Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-10, 18:14
Medlem
skogsbärets avatar
Varför får man inte diskutera mejlkranar här på FB? Vad är definitionen för mejlkranar och nätbutiker enligt regelverket?

Man får diskutera t ex NP som enligt mig även är en mejlkran, all kommunikation, beställning och betalningsanvisningar sker via mejl men dom har även en hemsida där dom visar bilder på produkterna samt priser. Men det är inte okej att diskutera en "shop" som agerar utan en hemsida men opererar på exakt samma sätt som NP. Nu kanske ni kommer med argumentet att mejlkranar vill hålla sig hemliga, man måste inte outa en mejlkran bara för att den diskuteras och det ligger väl inte i FBs intresse att värna om en mejlkrans existens och bör därför inte censurera det? All försäljning av droger sker ju då via mejl, dvs utanför FB.
Citera
2009-03-10, 20:28
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Varför får man inte diskutera mejlkranar här på FB? Vad är definitionen för mejlkranar och nätbutiker enligt regelverket?

Man får diskutera t ex NP som enligt mig även är en mejlkran, all kommunikation, beställning och betalningsanvisningar sker via mejl men dom har även en hemsida där dom visar bilder på produkterna samt priser. Men det är inte okej att diskutera en "shop" som agerar utan en hemsida men opererar på exakt samma sätt som NP. Nu kanske ni kommer med argumentet att mejlkranar vill hålla sig hemliga, man måste inte outa en mejlkran bara för att den diskuteras och det ligger väl inte i FBs intresse att värna om en mejlkrans existens och bör därför inte censurera det? All försäljning av droger sker ju då via mejl, dvs utanför FB.
Jag skulle tro att det beror på att forumen skulle flöda över med mer eller mindre förtäckt reklam till mer eller mindre seriösa shoppar/kranar. Det skulle då bli väldigt svårt att dra en gräns mellan vad som är reklam, och vad som är diskussion.

läs förövrigt Admins alla inlägg i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?p=13955506
Citera
2009-03-10, 21:02
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Jag skulle tro att det beror på att forumen skulle flöda över med mer eller mindre förtäckt reklam till mer eller mindre seriösa shoppar/kranar.
Hur skiljer det sig från dagens situation där länkar till webbshoppar tillåts?
Man kan köpa en färdig hemsidemall för ett par hundra kronor, ordna anonym hosting och ha sin site uppe inom loppet av ett par dagar.
Citera
2009-03-10, 21:51
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Hur skiljer det sig från dagens situation där länkar till webbshoppar tillåts?
Man kan köpa en färdig hemsidemall för ett par hundra kronor, ordna anonym hosting och ha sin site uppe inom loppet av ett par dagar.
ja, men då är den inte allmänt känd. och det blir enklare att motivera borttagning av förtäckt reklam med den nya regeln då.
Jag gissar att Admin inte vill att sidor ska bli kända genom fb (om det inte är genom en reklambanner), men att det inte är någon mening att förhindra diskussioner om kända sidor, eftersom det då med största sannolikhet handlar om diskussion, och inte reklam. hur som helst borde frågan nog diskuteras i tråden jag länkade till..
Citera
2009-03-11, 10:16
Medlem
!HELP!s avatar
Citat:
ja, men då är den inte allmänt känd. och det blir enklare att motivera borttagning av förtäckt reklam med den nya regeln då.
Jag gissar att Admin inte vill att sidor ska bli kända genom fb (om det inte är genom en reklambanner), men att det inte är någon mening att förhindra diskussioner om kända sidor, eftersom det då med största sannolikhet handlar om diskussion, och inte reklam. hur som helst borde frågan nog diskuteras i tråden jag länkade till..
Jag har inte sett många fall alls då det i princip annonserats om mailkranar. När diskussion har förekommit har det varit med förkortningar (ex. NP) eller med en massa av mailadressens tecken utbytta mot stjärnor. Det som har hänt är väl att när det nämns någon sådan börjas det bes om PM och skickas förmodligen en massa tiggar-pm (där folk vill ha reda på adressen).

I admins inlägg verkar det ju som att det borde gå fint att diskutera mailkranarna så länge det inte efterfrågas adresser eller så...? Om jag t.ex. har en mailkran som inte svarar på mina mail... Är det då ok för mig att ställa frågan "Finns det någon mer som använder XX tjänster och inte fått svar på mail den senaste tiden?" eller faller detta under 1.09 på något vis som jag inte lyckades utläsa?

Enligt regeln ser det ut som att det bara ska vara förbjudet med inlägg av typen "Vad är det för adress till XX?" eller "Någon som har lust att PMa adressen till XX?".

Har jag fattat det rätt?
Citera
2009-03-11, 10:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av !HELP!
Om jag t.ex. har en mailkran som inte svarar på mina mail... Är det då ok för mig att ställa frågan "Finns det någon mer som använder XX tjänster och inte fått svar på mail den senaste tiden?" eller faller detta under 1.09 på något vis som jag inte lyckades utläsa?

