Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-10, 12:41
Medlem
QP Cheeses avatar
jag har vista på burken och installerade ubuntu via wubi, sen skaffade jag en burk till för att tillägna helt åt ubuntu och avinstallerade det på vista burken, grejen är bara att när jag startar upp datorn får jag upp två alt, vista och ubuntu trots att ubuntu är avinstallerat, vad göra?
Citera
2009-03-10, 13:01
Medlem
Starta burken på en Windows skiva, sedan kan du antingen välja command line och där skriva "fdisk /mbr", alternativt så kan du välja att köra repair på boot partitionen.
Citera
2009-03-10, 15:23
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusoe
Starta burken på en Windows skiva, sedan kan du antingen välja command line och där skriva "fdisk /mbr", alternativt så kan du välja att köra repair på boot partitionen.

första alternativet verkar jobbigt, det andra fattade jag inte mycket av, lust o utveckla lite?
Citera
2009-03-10, 15:59
Medlem
orkarNs avatar
Är det bara kosmetiskt så borde du kunna testa följande:
Kod:
sudo nano /boot/grup/menu.lst

Där kan du konfigurera din boot som du vill; ta bort (eller comment out) Vista-entryn så borde du slippa den. Vill du inte ha en bootmeny över huvud taget kan du ta bort # framför raden "hiddenmenu".
Citera
2009-03-10, 16:01
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Är det bara kosmetiskt så borde du kunna testa följande:
Kod:
sudo nano /boot/grup/menu.lst

Där kan du konfigurera din boot som du vill; ta bort (eller comment out) Vista-entryn så borde du slippa den. Vill du inte ha en bootmeny över huvud taget kan du ta bort # framför raden "hiddenmenu".

men det är ju på vista datorn jag vill få bort det...
Citera
2009-03-10, 16:05
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
men det är ju på vista datorn jag vill få bort det...

My bad, till viss del, men framförallt har du postat i fel forum. Hur som helst, I DOS-prompt:
Kod:
fdisk /MBR
precis som första postaren sade. Det är så man fixar det, huruvida du tycker det verkar jobbigt eller ej är irrelevant.

edit: och för helvete, börja dela upp dina ramsor i meningar genom användning av punkter.
Citera
2009-03-12, 11:38
Medlem
SLOBs avatar
Övriga OS---> Windows

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem