2009-03-09, 20:00
Medlem
u_n_mes avatar
Vet inte exakt vad polisen har för möjlighet att begära ut ip från admin men har läst någonstans att till och med FB's "proxy" eller vad man ska kalla det kan bli avlyssnad av polisen på begäran. Dvs att de vill se vilka sidor som en viss IP använder genom proxyn efter det att polisen har begärt det. Hur är det med reglerna för detta och vad har de för möjligheter att ta reda på vem som skrivit ett visst inlägg och liknande. Antar givetvis att FB endast gör vad de är tvingade att göra genom lag men hur säkert är det egentligen? Om någon skulle skriva att de var Usama Bin Laden och polisen skulle av någon anledning anse att personen i fråga är Usama hur säker kan då herr Bin laden vara på att polisen inte får veta det?

Antar att detta står i reglerna eller någon infotråd men inte hittat den i så fall.
Citera
2009-03-09, 20:19
Medlem
Snövits avatar
Om du med FB proxy menar den anonymitetstjänst Flashback.name som även drivs av FB så finns information i tråden nedan.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=473730

Gällande att lämna ut IP-adresser från inlägg på Flashback.info så har det så vitt jag vet aldrig hänt.
Citera
2009-03-09, 20:49
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Om du med FB proxy menar den anonymitetstjänst Flashback.name som även drivs av FB så finns information i tråden nedan.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=473730

Gällande att lämna ut IP-adresser från inlägg på Flashback.info så har det så vitt jag vet aldrig hänt.

Ja det var den anonymitetstjänsten jag menade och (har inet läst igeom den igen) men innebär om jag kommer ihåg rätt att de kan avlyssna en om de så begär. Nu använder jag inte den och har inget behov av det men undrar ändå över det där med att IP aldrig begärts ut. Är det för att
1. Polisen inte har rätt att göra det
2. För att det finns något hinder för att de inte ska kunna göra det (rebt tekniskt)
eller
3. För att det aldrig gjorts helt enkelt.
Citera
2009-04-04, 03:16
Medlem
-Jamaica-s avatar
Om en fb-medlem försöker polisanmäla nån annan på fb, lämnar fb ut ip-nummer då?
Citera
2009-04-04, 03:41
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Om en fb-medlem försöker polisanmäla nån annan på fb, lämnar fb ut ip-nummer då?
Nej det gör man inte.
Denna tråd kan vara av intresse:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=885633
Citera
2009-04-04, 12:09
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Nej det gör man inte.
Denna tråd kan vara av intresse:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=885633

Skulle bara dubbelkolla.
Sweet.
Citera
2010-10-17, 15:35
Medlem
Tjackies avatar
Är det bara jag som tycker att det hela låter konstigt?
Låt säga att det sitter en person här som erkänner ett grovt brott, eller tom mordet på olof palme (om man ska vara riktigt extrem), och dessutom skriver ut allt i detalj, hur det gick till osv osv.
Polisen läser detta och kräver IP nr av admin.
Då måste väl admin lämna ut användarens IP?
Citera
2010-10-17, 15:43
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackie
Är det bara jag som tycker att det hela låter konstigt?
Låt säga att det sitter en person här som erkänner ett grovt brott, eller tom mordet på olof palme (om man ska vara riktigt extrem), och dessutom skriver ut allt i detalj, hur det gick till osv osv.
Polisen läser detta och kräver IP nr av admin.
Då måste väl admin lämna ut användarens IP?
Om det är ett brott som kan ge två års fängelse eller mer kan polisen försöka begära ut IP-nummer ja. Dock så kompliceras det en smula genom att Flashback forum drivs av ett amerikanskt bolag, och att man inte måste spara IP-adresser från första början...

Det har aldrig lämnats ut några användaruppgifter hittills, och så lär det förbli.
Citera
2010-10-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Om det är ett brott som kan ge två års fängelse eller mer kan polisen försöka begära ut IP-nummer ja. Dock så kompliceras det en smula genom att Flashback forum drivs av ett amerikanskt bolag, och att man inte måste spara IP-adresser från första början...

Det har aldrig lämnats ut några användaruppgifter hittills, och så lär det förbli.

Men eftersom att IP-adresserna raderas omgående, blir det inte ett problem då om ett sådant fall uppstår?

Men eftersom att Flashback lyder under... amerikansk lag(?) kan polisen då driva fallet från USa och sedan ta det till Sverige för att sedan försöka att luska ut något?
Citera
2010-10-17, 16:20
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Men eftersom att IP-adresserna raderas omgående, blir det inte ett problem då om ett sådant fall uppstår?

Men eftersom att Flashback lyder under... amerikansk lag(?) kan polisen då driva fallet från USa och sedan ta det till Sverige för att sedan försöka att luska ut något?
Min första tanke då är, hur många amerikanska poliser finns det som är kunniga i det svenska språket och har tid och lust över att involvera sig i någon form av brott på internet?
Citera
2010-10-17, 16:23
Medlem
Tjackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Min första tanke då är, hur många amerikanska poliser finns det som är kunniga i det svenska språket och har tid och lust över att involvera sig i någon form av brott på internet?

Fast jag tror att han menade att USA ger svenska polisen IPt...
Citera
2010-10-17, 16:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Angående utlämning av IP-nummer, se admins svar i en annan tråd:

https://www.flashback.org/sp26122097
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto