2009-03-11, 19:11
  #3
Moderator
rotadents avatar
Gaaah, man kan inte göra så alltså utan måste byta ut även väggkaklet? Fan, jag som hade storstilade planer på nytt golv i badrummet men låta väggkaklet sitta kvar. Man lär sig någon ny obehaglig sanning varje dag...
Citera
2009-03-11, 19:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Din mäklare har rätt. Tätskiktet måste vara enhetligt. Du får heller inte lägga klinker på plastmattan då fixet fräter bort den efter några år.

Det va som fan...

Hur mycket kan man tänka sig att en sådan liten renovering skulle kosta? (arbetskostnader+material) för en litet badrum på kanske 3,5 kvm?
Citera
2009-03-11, 19:26
  #5
Medlem
Bra tillfälle att renovera badrumet. Ni får 50% i rabatt på arbetskostnaden med ROT-avdraget upp till 100 000 kr.

Ang priset så vet jag inte men det är rätt kostsamt. Men glöm inte bort att det ska rivas i badrummet också. Jag vet inte om kakelsättare tar på sig rivning tex bilning annars måste en sådan person anlitas om nu inte kan hantera en bilmaskin.
Citera
2009-03-11, 20:10
  #6
Medlem
bullruns avatar
Klinker på plastmatta är inget problem,plastmattan i sig är ett tätskikt.Vissa försäkringsbolag kräver plastmatta bakom klinker och godkänner inte membran som tätskikt.
Citera
2009-03-11, 20:52
  #7
Medlem
Hypancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Klinker på plastmatta är inget problem,plastmattan i sig är ett tätskikt.Vissa försäkringsbolag kräver plastmatta bakom klinker och godkänner inte membran som tätskikt.


Nja, det gäller de nya plastmattorna som finns och som är avsedda att sätta klinker på. Äldre mattor kan ha det problem Kingen_King beskriver.
Citera
2009-03-11, 21:32
  #8
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Bra tillfälle att renovera badrumet. Ni får 50% i rabatt på arbetskostnaden med ROT-avdraget upp till 100 000 kr.

Ang priset så vet jag inte men det är rätt kostsamt. Men glöm inte bort att det ska rivas i badrummet också. Jag vet inte om kakelsättare tar på sig rivning tex bilning annars måste en sådan person anlitas om nu inte kan hantera en bilmaskin.

50% skattavdrag är det. INTE rabatt. Så man måste kunna ligga ute med pengarna i minst ett år.
Citera
2009-03-11, 21:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
50% skattavdrag är det. INTE rabatt. Så man måste kunna ligga ute med pengarna i minst ett år.

Skattejämnkning
Citera
2009-03-11, 21:55
  #10
Medlem
Hypancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
50% skattavdrag är det. INTE rabatt. Så man måste kunna ligga ute med pengarna i minst ett år.


Fr.o.m. 1 juli är det på förslag att hantverkaren ska begära ut "rabatten" från skatteverket. Ej klubbat än.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback