2009-03-09, 09:51
Medlem
SlimJoeSixess avatar
Jo nu är det så att jag har har alltid kännt att någon (Något) stirrar på mig från ytterdörren, var jag än går. Kan inte riktigt peka ut vad det möjligen kan bero på. Varje gång jag tittar mot ytterdörren så ryser jag. När jag bodde hos mina föräldrar för några år sen så vågade jag knappt gå förbi ytterdörren för att komma till badrummet.

Har hänt att jag står och stirrar på ytterdörren och frågar vad han/hon ville och jag fick plötsliga rysningar i hela kroppen. Sen en känsla av panik och något som drogs åt min hals så jag sprang därifrån. Vill också påpeka att jag alltid haft den känslan hemma. Men när jag är hos andra så märker jag inte av något. Har fått veta i efterhand att det har legat en stor kyrkogård under marken där lägenheterna nu är.

För ca 5-6 år sen så köpte min far en sommarstuga som var byggd på tidigt 1800-tal. Vi bröt upp golvet på många ställen pga fukt. Vad vi hittade under trappan var ben. Vi vet inte om det var ben från ett djur eller människa.
Men är mycket möjligt att det kunde vara ett djur. Många ben var utspridda över en rätt stor yta och vi har inte hittat alla ben än.

Min far fick för sig att gräva runtom stugan av någon anledning(?).
Vad vi hittade var en gammal kittel. I kitteln så hittade vi en sten med koppartråd lindat kring den. Vad kan då detta betyda?
Varför fick man för sig att gräva ner en kitteln? Någon som vet?
Vi har tillbringat X-antal nätter där av ren nyfikenhet. Enda sen den dagen vi grävde upp kitteln har vi kännt att det har varit väldiga liv i hela huset.
Om det berodde på att vi grävde upp den eller vet jag inte.

Och till sist..

Stereon har satt på sig själv och tavlor har ramlat ner utan någon som helst förklaring.
Stereon var på stand-by. Plötsligt började en låt spela och sen byter den låt till den första. Hände två gånger på en vecka och aldrig mer.
Vi hade en jordbävning för ett tag sen nu. Och då känner man att tavlejäveln skulle har ramlat ifrån väggen då. Men Nej-då. Den var ju tvungen att ramla ifrån väggen mitt i natten när jag satt vid datorn.

Möjliga logiska förklaringar?
Har grubblat över det men kommer inte på något.
Citera
2009-03-09, 10:04
Medlem
errikos avatar
Låter mycket läskigt.

du karske känner av spökerier eller så är allt bara inbillning det har spökat hemma hos oss förut men inte på samma nivå.

rent logiskt så är nog det hela bara en slump men man kan ju aldrig vara säker.
Citera
2009-03-09, 10:09
Medlem
Proclaimers avatar
Inbillningar och hjärnspöken. Slumpen och tekniskt strul är mina spontana tankar, men jag är ju inte i din situation. Däremot låter torpet jättespännande!
Skulle vara kul om du kollade upp lite historia bakom det och gjorde några undersökningar/spökjakter. Publicera allt råmaterial >här<
Citera
2009-03-09, 11:43
Medlem
Jag vet inte vad som konstituerar en logisk förklaring i detta sammanhang. Du kanske har en hustomte som spelar spratt med dig. Husets Feng Shui kanske är helt åt pipan. Eller så reagerar du bara psykologiskt på möjliga källor till ångest genom att se synkronicitet överallt.
Citera
2009-03-09, 13:22
Medlem
Sleazers avatar
ja du,det låter jävligt jobbigt
kände liknande när jag var liten faktiskt,då var det dörren till tvättstugan som spökade för mig...men när jag blev äldre så försvann det.
men jag känner mig iaktagen väldigt ofta när jag är i hemmet(annat hus) och det är verkligen jobbigt...det knakar och har sig,låset på dörren fuckar upp sig totalt,och det är fan jobbigt när man får lätt panik och vill låsa dörren,det går inte alltså...ser skuggvarelser i ögonvrån om nätterna,men det är ju säkert inbillning...men vem vet? jobbigt är det i alla fall...hehe,vart jag vill komma med detta inlägget vet jag inte,men det är ju trevligt att skriva så...hoppas det går bra för dig!
Citera
2009-03-09, 13:26
Medlem
-deviant-s avatar
Det där med kitteln och stenen inlindad i koppartråd låter ju väldigt intressant.

Stenen har helt uppenbart lindats in i koppar, placerats i kitteln och grävts ner i något sorts välplanerat syfte. Min personliga gissning är att svaret på frågan kring dess betydelse säkerligen har sina rötter i den gamla folkmagin/folktron som ju i viss utsträckning praktiserades i glesbygderna till långt in på 1900-talet.

Om det nu rör sig om folkmagiska föremål, så skulle jag tro att personen som grävde ner dem försökte "binda" någon sorts kraft - antagligen en skyddande sådan - i stenen. Syftet med den lindade koppartråden torde vara att "hålla kraften på plats" i objektet den bands till.

