Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-09, 14:33
  #1
Medlem
Hej, Det är så här min dator ballade ur, nu när jag ska logga in skriver användarnamn och lösen, trycker logga in då står de "loggar in" sen en sekund senare står det "loggar ut" och man loggas ut:/
Det går inte formatera eftersom tydligen har viruset gjort att de inte går att bota på skivan.

Nu till själva saken, jag har tagit ut hårddisken, satt den i ett externt rack, och undrar om man kan komma åt filerna typ mina mottagna? osv på något sätt, eftersom ja inte kan logga in på den så kan ja inte plocka ur filerna.
Har massa bilder och liknande ja gärna skulle vilja få tag på.

Finns det något sätt man kan gå runt "Inloggningen" när man har hårddisken som extern?`

TAck på förhand

//Oso
Citera
2009-03-09, 14:44
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oso1
Hej, Det är så här min dator ballade ur, nu när jag ska logga in skriver användarnamn och lösen, trycker logga in då står de "loggar in" sen en sekund senare står det "loggar ut" och man loggas ut:/
Det går inte formatera eftersom tydligen har viruset gjort att de inte går att bota på skivan.

Nu till själva saken, jag har tagit ut hårddisken, satt den i ett externt rack, och undrar om man kan komma åt filerna typ mina mottagna? osv på något sätt, eftersom ja inte kan logga in på den så kan ja inte plocka ur filerna.
Har massa bilder och liknande ja gärna skulle vilja få tag på.

Finns det något sätt man kan gå runt "Inloggningen" när man har hårddisken som extern?`

TAck på förhand

//Oso
Om du kopplar in hårddisken i en annan dator med Windows på så är det bara att gå in på den som vanligt och ta ut allt under C:\Documents and settings\<användarnamn>\
Citera
2009-03-09, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Om du kopplar in hårddisken i en annan dator med Windows på så är det bara att gå in på den som vanligt och ta ut allt under C:\Documents and settings\<användarnamn>\

När jag gör så, så står det "Åtkomst nekad"
Citera
2009-03-09, 14:52
  #4
Medlem
epost72s avatar
Har du adminrättigheter på datorn som du försöker komma åt filerna med.
Citera
2009-03-09, 14:53
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Boota upp på en Ubuntu Live-CD så kommer du åt dina filer och kan lägga dem på t.ex. USB-sticka eller annan disk då linux och ntfs-3g skiter fullständigt i ntfs-behörigheterna för windows.
Citera
2009-03-09, 14:55
  #6
Medlem
Starta datorn i felsäkert läge, kolla upp vad som autostartas i din dator.
Eventuellt är det en bat-fil med en liten logga-ut-kod eller något(?) som startas varje gång datorn startas. Så bort med den, och sen kan du ju passa på att leta virus när du ändå är inne.
Citera
2009-03-09, 14:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Har du adminrättigheter på datorn som du försöker komma åt filerna med.

på datorn jag har kopplat in hårddisken i har ja full rättighet..
Citera
2009-03-09, 14:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Boota upp på en Ubuntu Live-CD så kommer du åt dina filer och kan lägga dem på t.ex. USB-sticka eller annan disk då linux och ntfs-3g skiter fullständigt i ntfs-behörigheterna för windows.


Ah, jag har aldrig fått det att fungera att bota på Ubuntu, har Massor av skivor^^
Citera
2009-03-09, 15:28
  #9
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oso1
När jag gör så, så står det "Åtkomst nekad"
När får du åtkomst nekad? När du går in på hårddisken eller en mapp? Är det när du försöker gå in på en mapp så högerklicka på mappen, välj egenskaper, sen säkerhet. Där inne kan du bli ägare på mappen så att du kommer åt allt.
Citera
2009-03-09, 18:08
  #10
Medlem
Methones avatar
Har en fråga. Om man direkt kopplar hårddisken in till en annan dator med Sata-sladd, kommer man då åt filerna? Trots att jag har lösenord på kontot?
Citera
2009-03-09, 21:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Har en fråga. Om man direkt kopplar hårddisken in till en annan dator med Sata-sladd, kommer man då åt filerna? Trots att jag har lösenord på kontot?

Precis som cannaBe säger så kan du göra dig själv till ägare av filerna/mapparna på disken du kopplar in(om du har rättigheterna till detta på datorn du sitter på). Ja, du kan komma åt filerna. Men då har du helt plötsligt ändrat en massa behörigheter. Smidigast är som hasenfrasen nämnde att använda sig av linux med ntfs-stöd som inte alls bryr sig om behörigheter. Du kan helt obemärkt kopiera allt du vill ha och du behöver inte ens flytta disken till en annan dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback