Citat:
Anarkogossen skrev:
Sen var det ju "Realizt" som påstod att den globala växthuseffekten inte beror på människan. Du har missuppfattat det. Det handlar om en dansk forskare som har jämfört olika kurvor före alla stora utsläpp. Det är inte det minsta naturligt att släppa ut bundet kol igen. Det fastnade under markytan under en period när växter och bakterier levde på koldioxid, och syre var giftigt. När syret tog över dog arterna ut, och sen packades de undan, och så var det kolet borta ur atmosfären, och dagens liv kunde ta fart.
Och ozonet har naturligtvis ingen inverkan?
Och varför är det så varmt och kvavt i växthus?
- Jag har förstått (utan att vara så väldigt insatt, medgives) att danska(?) forskare observerat ett starkt samband mellan solaktivitet och temperaturförändringarna de senaste årtiondena (hela den period som man har kunnat mäta sådan solaktivitet). Den fysiska förklaringen till sambandet skulle vara att solaktiviteten påverkar jordens magnetfält, som håller borta joniserade partiklar från kosmos, vilka får vatten att kondenseras i atmosfären, vilket leder till ökad molnighet, vilket leder till högre temperatur därför att molnen inte släpper ut så mycket av den värmestrålning som reflekteras från jordytan. CO2 är inte inblandat i den processen, som kan förklara både uppgångar OCH nedgångar i temperaturen (tempen föll visst betydligt från 40- till 60-talen trots accelererande CO2-utsläpp).
- Jag trodde inte att oljan var så gammal. Syreatmosfären skapades väl av blågröna bakterier för en miljard år sen eller så, innan det fanns flercelligt liv? Jag trodde att oljan skapades så sent som under dinosaurernas tid. Just här kan jag dock ha fett med fel!
- Jag har aldrig hört att ozonhålet, som är ett helt annat och kanske mer konkret problem, skulle ha med CO2 eller global uppvärmning att göra. Ozonet kanske spelar en roll i växthusmaffians långsökta klimatmodeller dock
- Det är varmt i växthus därför att luften värms upp av solen under dagen. Den varma luften kan sen inte blåsa bort (stiga mot himlen) därför att glaset/plasten hindrar den rent mekaniskt. Att det känns kvavt har nog att göra med att luftfuktigheten och därmed luftens densitet ökar med temperaturen. Eftersom växterna förbrukar CO2 och producerar syre, så borde CO2-halten inne i växthus om något vara LÄGRE än utanför!
Själva termen "växthuseffekt" (greenhouse effect) är löjeväckande därför att det är en metafor som anspelar på en helt annan "effekt" än den som hela grejen handlar om i klimatforskarnas modeller.