2009-03-10, 20:31
Medlem
bob-marerlys avatar
Vet inte om detta är rätt forumdel för min fråga, någon mod får gärna flytta tråden till den plats den hör hemma i annat fall.

Nåväl, jag köpte en vara på en internetbutik för någon dag sedan. När jag sedan hämtade ut paketet visade det sig att det de skickat fel produkt till mig.
Förutom en lång fördröjning som jag absolut inte har tid med, så var servicen förjävlig. Jag skulle betala returfrakt m.m för att genomföra bytet.
Efter en rad med mail (telefonsupporten var nämligen under all kritik), där jag nästan har tvingat dem till snabbast möjliga lösning, har de nu gått med på att skicka den rätta varan till mig tillsammans med en returfraktsedel som jag sedan ska använda för att returnera den felaktiga varan.
Med andra ord sitter jag snart på två stycken paket till priset av ett.

Nu till frågan.
Vad händer om jag bestämmer mig för att behålla den första felaktiga varan? Kan jag säga att den är skickad, och att posten måste ha slarvat bort försändelsen om den nu inte kommit fram?
Vad händer om jag bara vägrar skicka tillbaka det första paketet?
Butiken har mina kortuppgifter.
Citera
2009-03-10, 20:41
Medlem
azzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Vet inte om detta är rätt forumdel för min fråga, någon mod får gärna flytta tråden till den plats den hör hemma i annat fall.

Nåväl, jag köpte en vara på en internetbutik för någon dag sedan. När jag sedan hämtade ut paketet visade det sig att det de skickat fel produkt till mig.
Förutom en lång fördröjning som jag absolut inte har tid med, så var servicen förjävlig. Jag skulle betala returfrakt m.m för att genomföra bytet.
Efter en rad med mail (telefonsupporten var nämligen under all kritik), där jag nästan har tvingat dem till snabbast möjliga lösning, har de nu gått med på att skicka den rätta varan till mig tillsammans med en returfraktsedel som jag sedan ska använda för att returnera den felaktiga varan.

Nu till frågan.
Vad händer om jag bestämmer mig för att behålla den första felaktiga varan? Kan jag säga att den är skickad, och att posten måste ha slarvat bort försändelsen om den nu inte kommit fram?
En vägran lär du ju inte cykla långt med, men om du bestämmer dig för att behålla paketet och påstå att det är skickat så kommer det ju att ske en undersökning, där det kommer at påvisas att du inte gjort det så länge du inte har ett kvitto på det. Så försök muta turken livsen om det nu finns någn
Citera
2009-03-10, 20:49
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzu
En vägran lär du ju inte cykla långt med, men om du bestämmer dig för att behålla paketet och påstå att det är skickat så kommer det ju att ske en undersökning, där det kommer at påvisas att du inte gjort det så länge du inte har ett kvitto på det. Så försök muta turken livsen om det nu finns någn
Okej, är ju för tillfället mest ute för att jävlas med den tröga butiken, de cirka 600 kronorna jag skulle tjäna vore ju bara en bonus.
Ska kika förbi postningsstället imorgon och spana efter någon mutvänlig expedit.
Tack för svaret.
Citera
2009-03-10, 21:06
Medlem
No-n-sences avatar
Har butiken gjort fel skall dom stå för returfrakten. Inget snack om saken. Du kan även kräva en viss kompensation beroende på hur mycket extra besvär det är för dig.
Citera
2009-03-10, 21:32
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Du kan även kräva en viss kompensation beroende på hur mycket extra besvär det är för dig.
Varav detta uttalande?
Citera
2009-03-10, 23:24
Bannlyst
Lura webbutiken som hämnd för dålig service? Suck, jag undrar ofta hur människor som du nånsin ska hinna med att bråka med alla som ni tycker förtjänar det. Hoppas isåfall att webbutiken lurar dig tillbaks en tredje gång.

Den svenska posten slarvar ALDRIG bort några brev enligt min erfarenhet av några hundra tusen skickade brev.
Citera
2009-03-10, 23:48
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Varav detta uttalande?

Om man tex måste bekosta en extra resa till stan och inte har busskort så kan man exempelvis kräva ersättning för det om företaget har felat.

Inte särskilt vanligt att folk bryr sig om den sortens småsummor men det finns stöd för det.
Citera
2009-03-10, 23:49
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKvick
Lura webbutiken som hämnd för dålig service? Suck, jag undrar ofta hur människor som du nånsin ska hinna med att bråka med alla som ni tycker förtjänar det. Hoppas isåfall att webbutiken lurar dig tillbaks en tredje gång.

Den svenska posten slarvar ALDRIG bort några brev enligt min erfarenhet av några hundra tusen skickade brev.

Enligt dom själva då? Visst försvinner en del och ju stöldbegärligare desto vanligare, men ändå hör det till ovanligheterna. Ett helvete att få någon form av ersättning för vad de har förstört.
Citera
2009-03-10, 23:52
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Okej, är ju för tillfället mest ute för att jävlas med den tröga butiken, de cirka 600 kronorna jag skulle tjäna vore ju bara en bonus.
Ska kika förbi postningsstället imorgon och spana efter någon mutvänlig expedit.
Tack för svaret.

Lägg ner. För det första tvivlar jag på att någon riskerar jobber för några hundralappar (med tanke på att du inte kan erbjuda mer utan att förlora pengar på det) och för det andra riskerar du ju straff om du blir påkommen. Vill du jävlas med butiken så berätta om händelsen för vänner och på internetforum så dem kanske blir av med potentiella kunder.
Citera
2009-03-11, 04:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Nu till frågan.

Om de skickar som paket så får de mottagningsbekräftelse i samband med att du hämtar ut paketet. Så då går det inte att skylla på posten.

Däremot om de skickar som brev så kan du hävda att det inte kommit fram.
Citera
2009-03-11, 07:41
Medlem
Står inte köparen för risken avseende returer normalt sett?
Citera
2009-03-11, 12:34
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Om man tex måste bekosta en extra resa till stan och inte har busskort så kan man exempelvis kräva ersättning för det om företaget har felat.
Det är inte kompensation för besvär, det är ersättning för skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in