2009-03-10, 20:35
Medlem
Amedis avatar
Hej,

Jag har en hp dv2140 och en samsung le32a336. Emellan dem har jag kopplat en VGA-kabel för överföring av datorns bild till tv:n. Bilden har överförts en gång i sitt korrekta skick. Nu när jag gör om samma procedur får jag (vid kloning av bild) fram en bråkdel av skrivbordsbilden och den bilden är gravt handikappad. Jag anar onåd med mitt grafikkort. Det kan vara en sån enkel grej som att drivrutinerna behöver uppdateras. Är inte säker på hur man gör det, speciellt som grafikkortet är delat? Vad finns det för andra alternativ? Kan det ha att göra med att kabeln är (hela) 5 m lång eller att den är av billig sort (Clas Ohlson)?

Tacksam för omgående svar. Vill ju se Champions League på TV ikväll ...

Citera
2009-03-10, 20:42
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Jag har en 10m (!) lång kabel och det är inga problem (från claes ohlson).

Låter mer som att du kör fel upplösning till teven, speceillt om du klonar. Teven kan bara behandla vissa upplösningar, står i manualen vilka.

Så testa att byta den upplösningen som du kör till teven!

/Bubba
Citera
2009-03-10, 20:52
Medlem
Amedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Jag har en 10m (!) lång kabel och det är inga problem (från claes ohlson).

Låter mer som att du kör fel upplösning till teven, speceillt om du klonar. Teven kan bara behandla vissa upplösningar, står i manualen vilka.

Så testa att byta den upplösningen som du kör till teven!

/Bubba

Tack för ett snabbt svar. Min dator ändrar upplösning per automatik när man väöjer att klona bilden. Och det har ju fungerat en gång så jag har svårt att se varför det inte ska göra det igen. När jag ändrade upplösningen i klonat läge förändrades bilden (så det påverkar helt klart bilden, men allt blev en enda stor soppa (bokstavligt menat) istället). Jag får leta vidare.. Blir tokig
Citera
2009-03-10, 21:00
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amedi
Tack för ett snabbt svar. Min dator ändrar upplösning per automatik när man väöjer att klona bilden. Och det har ju fungerat en gång så jag har svårt att se varför det inte ska göra det igen. När jag ändrade upplösningen i klonat läge förändrades bilden (så det påverkar helt klart bilden, men allt blev en enda stor soppa (bokstavligt menat) istället). Jag får leta vidare.. Blir tokig

Om du klonar bilden blir det samma upplösning på båda skärmarna...

Testa att köra dual-view eller liknande...kanske även behövs en omstart av datorn med teven inkopplad (har för mig att jag haft nåt sånt problem någon gång.

/Bubba
Citera
2009-03-10, 21:37
Medlem
Amedis avatar
Citat:
Om du klonar bilden blir det samma upplösning på båda skärmarna...

Testa att köra dual-view eller liknande...kanske även behövs en omstart av datorn med teven inkopplad (har för mig att jag haft nåt sånt problem någon gång.

/Bubba

Dualview fungerar inte. Det står på TV:n något i stil med att bildvisning inte fungerar i det läget, så det är kloning som gäller. Jag har startat om datorn en gång, dock utan framgång. Kabeln var iofs inte i, kan vara värt att prova det.

Tilläggas bör att min dator, som egentligen är en schysst dator, har ett känt fabrikationsfel (som HP tagit in den för och och åtgärdat). Det kan ju vara något som finns kvar... Hur kollar man för övrigt upp sitt ljudkort för att kunna söka efter drivrutiner om det är där skon klämmer?
Citera
2009-03-10, 21:58
Medlem
Bubba_med_ks avatar
systemegenskaper->enhetshanteraren ->bildskärmskort.

Där får du reda på vilket grafik-kort du har.

Får man fråga vilken upplösning du kör till teven (från datorn alltså)?
Citera
2009-03-10, 23:39
Medlem
Amedis avatar
Citat:

1280x800 är vad jag har som standard. När datorn ställer om till kloningsläge blir bilden något större. Jag kan återkomma på den punkten imorgon.
Citera
2009-03-11, 13:20
Medlem
Amedis avatar
Citat:

1024x768 är upplösningen som datorn automatiskt ställer in när jag kopplar datorn till tv:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in