2009-05-13, 22:12
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanyogo
Att dom hade en övning den dan kan vi väl va ganska överens om då usas myndigheter har erkänt att dom tyvärr inte hade nåt jaktplan som stog stanby den dan dedikerad just till en sån händelse. Men enligt "experter" så hade dom ju antagligen hunnit att skjuta ner alla fyra planen om dom hade reagerat i tid och inte flamsat fram o tillbaka om man verkligen skulle skicka nåt plan. Aja frågan är om vi nånsin kommer få reda på sanningen. Jag tror alla vill veta sanningen även dom som redan tror sej veta den.

Nej, man hade inga terrorövningar den dagen som involverade flygvapnet, jo man hade lika många flygplan standby för intercept som man hade alla andra dagar, vilket inte var särskilt många. Vilka experter påstår att de hunnit skjuta ner alla planen?
Citera
2009-05-14, 00:24
Medlem
Pads avatar
Citat:
Att dom hade en övning den dan kan vi väl va ganska överens om då usas myndigheter har erkänt att dom tyvärr inte hade nåt jaktplan som stog stanby den dan dedikerad just till en sån händelse. Men enligt "experter" så hade dom ju antagligen hunnit att skjuta ner alla fyra planen om dom hade reagerat i tid och inte flamsat fram o tillbaka om man verkligen skulle skicka nåt plan. Aja frågan är om vi nånsin kommer få reda på sanningen. Jag tror alla vill veta sanningen även dom som redan tror sej veta den.

Jodå, det pågick övningar den dagen som de flesta andra dagar, dock vet jag inte riktigt av vilken natur. Däremot är det väl ytterst tveksamt om man hunnit skjuta ner planen, såvitt jag förstått så följdes rapportkedjan mer eller mindre oklanderligt. Vad folk glömmer när de hojtar om "NORAD stand down" är att NORAD inte ens var ansvarig för att spana inrikes, de spanar på hot utifrån.

Konspirationsteoretiker brukar gilla att ta upp något gammalt fall där man hade kontakt med ett plan efter bara 8 minuter, men de glömmer bort att man passerade en tidszon, så den korrekta tiden för ingripandet var 1 timme och 8 minuter, vilket kanske inte låter riktigt lika imponerande.
Citera
2009-05-14, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Tunga namn ja. Men det gör inte konspirationsteorierna sanna.

Undrar hur länge det ska behöva dröja innan det inte heter konspirationsteorier längre. Loose Change Final Edition går ofta på tv4 fakta. Om det nu vore propaganda alltihop skulle nog inte en stor tvkanal sända det eller?
Citera
2009-05-14, 11:30
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Undrar hur länge det ska behöva dröja innan det inte heter konspirationsteorier längre. Loose Change Final Edition går ofta på tv4 fakta. Om det nu vore propaganda alltihop skulle nog inte en stor tvkanal sända det eller?

Uppenbarligen.

Sanningshalten i en film beror inte på hur ofta den gått på en viss TV-kanal.

LC har gång efter annan blivit beslagen med hur mycket fel och ohederligheter som helst. Att folk fortfarande går på det tycker jag är fascinerande... Det är som om folk VILL bli lurade av snorungen Dylan.

Fast det är ändå kul att foliehattarna brukar skrika sig hesa och påstår att vi skeptiker bara använder "appeal to authority".... och sen tycker att en tvkanal är väsentlig för huruvida en film är sann eller inte.
Senast redigerad av Pad 2009-05-14 kl. 11:51.
Citera
2009-05-14, 12:09
Medlem
Vet inte om man kan kalla det för sanning men det vore ju intressant om dom släppte alla kameraövervakningsbilder på pentagon krashen. Där kan man ju tycka att det är lite underligt med så många kameror och den enda film som blev släppt visar fel datum och ochså verkar redigerad. Man blir ju inte mindre nyfiken på varför dom inte släpper dom bilderna. Släppte dom alla dom bilderna/filmerna i sin helhet så skulle nog mycke "Sanning" komma fram. Ser man då en stor boeing komma flygandes och krasha in i pentagon så är det väl bara att packa ihop och lägga ner för konspirations teoretikerna =)
Citera
2009-05-14, 12:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vet inte om man kan kalla det för sanning men det vore ju intressant om dom släppte alla kameraövervakningsbilder på Pentagonkraschen. Där kan man ju tycka att det är lite underligt med så många kameror och den enda film som blev släppt visar fel datum och [överflödigt "och" struket] så verkar redigerad. Man blir ju inte mindre nyfiken på varför dom inte släpper dom bilderna. Släppte dom alla dom bilderna/filmerna i sin helhet så skulle nog mycket "sanning" komma fram. Ser man då en stor Boeing komma flygandes och krasha in i Pentagon så är det väl bara att packa ihop och lägga ner för konspirationsteoretikerna =)
Rättat!