Ett tips om du verkligen vill ha reda på vad föremålen kan ha haft för betydelse är att du tar kontakt med någon folklivsforskare:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_folklivsforskare

Minns du i vilket vädersträck som föremålen hade grävts ner, och var exakt i förhållande till torpet de var placerade (alltså om de var placerade vid kortsida, långsida, hörn)?
Citera
2009-03-09, 13:38
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlimJoeSixes
Jo nu är det så att jag har har alltid kännt att någon (Något) stirrar på mig från ytterdörren, var jag än går. Kan inte riktigt peka ut vad det möjligen kan bero på. Varje gång jag tittar mot ytterdörren så ryser jag. När jag bodde hos mina föräldrar för några år sen så vågade jag knappt gå förbi ytterdörren för att komma till badrummet.

Har hänt att jag står och stirrar på ytterdörren och frågar vad han/hon ville och jag fick plötsliga rysningar i hela kroppen. Sen en känsla av panik och något som drogs åt min hals så jag sprang därifrån. Vill också påpeka att jag alltid haft den känslan hemma. Men när jag är hos andra så märker jag inte av något. Har fått veta i efterhand att det har legat en stor kyrkogård under marken där lägenheterna nu är.

För ca 5-6 år sen så köpte min far en sommarstuga som var byggd på tidigt 1800-tal. Vi bröt upp golvet på många ställen pga fukt. Vad vi hittade under trappan var ben. Vi vet inte om det var ben från ett djur eller människa.
Men är mycket möjligt att det kunde vara ett djur. Många ben var utspridda över en rätt stor yta och vi har inte hittat alla ben än.

Min far fick för sig att gräva runtom stugan av någon anledning(?).
Vad vi hittade var en gammal kittel. I kitteln så hittade vi en sten med koppartråd lindat kring den. Vad kan då detta betyda?
Vi har tillbringat X-antal nätter där av ren nyfikenhet. Enda sen den dagen vi grävde upp kitteln har vi kännt att det har varit väldiga liv i hela huset.
Om det berodde på att vi grävde upp den eller vet jag inte.

Och till sist..

Stereon har satt på sig själv och tavlor har ramlat ner utan någon som helst förklaring.
Stereon var på stand-by. Plötsligt började en låt spela och sen byter den låt till den första. Hände två gånger på en vecka och aldrig mer.
Vi hade en jordbävning för ett tag sen nu. Och då känner man att tavlejäveln skulle har ramlat ifrån väggen då. Men Nej-då. Den var ju tvungen att ramla ifrån väggen mitt i natten när jag satt vid datorn.

Möjliga logiska förklaringar?
Har grubblat över det men kommer inte på något.

Erkänn nu, det är inte det att du inte kommer på något, det är det att du inte vill komma på något. Det är helt enkelt för spännande!

Iakttagelser från dörren är bara psykologiskt, ett spratt som spelas på hjärnan. Så ni gräver upp diverse ben, kittlar och stör gravfrid och sen börjar det spöka? Sammanhang? När jag var liten läste jag alltid en bok som hette Spökguiden av Dan Höjer, allt var alltid lugnt på natten men efter jag hade läst den kom symptomen du beskriver ("en känsla av panik och något som drogs åt min hals så jag sprang därifrån" etc) som på beställning.

Stereoapparater som sätter på sig själva är inget paranormalt, det är tekniskt. En felkoppling, kortslutning, vad som helst, inga svårigheter. Det händer ju rätt ofta faktiskt. Ibland kan jag sitta vid datorn och så går tv:n igång eller nåt liknande. I hälften av fallen upptäcker jag att jag sitter på fjärrkontrollen och i andra hälften när jag inte förklara den tekniska processen blir jag ganska lugn av tanken att en ande från andra sidan förmodligen inte vill nåt när jag sitter och slötittar i Cannabisforumet i mina kallingar fyra på morgonen.

Allt har förklaringar, låt ingen övertyga dig om nåt annat.
Citera
2009-03-09, 13:45
Medlem
jerkuss avatar
Micke L, du verkar inte ens tycka det är intressant ur ett folklivsforskningsperspektiv att de gräver upp ben och kittlar med symboliska övertoner? Du avfärdar ju bara det som en massa skräp som råkar ligga där, helt utan djupare intresse för dess innebörd och historia.
Citera
2009-03-09, 13:53
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Micke L, du verkar inte ens tycka det är intressant ur ett folklivsforskningsperspektiv att de gräver upp ben och kittlar med symboliska övertoner? Du avfärdar ju bara det som en massa skräp som råkar ligga där, helt utan djupare intresse för dess innebörd och historia.

Jag ställer mig skeptisk till allt som låter spännande nuförtiden annars blir jag bara besviken. Dessutom är det ju avklarat, det låg en rätt gammal kyrkogård där lägenheterna är nu, förmodligen var det landsbygd då och en kittel användes för matlagning. Det behöver ju inte vara så att någon nödvändigtvis grävde ner den, den kan ju ha legat där bortglömd och begravts med tiden, naturligt.