Jag tycker inte att en sådan tråd platsar på ett diskussionsforum. Läsvärdet för alla andra är noll, enbart de eventuellt inblandade som eventuellt handlar av X har intresse av tråden, antalet personer går väl att räkna på en hands fingrar.

Det är som att fråga om det var fler som märkte att 7-bussen utanför Hjo var försenad med 5 minuter i morse.

Ur KFK-regeln:
Citat:
Ursprungligen postat av KFK
Flashback Forum ställer krav på kvalitet och läsvärde.
Citera
2009-03-11, 10:49
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag tycker inte att en sådan tråd platsar på ett diskussionsforum. Läsvärdet för alla andra är noll, enbart de eventuellt inblandade som eventuellt handlar av X har intresse av tråden, antalet personer går väl att räkna på en hands fingrar.

Det är som att fråga om det var fler som märkte att 7-bussen utanför Hjo var försenad med 5 minuter i morse.

Ur KFK-regeln:

Känner du till att det finns åtminstone två gigantiska trådar om nätbutiker som säljer lagliga och olagliga berusningsmedel? Intresset för vissa adresser är väldigt stort, därom råder det knappast något tvivel, se bara på hur många inlägg moderatorerna dagligen raderar med frågor om vissa mailadresser.

Liknelsen haltar inte, den är totalförlamad.
Citera
2009-03-11, 11:20
Medlem
!HELP!s avatar
Citat:

Ur KFK-regeln:
Jag menade inte att man i huvudsak ska starta en tråd med denna frågeställning utan undrade över om det är tillåtet att ställa den i en av de befintliga trådarna om internetshopper. Det finns adresser som används av ganska många fler än vad som går att räkna på en hands fingrar. Din jämförelse funkar därför inte riktigt, nåväl kanske i vissa fall, men kontrollerar ni verkligen så hårt för hur många ämnet är intressant och plockar bort inlägg på grund av detta?

Jag skulle vilja påstå att diskussionerna om såna här adresser inte är särskilt annorlunda från att diskutera ett spel i beta-fas där endast vissa har tillgång till spelet, eller liknande.

Fick inte riktigt svar på min fråga. Stämmer det att det är ok att fråga exempelvis "Någon som kan gröna XX?"?

Som det är nu är det inte ofta som mailadresser (i form av förkortningar och censurerade adresser) omnämns. Detta är väl för att folk är rädda att bryta mot den förändrade regeln, men som det ser ut så gör man väl inte det?
Senast redigerad av !HELP! 2009-03-11 kl. 11:22.
Citera
2009-03-11, 15:23
Bannlyst
Citat:

Ur KFK-regeln:

I ett specialforum för specialintresserade är det väl superrelevant att kunna diskutera olika källor och ifall dessa sköter sig eller ej?
Citera
2009-03-11, 22:20
Medlem
stilltons avatar
om jag inte minns fel har det väl funnits en stor tråd som enbart handlade om att tipsa/avråda och fråga om en viss mailkran/shop var grön. är den borttagen så ger det en fingervisning om vad som gäller.
Citera
2009-03-11, 23:12
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
om jag inte minns fel har det väl funnits en stor tråd som enbart handlade om att tipsa/avråda och fråga om en viss mailkran/shop var grön. är den borttagen så ger det en fingervisning om vad som gäller.

Det finns väldigt många trådar om specifika shoppar. Det råder inga oklarheter om vad som gäller, i samtliga rubrker till de trådar som handlar om shoppar finns numera meddelandet - INGA MAILADRESSER ELLER PM-FÖRFRÅGNINGAR!

Ts frågar om anledningen till förbudet mot just mailshopparna eftersom uppdelningen kan upplevas som något arbiträr.

Edit: Det ska påpekas att censurerade mailadresser inte heller är tillåtna, man får alltså inte ställa en fråga om "zol" om en mailshop bär namnet zolpidemfüralles.hushmail.com.
Senast redigerad av Sandoz 2009-03-11 kl. 23:16.
Citera
2009-03-11, 23:27
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Det finns väldigt många trådar om specifika shoppar. Det råder inga oklarheter om vad som gäller, i samtliga rubrker till de trådar som handlar om shoppar finns numera meddelandet - INGA MAILADRESSER ELLER PM-FÖRFRÅGNINGAR!

Ts frågar om anledningen till förbudet mot just mailshopparna eftersom uppdelningen kan upplevas som något arbiträr.

Edit: Det ska påpekas att censurerade mailadresser inte heller är tillåtna, man får alltså inte ställa en fråga om "zol" om en mailshop bär namnet zolpidemfüralles.hushmail.com.
hade en sk. mailkran varit allmänt känd, så ser jag ingen anledning till att den inte skulle likställas med en shop, men nu finns väl ingen sådan, och alla mailkranar defineras därmed som okända shoppar. Eller finns det trådar som tar upp frågor om helt okända shoppar också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in