2009-03-09, 21:57
Medlem
Jag undrar bara om jag behöver det överhuvudtaget om jag inte använder cd-skivor alls. Jag ska nu beställa en Macbook Air och Mac OS X är väl redan installerade när man får det, va? På hemsidan står det att "DVD-skivor för installation/återställning" ingår, vad är det för installation menar de egentligen?...T

Tack för svaren på förhand!
Citera
2009-03-09, 22:14
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CedriX
Jag undrar bara om jag behöver det överhuvudtaget om jag inte använder cd-skivor alls. Jag ska nu beställa en Macbook Air och Mac OS X är väl redan installerade när man får det, va? På hemsidan står det att "DVD-skivor för installation/återställning" ingår, vad är det för installation menar de egentligen?...T

Jag antar att du får med installationsskivor. Som det står.
Jag kan bara inte hålla mig: Varför i helvetet köper du inte en Macbook istället? Praktiskt taget, om inte lika, smidig plus att du får mer dator och prestanda för pengarna.
Citera
2009-03-09, 22:22
Medlem
Andreasvbs avatar
Du kan installera om Mac OS X med hjälp av en annan dator via Remote Install Mac OS X, och dela filer med Remote Disc.

http://support.apple.com/kb/HT2129
http://support.apple.com/kb/HT1131
http://support.apple.com/kb/HT1777
Senast redigerad av Andreasvb 2009-03-09 kl. 22:26.
Citera
2009-03-09, 22:58
Medlem
flipper1446s avatar
Köp en billig dvd-läsare den dagen du behöver en. Du måste ju inte ha Apples.
Citera
2009-03-10, 00:00
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Jag kan bara inte hålla mig: Varför i helvetet köper du inte en Macbook istället? Praktiskt taget, om inte lika, smidig plus att du får mer dator och prestanda för pengarna.
Men snälla, nu är det ju för det första en macbook, och att det är en air är bar underbart. Jag en och haft i lite mer än ett halvår, funkarklockrent, spelar dem mest krävande spelen, kör xp hanterar grafik via jobbet. Det enda negativa är just att den har en så dålig hårdisk (utrymmet då)
Du behöver inte en optisk enhet (cd) till om du inte använder cds, som ovantsående kan du fjärra över i värsta fall från en annan.
Citera
2009-03-10, 07:38
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag har en macbook air med en HDD på ca 80 gig, står på min mac HDD informationen att den har 74 att avvara.
1.Vart är dem 6 gig återstående?
2. Jag har 20 gig musik och 1 gig max bilder, program övrigt etc. Här ingår även dem 500 mb som finns på HDDns program.
- det står att jag har 29 gig kvar till använding.
Hur går det här ihop, säg att HDDn bara är på 74 gig, stämmer ändå inte..
20+1=21 gig.
74-21=53 gig
Jag borde alltså ha 53 gig, var finns dessa resterade 20+ gigen?? Har kollat igenom HDDn och jag hittar inte någonting som tar denna plats?
mvh
Citat:
Mac är som ni har märkt något av min akilleshäl. Hajjar inte riktigt hur man utför ovanstående, vad menar du med gå? Sök eller?
Edit: Jag har alltså redan kollat igenom alla filer samt mappar i finder, och det är där dessa 20-21 gig ligger som jag skrev ut i tidigare inlägg!
Citat:
Hej! Nu har jag precis laddat hem age of empire 2 till min mac, det var ett antal rar filer, så jag klickade på den första och de extractade sig själva eller något. Sen var det bara en toast fil kvar på o kb??
Hur installerar jag macspel, samt är spelet borta nu? mvh
Citat:
Jag anv'nder parallells for att kunna kora XP pa min macbook air.
Nu installerade jag den engelska versionen och tangetbordet blir saledes utan vissa tecken, manga har ocksa bytt plats,t.ex. fragetecken, mellanstreck osv.
Hur loser jag detta? Kan jag andra sprak direkt i parallells eller maste jag byta till ett svenskt XP direkt?
Sen undrar jag om det ar battre att kora WMfusion, och i sa fall vad ar fordelarna?
Vidare undrar jag varfor jag inte kan ladda ner filer fran utorrent pa XP\n?
Jag har tagit bort sharen fran de olika operativen, vill helst inte ha delat utan separata hardiskar passar mig bast.
Sen undrar jag hur jag ordnar sa jag kan hogerklicka i XP..
MVH Aerials.
Citat:
Kom på det
Dock så kvarstår ett problem, docken har grå bakgrund och fattar ej hur jag får den genomskinlig igen.. försökt och försökt!
Citat:
Men snälla, nu är det ju för det första en macbook, och att det är en air är bar underbart. Jag en och haft i lite mer än ett halvår, funkarklockrent, spelar dem mest krävande spelen, kör xp hanterar grafik via jobbet. Det enda negativa är just att den har en så dålig hårdisk (utrymmet då)
Du behöver inte en optisk enhet (cd) till om du inte använder cds, som ovantsående kan du fjärra över i värsta fall från en annan.

