2009-03-09, 12:36
Medlem
WzupYos avatar
Hej, jag har just nu ont i halsen och undrar vilken receptfri tablett som behandlar halsont? En som är bra enligt er.
Citera
2009-03-09, 12:40
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WzupYo
Hej, jag har just nu ont i halsen och undrar vilken receptfri tablett som behandlar halsont? En som är bra enligt er.
Strepsil lindrar ytterst lite för mig - men har vänner som tycker det gör underverk, så det är väl individuellt (naturligtvis). Annars gillar jag apotekets läkerol - de som kommer i påsar, fast de lindrar väl inte smärtan direkt
Citera
2009-03-09, 12:52
Medlem
P3tters avatar
Jag tycker bafucin är bra, halsen domnar bort lite.
Citera
2009-03-09, 13:00
Medlem
halsont - tips från coachen

Ah, ett av mina favoritämnen - funderar ibland på att skriva en smärre avhandling om detta eftersom det är nåt jag tampats med hela livet...

Alltså:
är det halsont som innebär början på en förkylning eller halsinfektion, eller är det bara lite sliten hals efter typ en sen kväll eller så? I det senare fallet är ju halstabletter helt OK, och receptfritt på apoteket finns en rätt bra produkt vars namn jag nu glömt, men det är bara att fråga; denna tablett skiljer sig från tex strepsils genom att den innehåller lite smärtstillande medel.
Man kan ju alltid också ta en vanlig värktablett (2 tabl) som ju alltid lindrar smärta av all form. I vanliga kiosker finns ju tex Bentasil eller liknande som också kan vara helt ok.

Är det däremot inledningen på en värre halsinfektion/förkylning el dyl så är det bättre att tex dricka följande:
Vanligt svart te som fått dra tillsammans med kardemumma, ingefära, kanel och gärna nejlkor - samt honung och mjölk. En kraftfullare variant av "tchai"-teet, alltså. Detta kan man gärna dricka en hel dag - typ ha en termos - och då lindras garanterat smärtorna efter ett tag, kanske helt och hållet!
Lägg dig - om möjligt - och vila eller ta ett varmt bad - ökad luftfuktighet är aldrig fel för en irriterad hals. Ta ev antiinflammatorisk värktablett (fråga på apoteket!).

En del tycker det är bra att gurgla halsen - det har jag aldrig gillat men kanske du? Då finns det också diverse preparat - återigen; fråga på apoteket, (du måste väl ändå dit och handla?) efter antiseptiskt eller antiinflammatoriska gurgelvatten - vademecum i vatten är också poppis bland vissa...

Lycka till!
Citera
2009-03-09, 13:34
Medlem
BlueStars avatar
Förutom nämnda Strepsils och Bafucin så lär även Mucoangin vara bra, har dock inte prövat den själv. Min egen favorit vid halsont är faktiskt vanliga hederliga Fisherman's Friend.
Citera
2009-03-09, 13:40
Medlem
MEC62s avatar
Och har man inte tillgång till något annat lindrar det skönt att suga på isbitar!
Citera
2009-03-09, 14:15
Medlem
MissMajas avatar
Jag tycker att vanlig mjölk lindrar. Annars så är bafucin bäst. (för mig alltså)
Citera
2009-03-09, 14:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Det gick ju reklam på tv för en ny halstablett speciellt framtagen för att lindra just ont i halsen. Minns dock inte namnet på den, men om jag inte missminner mig så skulle man fråga på apoteket!
Citera
2009-03-09, 15:10
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det gick ju reklam på tv för en ny halstablett speciellt framtagen för att lindra just ont i halsen. Minns dock inte namnet på den, men om jag inte missminner mig så skulle man fråga på apoteket!

Det var väl tabletten Zyx? Den lär också vara bra, sägs det, den har fått en del positiva omdömen i bloggosfären:

http://blogg.aftonbladet.se/17299/perma/1078707
http://grekbimbon.wordpress.com/2008/12/22/julskinka-och-tzatziki/
Citera
2009-03-09, 19:00
Medlem
Eelss avatar
Strepsil!
Och ta inte en varannan timma utan en i timman. Eller två.

Zyx funkar, men de är dyra. Och jag fick jätteont i magen av dessa. Kan bero på att jag åt lite för många. Men de är så goda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in