Och har du aldrig hört talats om att klockor kan gå fel? Vad gäller övervakningskamerorna så var de inte inställda på att ta utsökta bilder 24 gånger i sekunden, om jag inte missminner mig, utan bara någon gång i sekunden då man ansåg att det var bra nog. För det finns alltid en budget.

Men, det är ju klart. Det går ju alltid att påstå att övervakningskamerorna bara tog någon bild i sekunden för att kunna påstå att ett föremål som färdades fort nog för att inte fastna direkt på plåten åkte in i Pentagon...
Citera
2009-05-14, 12:42
Medlem
Jo klockor kan gå fel. Till och med på Pentagon kanske även om man tycker att det är ett ställe där dom inte borde gå fel. Men när det finns över 80 övervakningskameror på plats runt om Pentagon så tycker man ju att det lilla flygfäet borde ha fastnat på film på åtminstonde en kamera och det har den ju säkert gjort ochså. Bara det att dom inte vill släppa dom bilderna av nån andledning.

Så nu fick du mer att rätta.
Citera
2009-05-14, 13:19
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jo klockor kan gå fel. Till och med på Pentagon kanske även om man tycker att det är ett ställe där dom inte borde gå fel. Men när det finns över 80 övervakningskameror på plats runt om Pentagon så tycker man ju att det lilla flygfäet borde ha fastnat på film på åtminstonde en kamera och det har den ju säkert gjort ochså. Bara det att dom inte vill släppa dom bilderna av nån andledning.

Så nu fick du mer att rätta.

Det där med 80 kameror är väl en faktoid? Såvitt jag förstår handlade det om ett missförstånd mellan FBI's Jacqueline Maguire och en FOIA-förfrågan från Scott Bingham. Där Maguire slog fast att FBI hade 85 videoband som kunde vara relevanta - något som fick en sida på nätet att rapportera om "85 kameror".

Av dessa band var bara 29 relevanta:

Citat:
Of the 29 remaining videotapes, 16 "did not show the Pentagon crash site and did not show the impact of Flight 77 into the Pentagon." Of the 13 remaining tapes which showed the Pentagon crash site, 12 "only showed after the impact of Flight 77." The videotape taken from the Citgo gas station did not show the impact. No videotapes were located from the Sheraton Hotel, though she located a videotape from the Doubletree Hotel.

Såvitt jag vet har all film som låg bakom "85 kameror"-slutsatsen sedan dess släppts:

Citat:
A list of all the videotapes is available, which shows many of these videotapes do not have footage of the Pentagon at all. Instead, many have footage of the WTC, some are security video tapes taken from a Kinko's in Florida, etc. Some that show the Pentagon were taken days after the attacks, and some in the evening of 9/11/2001.

http://flight77.info/85videos.html
Citera
2009-05-14, 14:43
Medlem
Okej. Ponera att det inte fanns 85 kameror och att det är ett överdrivet antal kameror. Är det ändå inte konstigt att det inte finns nåt annat material än det som har släppts?. Med en av världens kanske till och med världens mest övervakade byggnader och det inte finns en enda kamera som filma planet?.
Ganska otroligt men det är ju iofs inte det ända som är otroligt med denna händelse. Därför jag inte kan sluta faschineras(Felstavning?) av den. Och jag antar att jag inte är ensam.
Citera
2009-05-14, 15:33
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Okej. Ponera att det inte fanns 85 kameror och att det är ett överdrivet antal kameror. Är det ändå inte konstigt att det inte finns nåt annat material än det som har släppts?. Med en av världens kanske till och med världens mest övervakade byggnader och det inte finns en enda kamera som filma planet?.
Ganska otroligt men det är ju iofs inte det ända som är otroligt med denna händelse. Därför jag inte kan sluta faschineras(Felstavning?) av den. Och jag antar att jag inte är ensam.

Det beror väl på vad man förväntar sig. Jag har tittat på samtliga de filmer som släppts och inga av dem hade ju några framerates att tala om, eftersom det huvudsakliga syftet inte var att fånga objekt i hög hastighet utan enkel övervakning framför hotell/biltullsbås.

Vi har ju diskuterat Pentagons egen bevakning, och vad jag förstår var de kamerorna huvudsakligen riktade mot marken och väggarna, inte mot himlen. Pentagon förlitade sig mer på riktig närvaro - med patrullerande personal - än kameror vad jag förstår.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in