2011-05-31, 20:20
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Haha, där är du! Jag gillar dig, jag vet att det alltid är någon som inte gillar när jag nämner SmcFancontrol och som alltid ska varna andra om att fiffla med fläktarna när jag rekommenderar dom till att göra det. Dock glömmer jag alltid bort vem det är, men när jag ser namnet så blir jag ju påminnen! Samma visa varje gång, det har blivit lite som en tradition nu tycker jag Varje gång jag vill rekommendera programmet så tänker jag på dig, för jag vet att du inte gillar det och att du kommer skriva något om det!

Ser fram emot fler sådana texter i framtiden!

OT: Hahahah, där ser man.
Ja men seriöst, ska du rekommendera något så kan du inte glömma att nämna konsekvenserna, speciellt när konsekvensen kan va förstörelse av en 17 000kr dator ^^
De här är trots allt ett hjälpforum.
Citera
2011-06-06, 00:00
Medlem
Hamnbolls avatar
När jag spelar (I mitt fall Diablo 2) så går fläktarna upp sjukt högt. Just nu ligger de och snurrar på 5587 RPM, och värmen är just nu 77°C (brukar gå upp så högt som 83°C).

Det känns som att det sliter något oerhört på datorn att ha fläktarna snurrande så snabbt. Tar datorn skada av detta eller är det ingenting att oroa sig över? Får man stänga ner spelet och låta datorn kylas av emellanåt eller kan man ha spelet körandes timvis i taget utan problem?

Nu när det är sommar är det ju varmare också vilket gör att fläktarna jobbar extra hårt. Men för en dator som kostar 14-tusen känns det som om den borde klara att spela Diablo 2 en sommardag utan att datorn sprängs. Annars är det en jäkla skitdator må jag säga...

(MacBook Pro i aluminum har jag)
Senast redigerad av Hamnboll 2011-06-06 kl. 00:06.
Citera
2011-06-06, 00:08
Medlem
tzjs avatar
Se till att datorn står på ett underlag som gör att fläktarnas utblås inte täcks. Sedan kan du spela i kortare perioder om du är orolig för temperaturerna. 80° + är inte så farligt, så länge fläktarna fungerar som de skall och ökar farten för att kyla.
Citera
2011-06-06, 00:27
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Se till att datorn står på ett underlag som gör att fläktarnas utblås inte täcks. Sedan kan du spela i kortare perioder om du är orolig för temperaturerna. 80° + är inte så farligt, så länge fläktarna fungerar som de skall och ökar farten för att kyla.
Datorn står på en bordsskiva av trä, vilket borde fungera tror jag. I sängen eller i knät blir den ännu varmare...

Jag hade kanske kunnat sätta den på någon form av skiva för att höja upp den lite och kanske sätta fläkten lite utanför skivan så att utblåset är så fritt som möjligt. Dock borde utblåset vara relativt fritt när datorn är ståendes på bordet. En laptop ska ju ändå vara på ett skrivbord liksom.

Vet inte om jag borde vara orolig för temperaturerna... men det verkar som 80 grader vid spel och liknande är ganska vanligt med MBP:s. Men fläkten surrar och låter ordentligt, och närmare 6000 RPM för att spela ett spel från år 2000 (; och ha i gång Skype med ljudkonversation samtidigt i och för sig) verkar vara lite konstigt. Så oerhört krävande är ju ändå inte spelet!
Citera
2011-06-06, 00:29
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Datorn står på en bordsskiva av trä, vilket borde fungera tror jag. I sängen eller i knät blir den ännu varmare...

Jag hade kanske kunnat sätta den på någon form av skiva för att höja upp den lite och kanske sätta fläkten lite utanför skivan så att utblåset är så fritt som möjligt. Men fläkten surrar och låter ordentligt, och närmare 6000 RPM för att spela ett spel från år 2000 (; och ha i gång Skype med ljudkonversation samtidigt i och för sig) verkar vara lite konstigt. Så oerhört krävande är ju ändå inte spelet!

Stäng av skype när du spelar. Sedan sitter fläktutblåset precis under skärmen, så det gör ingenting att den står lite utanför skivan. Skaffa så bra ventilation som möjligt där du sitter och spelar så är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in