Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-09, 15:31
  #1
Medlem
Niders avatar
Hej, den senaste tiden har min dator uppfört sig konstigt, ibland startar den inte ens upp, dvs den går igång men det händer inte mer än så, på moderkortet finns det en liten panel ruta där det brukar stå olika nummer, och varje gång datorn vägrar att starta upp så står det 9.0, och när datorn körs som vanligt står det 2.0, men strunt samma. Och ibland kan den börja tjuta som fan i början, då är jag tvungen att stänga av den på knappen.

Jag har tagit en bild på CMOS via mobilen, se nedan.
http://i40.tinypic.com/rjl4bo.jpg

Var snäll och kolla igenom, jag kan ta fler bilder på BIOS eller liknande om det behövs.

Mvh.
Citera
2009-03-09, 15:37
  #2
Medlem
micaeles avatar
Använd manualen för moderkortet för att få svar på vad 9.0 och 2.0 betyder, och även vad dessa pip betyder. Moderkortet försöker meddela dig någonting - kanske fel på minnen, processor, hastigheter...
Bilder från BIOS Setup säger ingenting, då det är väldigt sällan hårdvarufel meddelas däri.
Citera
2009-03-09, 15:49
  #3
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Använd manualen för moderkortet för att få svar på vad 9.0 och 2.0 betyder, och även vad dessa pip betyder. Moderkortet försöker meddela dig någonting - kanske fel på minnen, processor, hastigheter...
Bilder från BIOS Setup säger ingenting, då det är väldigt sällan hårdvarufel meddelas däri.

Ok, jag har manualen framför mig, men, du tycker inte att det är fel ordning eller nånting på IDE Channel, Master och Slave?
Citera
2009-03-09, 15:59
  #4
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Ok, jag har manualen framför mig, men, du tycker inte att det är fel ordning eller nånting på IDE Channel, Master och Slave?
Fel ordning i sin literala form är hårt, då det är fullt fungerande som det är. Dock kan man tycka att hårddisken borde vara 0 Master. Så hur ser det ut inuti datorn? Är hdd:n jumprad som Master?
Citera
2009-03-09, 16:06
  #5
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Fel ordning i sin literala form är hårt, då det är fullt fungerande som det är. Dock kan man tycka att hårddisken borde vara 0 Master. Så hur ser det ut inuti datorn? Är hdd:n jumprad som Master?

Menar du att hårddisken ska vara på 0 Master och DVD brännaren på 0 Slave? Och för det andra, vad menar du med jumprad? Kabeln ser ut så här:
http://www.itsajten.com/CMSFiles/Image/2/Kabel4.jpg
__________________
Senast redigerad av Nider 2009-03-09 kl. 16:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback