HAHAHAH, du kan inte mena allvar, det är ju du som snackar om E, nyktra till innan du postar...
Jasså, det är omöjligt att hitta refs, scrolla ned ditt semi-medvetna-Cro-Mangon!?
Jag kan till och med ge dig den generella proceduren, eller hänvisa dig till institutionen där du kan hitta den, men för att kolla in det måste en och en annan runkare slita sig från internet och ta sig till ett universitets-bibliotek... Hade hört talas om metoden redan för några år sen, för oss andra är din rop på uppmärksamhet en gammal nyhet...
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar
Detta kan du inte inbilda någon att du hört talas om, eller
"hittat referenser till på universitetsbiblioteket", fjant men du kan ju alltid hitta info om du letar.
Här kommer referenserna:
[color=red]D. Seebach, M.A. Sutter, R.H. Webber och M. F. Züger,
Org. Synth. Coll. Vol.,
7, 215.
S. M. Roberts (ed)
Preperative Biotransformations, John Wiley, Chinchester, 1992, p. 2:1.1.
R. Csuk och B. I. Gläzner,
Chem. Rev., 1991,
91, 49.[/color]
- From the University-libary with love!
Om din lilla "hemliga" och "omöjligtt-att-hitta" metod kan du läsa tom på Rhodiums (lol) sidor: http://www.rhodium.ws/pdf/biotransformation.ephedrine.pdf men jag föreslår att du tar en titt i refs som jag levererade ovan eller i de refs i slutet av ovanstående pdf om du vill grundligt förstå processen.
PS: Vadå dehydroxylering? Reduktion heter det, dumpa fancy-shmancy
ord, du blir ju utskrattad, det är som att kalla vatten för diväteoxid bara för att visa att man är påläst...
Dina resonemang kring halo-subst. amfetaminers SAR får mig att undra om du någonsin slagit upp sissta sidan i en kemibok och tagit en titt på grupp 7 i periodiska systemet...
"Teoretiskt sett en OTC metod"... Finns det även en "praktiskt sett OTC metod", den är mycket intressantare? Är du från vettet människa, sen när kunde man knata in på Färgtema och dyl. och köpa bensaldehyd, metylamin, platina och en tub vätgas... ta och kamma till dig.. Det enda OTC komponenten i ovanstående metod är jäst.... Dessutom: det du i ovanstående process får (från bensaldehyd) är L-PAC som du
inte kan göra metamfetamin utan
efedrin av (utöver bensaldehyd behöver du metylamin, Pt/H2..., jävligt OTC hörru dessutom så är det enl mig mycket jobb och kostnader för efedrin som i sig är lättare att få tag i än bensaldehyd), eftersom L-PAC (fenylacetylkarbin
ol) är en bensyalkohol så kan du inte göra metamfetamin i ett och samma steg, varför? jo för att det nukleofila attacken kommer att äga rum på karbonylkolet, hydroxy-gruppen består på beta-kolet. för att därefter göra metamfetamin måste du reducera efedrinen och då är du tillbaka på noll. Fast du kanske föredrar att gå från a till A till a.
Det du kan göra om du vill gå från bensaldehyd är helt enkelt att blanda 1 mol bensaldehyd, 1 mol nitroetan 1/10 mol n-amylamin och låta det stå i några dagar. Resultatet blir 2-nitropropylbensen, som du sedan amalgerar med vanig hushållsfolie (som du aktiverar a la Shulgin) och får tjack på produktsidan, som sedan upparbetas efter konstens alla regler. Men du verkar vilja slösa bensaldehyd på efedrin...
vilken väg skulle du välja från bensaldehyd?:
bensaldehyd ----> 2-nitropropylbensen --Al-amalgam--> tjack
bensaldehyd ---jäst---> L-PAC --CH3NH2/H2/Pt--> efedrin
Om det vore så enkelt som du lyckades inbilla dig själv att det är så skulle folk använda jäst till tjackframställning och inte till hembränning....
En sak till din semi-vakna humanoid; även om du hittar på att jag har sagt att jag tror att man kan göra MDMA av efedrin (för att du har gjort bort dig - kolla dina tidigare inlägg och gråt) så går det, även om syntesen skulle vara omfattande och innebära introduktion av metylendioxy-brygga samt reduktion av bensylalkoholen så är det en fullständigt möjlig process.
Det är ingen idé att tjafsa med dig, du är för underlägsen...
MVH:
Fjant!