Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Klart kan du byta vissa hårdvarudelar men inte moderkort och cpu. Tro mig, jag jobbar på supporten
Ja? Vad var det du inte förstod i den texten? Säger ju klart och tydligt att om man byter moderkort så fordras en ny licens. Är det garantifel så kan måste OEM-leverantören byta ut moderkortet mot ett likadant och då kan vi ordna så att samma licens kan användas på den datorn. Är det däremot så att man som kund bara byter hårdvara för att man vill uppgradera så måste man också köpa ny licens.
CPU går också bra att byta utan omaktivering.
Moderkortet däremot, så stämmer det nog bra att du åker dit.
Jag har bytt CPU flertal gånger och aktiveringen har aldrig klagat. Däremot helt ologiskt så klagade den när jag lade till en ny HD i datorn. Altså inte bytte system disken utan bara kompletterade med en till.
Det här med licenser har många missuppfattat ordentligt. Säljer sin gamla dator på blocket och skrapar bort lic numret från höljet och tror det är ok.
Eller stolpskotten som tror de får sälja sin äldre licens om de köper en uppgradering.
Så länge man inte byter dator (eller stor uppgradering) är det ok för licensen. Och enda problemet som kan bli är ett telefonsamtal på 020 nummer till microsoft och förklara orsak.