Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-19, 11:49
  #805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Kryddor? Vem behöver kryddor?
Maten blir inte alls lika god utan kryddor.
Citera
2024-02-19, 16:06
  #806
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Kalv/kyckling/grönsaksfond, soya, mjöl och i princip alla kryddor finns hemma. jag kan äta allt utom blodpudding i princip.

Färdiga kolhydrater finns det dåligt med, jag har dock några dl vitt boxvin som möjligtvis har stått och jäst lite väl länge.

Blanda kött och grönsakfond med vatten till en buljong .. fräs på mjölet i samma mängd olja på medeltemp så försvinner lite av mjölsmaken.. ca 5-10 minuter beroende på temp.
Tillsätt buljong och soja och koka upp så det tjocknar ... och nu har du en sås..smaka av såsen med peppar socker chili och puttra upp igen , ställ åt sidan

Har du kött och grönsaker så strimla köttet fint och tunnt i 5 cm bitar och stek dom i olja som ryker bara lite men inte mycket .. och rör om hela tiden .. smaka av

Grönsaker fräser du i olja på samma sätt fast på lite lägre temp smaka av , bränn inte men lite brunt får det va och hårda grönsaker typ morot slantas i 3 mm .. rätt konsistens 2 msk olja typ eller 4 msk olja i typ 5 minuter

Häll över såsen och blanda runt klart.. En wok vart det ;-)
Citera
2024-02-19, 19:53
  #807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Kalv/kyckling/grönsaksfond, soya, mjöl och i princip alla kryddor finns hemma. jag kan äta allt utom blodpudding i princip.

Färdiga kolhydrater finns det dåligt med, jag har dock några dl vitt boxvin som möjligtvis har stått och jäst lite väl länge.

Ursäkta för lite sent svar, men eftersom Lidl just nu har riktigt bra pris blandfärs tror jag detta kommer kunna fungera förutsatt att du bor i närheten av en sådan affärs. Receptet är inspirerat av en ungersk gulasch men med rökt paprikapulver vilket enligt mitt tycker blir jäkligt gott. Har lagat liknande soppa flera gånger tidigare.

2kg blandfärs 130kr
2 röda paprikor 20kr
3 gula lökar: 30kr
1kg potatis 20kr
1kg morötter: 20kr (bonus)
Tomatpuré 20kr (bonus)
Summa: 200-240kr

Recept:

1. Bryn all blandfärs i en stor gryta eller kastrull. Salta, peppra och addera 4-6 msk tomatpuré om du har det hemma eller har råd att köpa, annars skippa helt. Grovhacka all gul lök och tillsätt i grytan.

2. Krydda med 3-5msk rökt paprikapulver, 3-5msk oregano, 1msk spiskummin, 1tsk kryddpeppar. Saknar du något av dessa är det rökta paprikapulvret egentligen det ända viktiga.

3. Addera det vita vinet du har hemma om det inte blivit överjäst. Bästa är om det täcker helt, men inte nödvändigt. Reducera tills nästan allt vin är borta. Är viner överjästa bortser du helt från föregående steg.

4. Tillsätt ca 5 liter vatten och 5-6 buljongtärningar och låt köttfärssoppan koka upp. Reducera värmen så det puttrar och låt puttra utan lock 30 minuter. Hacka paprikan och tillsätt till grytan. Skala och dela på potatisen i halvor och tillsätt även dessa tillsammans med grovhackade morötter.

5. Puttra utan lock tills potatisen och morötterna är klara. Sedan är det bara att äta. Har du råd kan du även servera med exempelvis smetana, gräddfil eller creme fraishe.

Hoppas det smakar!
__________________
Senast redigerad av Fcuko 2024-02-19 kl. 20:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback