Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-09, 14:33
Medlem
Meciraes avatar
Ja, som rubriken lyder.
Jag stänger locket på min Macbook och väntar på att den ska somna in.
Fläktarna slutar snurra och man ser att lampan i fronten är på väg att börja "andas". Då lyser äpplet på baksidan av skärmen upp och DVD-romen kollar om det är någon skiva i.
Det här gör ju att jag blir less och nu vill jag verkligen hitta lösning på problemet.
Det konstiga är att det ibland, (läs sällan), funkar fint. Men det är som sagt inte vanligt.

Problemet fanns även då jag hade Tiger installerat vilket för mig utesluter mjukvaruproblem.
Vad fan kan det vara?
Tacksam för svar.
Citera
2009-03-09, 15:02
Medlem
felstavadds avatar
Bluetooth-mus kanske? eller annan blåtand som söker av och aktiverer datorn igen. Finns isf under Bluetooth inställningarna nånstans. Min Dator gick och la sig sen när musen gick i vila 15 minuter efter datorn så väckte den datorn trots att locket var nere. Jag löste mitt genom att bocka av i nån av rutornba. Hade gärna guidat mer men sitter på jobbdatorn nu.
Citera
2009-03-09, 16:53
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Bluetooth-mus kanske? eller annan blåtand som söker av och aktiverer datorn igen. Finns isf under Bluetooth inställningarna nånstans. Min Dator gick och la sig sen när musen gick i vila 15 minuter efter datorn så väckte den datorn trots att locket var nere. Jag löste mitt genom att bocka av i nån av rutornba. Hade gärna guidat mer men sitter på jobbdatorn nu.
Neru, min bluetooth är avaktiverad. Så det är det nog inte.
Edit: Nu har jag hittat problemet. Det var Bluetoothrelaterat. Grejen är att min Bluetooth verkar vara glapp på nått sätt. Om jag kollar hårdvaran på datorn så finns ingen info om Bluetoothen. Satan vad drygt.
Senast redigerad av Mecirae 2009-03-09 kl. 16:58.
Citera
2009-03-09, 17:05
Medlem
StyleWarss avatar
Nice catch av felstavadd!
Citera
2009-03-09, 17:14
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nice catch av felstavadd!
Jag förstår inte vad du menar.

Men, jag hittade en liten app själv som verkar funka.
Installerade http://www.jinx.de/SmartSleep.html och nu har den somnat in finfint några gånger utan problem.
Citera
2009-03-09, 17:57
Medlem
smurfehs avatar
Skulle prova reseta SMC.

ut med allt, batteri, kablage etc, håll i strömknappen i 5 sekunder, in med allt och prova igen.
Citera
2009-03-09, 18:36
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Skulle prova reseta SMC.

ut med allt, batteri, kablage etc, håll i strömknappen i 5 sekunder, in med allt och prova igen.
Du har alltså inte läst tråden. Jag har problem med min bluetooth och har redan löst insomningsproblemet. Men tack i alla fall.
Citera
2009-03-09, 21:37
Medlem
flipper1446s avatar
Om du inte har garanti kvar kan du relativt enkelt öppna datorn och lossa på Bluetoothkortets kontakt för att sedan sätta tillbaka den. Vissa maskiner kan ha lite glappkontakt från fabrik, detta gäller oftast Airportkort på äldre modeller har jag märkt. Men kanske så även ditt BT-kort?
Du behöver ett litet skruvmejselset, en stadig hand och tålamod. Lite cohones i brallorna är också bra.
http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac
Citera
2009-03-09, 22:04
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Du har alltså inte läst tråden. Jag har problem med min bluetooth och har redan löst insomningsproblemet. Men tack i alla fall.

Löste och löste, om du tycker dig behöva program för varenda fel du har, fine.

Dock vet jag av erfarenhet när bluetooth buggar, dvs förvinner från system profiler så har SMC löst det, likaså sleep issues.
Citera
2009-03-09, 22:18
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Löste och löste, om du tycker dig behöva program för varenda fel du har, fine.

Dock vet jag av erfarenhet när bluetooth buggar, dvs förvinner från system profiler så har SMC löst det, likaså sleep issues.
Vad pratar du om? Jag kunde inte få min dator att vila och jag löste problemet. Datorn är gammal och bluetoothproblemet har jag haft länge. Jag skrev tidigare i tråden att problemet är gammalt. Inte ett problem för SMC och vilket annat problem löste jag med hjälp av program då jag vill ha program för varenda fel jag har?
Citera
2009-03-09, 22:27
Medlem
StyleWarss avatar
Skönt ödmjuk stil du har.
Först tackar du inte felstavadd som uppenbarligen hjälpte dig in på rätt spår, sen bitchar du loss på smurfeh som ger ett alternativt spår då ett sådant här problem uppstår.

Mens?
Citera
2009-03-09, 22:28
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Vad pratar du om? Jag kunde inte få min dator att vila och jag löste problemet. Datorn är gammal och bluetoothproblemet har jag haft länge. Jag skrev tidigare i tråden att problemet är gammalt. Inte ett problem för SMC och vilket annat problem löste jag med hjälp av program då jag vill ha program för varenda fel jag har?

I rest my case....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in