Ja, du verkar vara den mest tillförlitliga källan. Snälla, jag tycker att det är slöseri med pengar att köpa sämre prestanda till högre pris. ÄVEN om man spelar spel på den.
Citera
2009-03-10, 07:54
Medlem
Red/Greys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CedriX

Jag köpte till en superdrive till min MBA. Jag har använt den ca 10ggr på ett år och då enbart för att bränna ut dvd'er eller cd-skivor.

Mac OS är bra på det viset att du faktiskt slipper att formatera om och grejja var eller varannan månad. Och om du nu faktiskt skulle behöva att stoppa i en installationsskiva är det bara att "låna" en cd-rom från en annan dator över nätverk.

Men det är klart, har du 800 spänn för mycket är det väl inte så mycket att fundera på...

Citat:

MBA är en fin liten maskin och kan inte direkt jämföras med den vanliga MB'n. MB är väldigt mycket större och klumpigare än MBA även om det kanske inte verkar så om man bara tittar på dem. Jag bytte från MB till MBA och har inte ångrat mig en sekund.
Citera
2009-03-10, 14:34
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ja, du verkar vara den mest tillförlitliga källan. Snälla, jag tycker att det är slöseri med pengar att köpa sämre prestanda till högre pris. ÄVEN om man spelar spel på den.
Vänta lite nu, det där säger inget mer än att jag behöver hjälp med över 100 teknikproblem per vecka, vilket kan vara lite skam. De spel jag spelar är på XPn, men det fungerar utmärkt att köra dem via macen. Jag har än ej kommit underfund över hur jag installerar nedladdade spel på macen då det inte verkar vara samma tillvägagångssätt på mac som på xp. Hur som haver säger det inget om mitt tidigare utlägg. Fin trådtavla du har gjort åt min skull i alla fall
Citera
2009-03-10, 14:49
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red/Grey

MBA är en fin liten maskin och kan inte direkt jämföras med den vanliga MB'n. MB är väldigt mycket större och klumpigare än MBA även om det kanske inte verkar så om man bara tittar på dem. Jag bytte från MB till MBA och har inte ångrat mig en sekund.

Nä, det har du nog rätt i. Och vill man köpa en Air ska inte någon tomte från ett forum få en på andra tankar heller.
Citat:

Vänta lite nu, det där säger inget mer än att jag behöver hjälp med över 100 teknikproblem per vecka, vilket kan vara lite skam. De spel jag spelar är på XPn, men det fungerar utmärkt att köra dem via macen. Jag har än ej kommit underfund över hur jag installerar nedladdade spel på macen då det inte verkar vara samma tillvägagångssätt på mac som på xp. Hur som haver säger det inget om mitt tidigare utlägg. Fin trådtavla du har gjort åt min skull i alla fall

Citat:
Vassego! Nä men det kanske bara är jantelagen i mig som talar.
Citera
2009-03-10, 16:50
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Nä, det har du nog rätt i. Och vill man köpa en Air ska inte någon tomte från ett forum få en på andra tankar heller.

Vassego! Nä men det kanske bara är jantelagen i mig som talar.

Sen kan jag ju hålla med om att det är för lite dator för pengarna om man köper en ny, jag köpte den första versionen för 11 lökar i somras begagnad, tycker jag helt klart är värt eftersom andrahandsvärden på den fortfarande ligger kring 10, om tur 11
Citera
2009-03-10, 17:18
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Sen kan jag ju hålla med om att det är för lite dator för pengarna om man köper en ny, jag köpte den första versionen för 11 lökar i somras begagnad, tycker jag helt klart är värt eftersom andrahandsvärden på den fortfarande ligger kring 10, om tur 11
Om man inte har satt sig på den så att två skruvfästen buktar ut ur topcase, och hundvalpen rivit ner den i golvet så att hörnet är intryckt...
Men visst, Macarna står sig hyfsat bra i andrahandsvärde, även om det sjunkit markant sedan de började sälja som smör i solsken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in