2009-03-11, 01:25
Medlem
scwabs avatar
Hej nu sitter jag i samma sits som jag gjorde för ett halvår sedan. Då pluggade man heltid på universitetet och fick chansen att börja arbeta deltid som telefonförsäljare. Jag tänker mig inte för, optimistisk som jag är och tar det här jobbet. Nu har jag alltså heltids studier, deltidsjobb samt en sammanlagd pendlingstid på 3h/dag. Hur gick detta då?

Nu ett halvår senare händer något liknande. Numera studerar jag inte längre utan har varit arbetslös sedan december månad. I förra veckan får jag iaf en intervju som slutar i ett deltidsarbete jag startade med nu i veckan. Idag ringde ett annat telemarketingföretag och erbjöd mig heltidsarbete. De ville dessutom att jag skulle komma och ha en provsäljningsdag imorgon (onsdag?). Optimistisk som man är slutar det med att man säger ja. Men jag tänker inte göra samma misstag som förra gången vilket har gjort att jag bestämt mig för att nöja mig med deltidsarbetet nu då det verkar vara mycket bättre där, dessutom har jag chans att utveckla min tjänst där till heltid om en månad eller likande ändå. Gjorde jag rätt nu? Skulle jag ha tagit båda arbetena (det skulle gå rent tidsmässigt)? Kan poängtera att det här med telefonförsäljning är inget jag tycker det minsta om, tvärtom.

Min sista fråga är om ni har varit i liknande situationer där ni trott ni kunde klara mer än vad ni kunde. Kanske finns det några roliga anekdoter därute...
Citera
2009-03-11, 10:21
Medlem
Hudsalvas avatar
Är det B2B eller mot privatpersoner?

Generellt skulle jag väl säga att det finns en anledning till att de allra flesta TM-företag inriktade på den privata marknaden enbart erbjuder deltid. De flesta orkar helt enkelt inte mer! Tänk dig då att sitta mer än 40 timmar i veckan, det är nästan inte mänskligt.

Men du kan ju alltid börja med att testa båda jobben, TM-företag är ganska vana vid att folk slutar efter en vecka. Kontrollera dock ditt avtal, många ger inte lön för första veckorna om man inte stannar ett tag eftersom att att de veckorna räknas som utbildning.
Citera
2009-03-11, 11:33
Bannlyst
Ja, det här med ta vatten över huvudet är intressant. Får se hur det blir med mig, då jag för närvarande funderar på dubbeltakt på min kandidatexamen under det kommande andra året.
Citera
2009-03-11, 12:19
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsalva
Är det B2B eller mot privatpersoner?

Generellt skulle jag väl säga att det finns en anledning till att de allra flesta TM-företag inriktade på den privata marknaden enbart erbjuder deltid. De flesta orkar helt enkelt inte mer! Tänk dig då att sitta mer än 40 timmar i veckan, det är nästan inte mänskligt.

Men du kan ju alltid börja med att testa båda jobben, TM-företag är ganska vana vid att folk slutar efter en vecka. Kontrollera dock ditt avtal, många ger inte lön för första veckorna om man inte stannar ett tag eftersom att att de veckorna räknas som utbildning.

Deltidsjobbet är till privatpersoner men det andra verkade vara B2B. Att prova på båda är något jag tänk på, är som sagt bara rädd för att de ska bli för mycket. Utöver arbetstiden har jag även en pendeltid på sammanlagd 3 h här med. Men o andra sidan har jag inga problem med att säga upp mig så det börjar ändå luta mot att man ska ta o prova på dem båda.

Och ja, deltidsjobbet han nog ett sådant avtal att jag måste jobba de första veckorna för att få lön.
Citera
2009-03-11, 12:49
Medlem
Hudsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scwab
Deltidsjobbet är till privatpersoner men det andra verkade vara B2B. Att prova på båda är något jag tänk på, är som sagt bara rädd för att de ska bli för mycket. Utöver arbetstiden har jag även en pendeltid på sammanlagd 3 h här med. Men o andra sidan har jag inga problem med att säga upp mig så det börjar ändå luta mot att man ska ta o prova på dem båda.

Och ja, deltidsjobbet han nog ett sådant avtal att jag måste jobba de första veckorna för att få lön.

Okej, försäljningen till privatpersoner verkar bättre än B2B alltså, varför?
Får jag fråga vilken stad/företag det rör sig om förresten, skicka gärna PM om du inte vill skriva det här.
Citera
2009-03-11, 14:58
Medlem
Är lite nyfiken på det här med examensarbete. Vad går du för utbildning, och på vilket sätt misslyckades du? Är nämligen själv nära att börja med examensarbete och har börjat fundera lite på hur hårda dom egentligen är med dom, och vad som händer när man misslyckas.

Blir man underkänd, och får börja om helt från början med något helt nytt, eller får man en chans att komplettera de delar som inte var bra? Om man gör på ett företag t.ex så är det kanske svårt att komplettera?
Citera
2009-03-11, 15:32
Medlem
Nirps avatar
Jag har gjort en liknande grej ganska nyligen (håller fortfarande på). Bestämde mig för att fixa högskolebehörighet så att jag kan söka in till högskola när jag känner för det, och tycker väl att jag är ganska smart. Saknar någonstans kring 400-500p för högskolebehörighet. Eftersom jag anser mig vara smart tänkte jag att jag inte behöver några som helst lärarledda lektioner, så jag kör på distans, fine. Jag gick media i gymnasiet, så jag tänkte att nu får det bli lite mer naturinriktade ämnen (för behörigheter osv.), valde MaB, MaC, FyA och FyB, på 100%. Visst, redan här är jag dum som tar dessa lektioner helt på distans när jag inte är särskilt bra på dem. Men men, jag jobbar dessutom, heltid. Har fyra olika veckoscheman som pendlar mellan tidiga morgnar och sena kvällar.
Trodde att det skulle räcka med någon timmas plugg om dagen eftersom jag är så smart, och att jag skulle ha energi till det här efter jobbet. Tänkte nog inte så mycket på att jag de senaste åren rökt cannabis dagligen, och festar en hel del.

