Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-10, 09:36
Medlem
Pratade med en bekant för ett tag sedan som förklarade hur windows registreringssystem fungerade. Om jag förstod honom korrekt så är det tydligen så att windows skapar en "nyckel" med hjälp av serienummer från hårdvaran i datorn.
Detta gör att jag inte kan installera ett orginal ws på flera olika datorer.

Enl min bekant kan det då bli problem om jag har ett registrerat ws och sedan jag en uppdatering av hårdvaran följt av en ny registrering
Stämmer detta?
Citera
2009-03-10, 10:04
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Pratade med en bekant för ett tag sedan som förklarade hur windows registreringssystem fungerade. Om jag förstod honom korrekt så är det tydligen så att windows skapar en "nyckel" med hjälp av serienummer från hårdvaran i datorn.
Detta gör att jag inte kan installera ett orginal ws på flera olika datorer.

Enl min bekant kan det då bli problem om jag har ett registrerat ws och sedan jag en uppdatering av hårdvaran följt av en ny registrering
Stämmer detta?

Ja i allafall om vi pratar OEM licens men om problem uppstår efter hårdvaru byte med nytt försök till reg (aktivering) så är det bara ringa MS. Då låser dom snällt upp din OEM licens (om det är den du har) så du kan aktivera igen.

De flesta licens former är bara tillåtna att använda på 1 dator.
Citera
2009-03-10, 10:14
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Ja i allafall om vi pratar OEM licens men om problem uppstår efter hårdvaru byte med nytt försök till reg (aktivering) så är det bara ringa MS. Då låser dom snällt upp din OEM licens (om det är den du har) så du kan aktivera igen.

De flesta licens former är bara tillåtna att använda på 1 dator.
Fel fel fel. Byter man moderkort eller processor så bryter man mot OEM-avtalet och mister därmed sin licens. Om man däremot är tvungen att byta moderkort eller cpu p.g.a garantifel så får OEM-leverantören (IBM, HP, Lenovo, Fujitsu Siemens mm) stå för en ny licens. Men en OEM-licens är oanvändbar om man byter hårdvara.
Citera
2009-03-10, 11:13
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Fel fel fel. Byter man moderkort eller processor så bryter man mot OEM-avtalet och mister därmed sin licens. Om man däremot är tvungen att byta moderkort eller cpu p.g.a garantifel så får OEM-leverantören (IBM, HP, Lenovo, Fujitsu Siemens mm) stå för en ny licens. Men en OEM-licens är oanvändbar om man byter hårdvara.

Då tycker jag du ska ringa till MS sverige och berätta det för support killen som "låste upp" min OEM licens för ny aktivering efter ett moderkorts byte med tillhörande os installation.

Så återigen enligt mina erfarenheter dvs PERSONLIGA ERFARENHETER så kan man visst byta hårdvara med OEM licens på datorn och få den om aktiverad.

Edit: Följande taget ifrån http://download.microsoft.com/download/4/e/3/4e3eace0-4c6d-4123-9d0c-c80436181742/OSLicQA.doc

1. Rather than purchase completely new PCs, my organization performs in-place upgrades to the hardware on many of our computers. We often times only replace the motherboard, processor, and memory. Since the COA is still on the case and the OS is still installed on the hard drive, this computer is still licensed, right?
ANSWER. Generally, you may upgrade or replace all of the hardware components on your computer and maintain the license for the original Microsoft OEM operating system software, with the exception of an upgrade or replacement of the motherboard. An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer." Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from one computer to another. Therefore, if the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect then a new computer has been created, the original license expires, and a new full operating system license (not upgrade) is required. This is true even if the computer is covered under Software Assurance or other Volume License programs.
Senast redigerad av Sbnr1 2009-03-10 kl. 11:18.
Citera
2009-03-10, 11:15
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Då tycker jag du ska ringa till MS sverige och berätta det för support killen som "låste upp" min OEM licens för ny aktivering efter ett moderkorts byte med tillhörande os installation.

Så återigen enligt mina erfarenheter dvs PERSONLIGA ERFARENHETER så kan man visst byta hårdvara med OEM licens på datorn och få den om aktiverad.
Klart kan du byta vissa hårdvarudelar men inte moderkort och cpu. Tro mig, jag jobbar på supporten

Ja? Vad var det du inte förstod i den texten? Säger ju klart och tydligt att om man byter moderkort så fordras en ny licens. Är det garantifel så kan måste OEM-leverantören byta ut moderkortet mot ett likadant och då kan vi ordna så att samma licens kan användas på den datorn. Är det däremot så att man som kund bara byter hårdvara för att man vill uppgradera så måste man också köpa ny licens.
Senast redigerad av cannaBe 2009-03-10 kl. 11:21.
Citera
2009-03-10, 11:19
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Klart kan du byta vissa hårdvarudelar men inte moderkort och cpu. Tro mig, jag jobbar på supporten

Se min edit. Får visst byta moderkort men med anledning "defekt = utbyte" dock inte med anledning "gammalt = byte till nytt".
Citera
2009-03-10, 12:31
Medlem
Okej Det blir problem om man byter hårdvara, de var primärt det jag var ute efter. Men vad gäller om man byter hårddisk?
Citera
2009-03-10, 12:46
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Okej Det blir problem om man byter hårdvara, de var primärt det jag var ute efter. Men vad gäller om man byter hårddisk?

Bytte själv 2 av 3 hdd's i datorn för ca 1 månad sedan varav 1 var system disken. Installerade därför om mitt os + allt annat skit. Uppstod inga problem alls. Aktivering skötte sig själv utan att jag ens var medveten om detta.

Som nämnt innan så kan det krångla vid byte av moderkort. Allt annat skall vara grönt.
Citera
2009-03-10, 16:08
Medlem
Citat:

Ja? Vad var det du inte förstod i den texten? Säger ju klart och tydligt att om man byter moderkort så fordras en ny licens. Är det garantifel så kan måste OEM-leverantören byta ut moderkortet mot ett likadant och då kan vi ordna så att samma licens kan användas på den datorn. Är det däremot så att man som kund bara byter hårdvara för att man vill uppgradera så måste man också köpa ny licens.

CPU går också bra att byta utan omaktivering.
Moderkortet däremot, så stämmer det nog bra att du åker dit.

Jag har bytt CPU flertal gånger och aktiveringen har aldrig klagat. Däremot helt ologiskt så klagade den när jag lade till en ny HD i datorn. Altså inte bytte system disken utan bara kompletterade med en till.

Det här med licenser har många missuppfattat ordentligt. Säljer sin gamla dator på blocket och skrapar bort lic numret från höljet och tror det är ok.
Eller stolpskotten som tror de får sälja sin äldre licens om de köper en uppgradering.

Så länge man inte byter dator (eller stor uppgradering) är det ok för licensen. Och enda problemet som kan bli är ett telefonsamtal på 020 nummer till microsoft och förklara orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in