Dessutom var det ju paranormala ting han ville ha en förklaring på, inte folklivsforskning.
Citera
2009-03-09, 13:56
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke L
Jag ställer mig skeptisk till allt som låter spännande nuförtiden annars blir jag bara besviken. Dessutom är det ju avklarat, det låg en rätt gammal kyrkogård där lägenheterna är nu, förmodligen var det landsbygd då och en kittel användes för matlagning. Det behöver ju inte vara så att någon nödvändigtvis grävde ner den, den kan ju ha legat där bortglömd och begravts med tiden, naturligt.

Dessutom var det ju paranormala ting han ville ha en förklaring på, inte folklivsforskning.

Du kanske skulle ta och läsa HELA hans inlägg igen.

Citat:

Jag bara svarade vad jag tror att de där föremålen har för betydelse.

Det finns för övrigt inget naturligt med att placera en sten inlindad i koppartråd i en kittel och sedan gräva ner detta.

Uppenbarligen så ligger det ett syfte och någon form av planering bakom.

EDIT: Den påstådda paranormala aktiviteten anser åtminstone jag är av mindre intresse i just denna historien. Folk som delar med sig av sina personliga paranormala erfarenheter är ju på sätt och vis redan mottagliga för tanken på att det paranormala existerar, och det blir svårt att överbevisa dem om något annat. Samtidigt blir det också svårt att ge dem bekräftelse, då dessa incidenter oftast är just väldigt personliga. Vi har ju dessutom alla olika uppfattningar och förhållningssätt gentemot det paranormala.
Senast redigerad av -deviant- 2009-03-09 kl. 14:11.
Citera
2009-03-09, 15:12
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Du kanske skulle ta och läsa HELA hans inlägg igen.

Ja du, jag har läst det några gånger till nu på begäran och jag ser fortfarande hur det går emot vad jag sa. Det framstår i texten som om att han enbart nämner kitteln, benen och kyrkogården för att han undrar om vi tror att detta har något med de "paranormala" aktiviteter som försiggår inte för att han i första hand är särskilt intresserad av dess kulturella och historiska värde. Du och jerkus verkar vara intresserade av det senare och det är väl kul, det betyder inte att jag har gjort något fel.

Citat:
Jag bara svarade vad jag tror att de där föremålen har för betydelse.

Ok, låter som du tar åt dig. Är du medveten om att jag inte har skrivit en enda mening till dig innan det här?

Citat:
Det finns för övrigt inget naturligt med att placera en sten inlindad i koppartråd i en kittel och sedan gräva ner detta.

Uppenbarligen så ligger det ett syfte och någon form av planering bakom.

EDIT: Den påstådda paranormala aktiviteten anser åtminstone jag är av mindre intresse i just denna historien. Folk som delar med sig av sina personliga paranormala erfarenheter är ju på sätt och vis redan mottagliga för tanken på att det paranormala existerar, och det blir svårt att överbevisa dem om något annat. Samtidigt blir det också svårt att ge dem bekräftelse, då dessa incidenter oftast är just väldigt personliga. Vi har ju dessutom alla olika uppfattningar och förhållningssätt gentemot det paranormala.

Jag kan hålla med om att det är lite konstigt, om det är sant.
Citera
2009-03-09, 18:06
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ja du, jag har läst det några gånger till nu på begäran och jag ser fortfarande hur det går emot vad jag sa. Det framstår i texten som om att han enbart nämner kitteln, benen och kyrkogården för att han undrar om vi tror att detta har något med de "paranormala" aktiviteter som försiggår inte för att han i första hand är särskilt intresserad av dess kulturella och historiska värde. Du och jerkus verkar vara intresserade av det senare och det är väl kul, det betyder inte att jag har gjort något fel.

Det hela ligger ju förvisso i betraktarens öga. Jag tror som sagt definitivt att stenen och kitteln har ett visst folkmagiskt/folkloristiskt symbolvärde.

Kanske personen som lade dit föremålen själv påverkades av någonting i huset, och ville råda bot på det med de medel som var vanligast på den tiden.

Citat:
Ok, låter som du tar åt dig. Är du medveten om att jag inte har skrivit en enda mening till dig innan det här?

Det är jag fullt medveten om, och jag tar inte åt mig det minsta lilla - så där tolkade du mitt svar helt fel.

Jag ville bara förklara varför jag utifrån mitt perspektiv direkt gjorde kopplingen till folkmagi och folktro.

Citat:
Jag kan hålla med om att det är lite konstigt, om det är sant.

Ja som sagt, jag tycker det är väldigt skumt.
Själva föremålen i sig är högst alldagliga, men det är deras interaktion med varandra samt hur de hittades som är märkvärdigt.

Och jag tror fortfarande att om TS vill veta vad föremålen så är det allra bästa tipset att vända sig till folklivsforskare, eftersom dessa oftast besitter en hel del kunskaper i just folklorism, folkmagi och glesbygdsskrock - samt kanske då även föremål som förknippas med dessa ämnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in