100% studier på distans + 100% arbete + deltidsknarkande = ????

Självklart gick det åt pipan (), sköter jobbet och knarkande men mycket till betyg kommer det absolut inte bli. Ska lösa problemet och lägga om kurserna så att jag har längre tid på mig, och vi får se om jag verkligen vill läsa MaC. Känns som att jag kan behöva en lärare som förklarar de svårare mattedelarna för mig.

Ingen i min närhet blir särskilt förvånade när de hör att pluggandet inte går så bra, haha, nästan alla sa att det skulle skita sig, men jag tänkte att jag kunde testa iaf. Nu vet jag bättre.
Citera
2009-03-11, 17:16
Medlem
Pilfinkens avatar
Är du verkligen säker på att du inte ska läsa matte C om du läser fysik B. Fysik B innehåller ju matte både från C och från D kursen. Om du ändå ska plugga in den matten för att klara fysik B varför då inte lära dig matten från grunden. Dessutom har du ju ingen som hellst nytta av fysiken utan matte D.
Citera
2009-03-11, 20:47
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilfinken
Är du verkligen säker på att du inte ska läsa matte C om du läser fysik B. Fysik B innehåller ju matte både från C och från D kursen. Om du ändå ska plugga in den matten för att klara fysik B varför då inte lära dig matten från grunden. Dessutom har du ju ingen som hellst nytta av fysiken utan matte D.
Jag har inte funderat särskilt mycket alls på exakt hur jag ska lägga upp det nu, har börjat läsa både MaB och FyA nu, inte avslutat någon av dem dock. Är mer intresserad av fysik dock och det känns lättare att börja där, men om du säger det så kanske det inte funkar om man inte kör mattekurserna mellan fysikkurserna.
Har inte uteslutit MaC, utan bara börjat fundera på om jag verkligen kommer orka trycka i mig den kursen, har inte svårt för att lära mig det men tycker bara att det är såååå tråkigt. Inte världens bästa självdiscplin kanske. Med lektioner går det lättare, svårare att avbryta efter 10 minuter och knäcka en öl (hjälper aldrig för koncentrationen).

Det löser sig i slutändan, har inga planer på att börja plugga omedelbart ändå, trivs med mitt jobb och skolan kommer alltid finnas där, kan göra högskoleprovet (har redan hyfsat bra resultat där). Men det skullen vara skönt att ha behörigheten ur världen, så att om jag sätter mig i en dålig sits senare eller slutar trivas med mitt liv (lär ju hända ett antal gånger innan jag blir gammal), har jag alltid möjligheten att sadla om och göra något vettigt.
Senast redigerad av Nirp 2009-03-11 kl. 20:49.
Citera
2009-03-11, 21:30
Medlem
Pilfinkens avatar
Det beror nog helt på om du satsar på att få ett bra betyg i fysiken eller inte. För ett MVG krävs det nog att du har förstått matte CD, men för ett G kan du klara dig med formlerna och inte riktigt förstå vad du gör.
Ett sätt kanske annars kan vara att satsa på fysiken först och parallelt med den lära dig all matten du behöver till den. Sen när du kan den mesta matten kan du läsa resten av C och D kursen och klara dem utan alltför mycket ansträngning.

Fysiken innehåller radianer som du måste förstå (matte D), trigonometri(det var nog A eller B och sen mer i D), deriveringar(C), logaritmer (C) osv
Citera
2009-03-11, 22:12
Medlem
madmonkeys avatar
Har nyligen fått ut examensbevis i ett naturvetenskapligt ämne jag inte tror jag vill arbeta med. Ligger nu efter i två kurser (siktade på att fortsätta till en masterexamen) eftersom motivationen har tagit slut. Tänker avbryta vidare studier inom ämnet. Nu har jag över 200 000 i skulder och har inte råd att plugga inom ett annat ämne på universitetet.

Så nu återstår det att söka jobb inom mitt examensområde eller satsa på en ky-utbildning. Måste kanske fly från Sverige om jag slutar upp med för höga skulder.
Citera
2009-03-11, 22:45
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsalva
Okej, försäljningen till privatpersoner verkar bättre än B2B alltså, varför?

Anledningen till att jag tror med på försäljningen till privatpersoner är att det företaget verkar mycket mer seriöst än det andra. Men ska nog ändå gå och ta den där testdagen nästa vecka och se hur det går och samtidigt fråga ut dom om deras mycket suspekta lönesystem.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Är lite nyfiken på det här med examensarbete. Vad går du för utbildning, och på vilket sätt misslyckades du? Är nämligen själv nära att börja med examensarbete och har börjat fundera lite på hur hårda dom egentligen är med dom, och vad som händer när man misslyckas.

Blir man underkänd, och får börja om helt från början med något helt nytt, eller får man en chans att komplettera de delar som inte var bra? Om man gör på ett företag t.ex så är det kanske svårt att komplettera?

Till och börja med är jag inte säker på att det klassas som examensarbete då jag helt ärligt inte är helt 100 på begreppet. Vad vi fick göra var helt enkelt ett arbete istället för tenta på den delkursen. Vad jag gick var en 30p kurs i Musikvetenskap och det som hände till följd av att jag misslyckades var helt enkelt att jag fick underkännt i hela kursen. Följden blev att jag inte fick gå fortsättningskursen. Men som jag förstår det kan jag tydligen göra om det arbetet när jag vill under de kommande åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in