2009-03-10, 23:37
Medlem
Funcadelics avatar
Ja, i alla fall om man får tro NyTeknik. Linköpings tekniska utbildningar har tydligen även högst ingångslön och generell lön än andra tekniska utbildningar. Är detta en vändning som gör att KTH och Chalmers kommer att slås av Linköping eller är det tillfälligt?

Jag hoppas att det stämmer och det skulle inte heller förvåna mig. Jag kan visserligen bara uttala mig om Industriell Ekonomi men våra mattetentor ska vara bra mycket svårare än KTHs. Det är visserligen ganska oviktigt vilka som tjänar absolut mest men som sagt verkar lönerna generellt vara högre.

Några tankar?

Länk: http://www.nyteknik.se/special/tekniska_hogskolor/article513080.ece
Citera
2009-03-10, 23:40
Medlem
Carl-Henric Svanberg som gick Y på LiTH tjänar väl runt en mille i månaden, KTH's rektor gick Y
Citera
2009-03-10, 23:42
Medlem
Astromans avatar
Coolt. Trodde faktiskt LiU skulle ligga efter både KTH och CTH, men där ser man.

förövrigt:

Citat:
Statistik har visat att antalet arbetslösa från Linköpings tekniska utbildningar är noll procent

Var det inte där Magi läste?
Citera
2009-03-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
Var det inte där Magi läste?

Magi läste i Lund vill jag minnas.
Citera
2009-03-11, 00:48
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Magi läste i Lund vill jag minnas.

Magi är ju inte arbetslös, kan du väl inte ha missat?

"Civ.Ing i Teknisk Fysik och jobbar som industriarbetare"

(och om vi nu bara räknar jobb relaterade till utbildningen så är väl Magi den som punkterar LTH:s nollprocentare )
Citera
2009-03-11, 00:48
Medlem
Visst så är det högre ingångslöner för studenter vid vissa universitet men de riktigt höga lönerna (sjusiffriga) har nog inte någon speciell korrelation med vart ifrån du tagit din examen. Handlar nog mer om drivkraft, tur och personliga egenskaper.
Citera
2009-03-11, 01:23
Avslutad
Linköpings miljonärer är bankirer och övriga ekobrottslingar.
Citera
2009-03-11, 04:46
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatheryoo
Visst så är det högre ingångslöner för studenter vid vissa universitet men de riktigt höga lönerna (sjusiffriga) har nog inte någon speciell korrelation med vart ifrån du tagit din examen. Handlar nog mer om drivkraft, tur och personliga egenskaper.

Absolut har handlar det om personliga drivkrafter. Men 10 av 25 är väldigt högt, så viss korrelation är det nog.
Citera
2009-03-11, 06:36
Medlem
sasos avatar
Påminner om USA's valkampanj

Är det 16de april man anmäller sig till kurser och program?
Citera
2009-03-11, 07:11
Medlem
"Landets 25 mest välbetalda ingenjörer"?

Hur många ingenjörer har utexaminerats från relevanta lärosäten under tidsperioden från det att de 25 gick på högskolan, fram tills nu?

Känns som ett väldigt udda urval som inte säger mycket om något alls. Varför 25? varför inte 3 (bara Chalmers och KTH i topp!)? Varför inte 100? Varför inte alla ingenjörer som taxerar över 1.000.000kr i lön (så att artikelns rubrik faktiskt stämmer)?

----------------------

(Nej, jag är inte civ.ing-student vid CTH eller KTH)
Citera
2009-03-11, 08:58
Medlem
Funcadelics avatar
Just topplistan är som jag tidigare påpekade ganska ointressant. Dock står det också att Linköpings utbildningar har högst start- och meddellön.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Magi är ju inte arbetslös, kan du väl inte ha missat?

"Civ.Ing i Teknisk Fysik och jobbar som industriarbetare"

(och om vi nu bara räknar jobb relaterade till utbildningen så är väl Magi den som punkterar LTH:s nollprocentare )

Det var ju LiTH och inte LTH som hade "0%". Dock en siffra som verkar märklig.
Citera
2009-03-11, 09:22
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Ja, i alla fall om man får tro NyTeknik. Linköpings tekniska utbildningar har tydligen även högst ingångslön och generell lön än andra tekniska utbildningar. Är detta en vändning som gör att KTH och Chalmers kommer att slås av Linköping eller är det tillfälligt?

Jag hoppas att det stämmer och det skulle inte heller förvåna mig. Jag kan visserligen bara uttala mig om Industriell Ekonomi men våra mattetentor ska vara bra mycket svårare än KTHs. Det är visserligen ganska oviktigt vilka som tjänar absolut mest men som sagt verkar lönerna generellt vara högre.

Några tankar?

Länk: http://www.nyteknik.se/special/tekniska_hogskolor/article513080.ece

Mattetentorna, iaf de första kurserna, är liknande för alla tek-fak linjer, spelar ingen större roll vilken civ.ing.-linje man går (menar såklart på LiTH då).

MAI på LiTH ska väl vara lite känt för att vara hårda och svåra, nitiska jävlar de där som du säkert vet

Trevlig läsning i övrigt måste jag säga hehe.

/Bubba
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in